Griekenland 2008 deel 3

Griekenland 2008

deel 3

Zaterdag 17-05-2008, van Olympia naar Kiparissia, afstand 233 km

Vandaag een van de mooiste bergroutes van de Peloponnesos, dwars door het mooie landschap va Arcadië. Schilderachtige bergdorpjes, kuddes geiten en overstekende schildpadden.

Een duizelingwekkende afdaling (Ingrid durfde niet te kijken) naar de Lousios-kloof met zijn kloosters, Byzantijns kerkje en heiligdom ter ere van de god Asklepios.

Een groot gedeelte van de tocht voerde door een vorig jaar afgebrand gebied. Overnachting in Kiparissia op de gelijknamige camping. 's-Avonds lekker gegeten in een restaurantje aan de haven.

Zondag 25-05-2008, van Paralio Astros naar Kastraki, afstand 40 km

Vandaag een korte rit met een bezoek aan Nafplió. Onderweg in Nea Kios nog een typische vismarkt bezocht, waar vissers vanuit kleine bootjes hun vis probeerden te verkopen. Nafplió is een heel mooi stadje met drie vestingen, een haven en een hoofdplein met terrasjes. Verder nauwe straatjes met veel rode Bougainvillestruiken met talloze restaurantjes en winkeltjes. Een paar uurtjes rondgeslenterd en op een terrasje aan het plein een heerlijk koud pilsje gedronken. Daar hebben we ons prima vermaakt met het bekijken van de stroom Grieken die, prachtig op z'n zondags gekleed, langs paradeerde. Na dit leuke uitstapje zijn we naar camping Kastraki gegaan, een prachtige camping onder de dennenbomen, met uitzicht over de zee.

's-Avonds een wandeling gemaakt naar het plaatsje Tolo, een toeristische badplaats. Daar hebben we genoten van een lekker Grieks gerecht in een restaurant pal aan het strand.

Maandag 26-05-2008, van Kastraki naar Thermissia, afstand 141 km.

Vandaag hebben we het eerste gedeelte van de dag door een vrij dor en kaal bergachtig landschap gereden.

Onderweg hebben we in Didyma een bezoek gebracht aan twee Byzantijnse kappelletjes. Deze zijn door een kluizenaar in de rotsen uitgekapt en nu vrij toegankelijk te bezichtigen.

Hierna zijn we richting Kilada gereden waar nog een van de weinig overgebleven ambachtelijke scheepswerven van Griekenland in bedrijf is.

De lunch hebben we in een van de vele baaien genuttigd.

Via een aantal omzwervingen (gewoon hopeloos verdwaald!) zijn we in Thermissia beland waar we de nacht doorgebracht hebben op camping Hydras wave. Een kleine maar gezellige camping met goede sanitaire voorzieningen.

Dinsdag 27-05-2008, van Thermissia naar Archea Epidavros, afstand 70 km.

Vandaag zijn we om 10:30 uur vertrokken met als einddoel camping Nicolas 1 in Archea Epidavros. Tijdens deze tocht kwamen we door Galatas, een gezellig toeristenstadje met vele winkeltjes en restaurantjes. Hier zijn we met de pont overgevaren naar het eiland Poros. Ook hier kom je als toerist zeker aan je trekken. Souvenierwinkels te kust en te keur, restaurants groot en klein. Voor ieder wat wils.

Terug in Galatas zijn we naar de camping in Archea Epidavros gereden. Een schaduwrijke camping met een prachtig klein strandje met palm- en bananenbomen.

's Avonds via een kleine wandeling naar het centrum van Archea Epidavros waar we heerlijk gegeten hebben onder de sinaasappelenbomen.

Woensdag 28-05-2008, van Archea Epidavros naar Athene, afstand 134 km.

Vandaag hebben we de Peloponessos verlaten voor een bezoek aan het vasteland. De koffiestop was bij het imposante kanaal van Korinthe, 6 kilometer lang en slechts 23 meter breed. We hadden geluk dat er net een vrachtschip en enkele zeiljachten doorheen voeren. Vervolgens zijn we via de kustweg naar Athene gereden, deels met mooi uitzicht maar ook deels erg lelijk door olieraffinaderijen en industrie. In Athene hebben we overnacht op camping Athens, die we na lang rondrijden eindelijk vonden. Een mooie camping, wel met veel geluidsoverlast, maar erg handig omdat we binnen een half uur met bus en metro in het centrum van Athene waren. Daar maakten we 's avonds een rondrit met een toeristentreintje en bezochten daarna de gezellige wijken Plaka en Monasteraki.

Donderdag 29-05-2008, van Athene naar Delphi, afstand 212 km.

Omdat we niet nóg een nacht op deze rumoerige camping wilden blijven besloten we om met de campers naar de Akropolis te rijden. We raakten elkaar even kwijt in het hectische verkeer, maar dank zij onze walkie-talkies vonden we elkaar op de parkeerplaats van de Akropolis weer terug.

Het bezoek aan de Akropolis was zeer interessant maar vanwege de temperatuur van meer dan 40 graden en de krioelende mensenmassa waren we ook weer blij dat het achter de rug was.

Het vinden van de weg uit de stad was een stuk moeilijker en we verdwaalden hopeloos. Door de vele stoplichten en files duurde het een paar uur voordat we weer op de goede weg waren. Door de uitlaatgassen was de temperatuur in de stad inmiddels opgelopen tot over de 50 graden!

Daarna het binnenland ingereden en vooral na Thiva werd het een stuk interessanter door de bergen, prachtige natuur en leuke bergdorpjes. We besloten om 2 dagen te blijven op camping Delphi, om even bij te komen van de drukte van het bezoek aan Athene. Volgens het campingboek een prachtige camping met een van de mooiste uitzichten van Griekenland wat inderdaad ook klopte. Gelegen op een steile berghelling, uitkijkend op de uitgestrekte bossen van olijfbomen en in de verte de zee.

Heerlijk gegeten op het terras van het restaurant waar we konden genieten van dit prachtige uitzicht.

Vrijdag 30-05-2008, rustdag in Delphi.

Deze dag hebben we genoten van de rust en de indrukken van de afgelopen dagen verwerkt. Natuurlijk waren er wat klusjes te doen. De vrouwen wat huishoudelijke klussen in de camper en de mannen rondom de camper. Vanavond gaan we eten in het restaurant van de camping. Het is geen erg uitgebreide kaart maar wat er op staat is erg lekker. Morgen gaat ons avontuur weer verder.