Noorwegen 2010 Deel 6

Noorwegen 2010

deel 6

Zaterdag 3 juli 2010 Dag 30, Oslo - Halden 145 km

Al om 8.30 uur op want we willen vanmorgen wat dingen op de fiets gaan bekijken. We stellen Tom Tom in op de fietsroute en vertrekken naar het Vigelandpark. Het is wederom prachtig weer. Het is slechts 4,5 kilometer fietsen maar de heuveltjes zijn af en toe voor amateurs zoals wij, erg pittig. We genieten van het immens grote, prachtig aangelegde park met honderden schitterende beelden. Het zijn mannen, vrouwen, kinderen,  die elkaar beminnen, samen stoeien, samen spelen, of omhelzen. Prachtig omdat ze ook zo eenvoudig zijn en echt uit het leven gegrepen. De beelden van mannen en vrouwen zijn in alle leeftijdsfasen gemaakt en zeker de beelden die de oudere mens voorstellen zijn bijzonder indrukwekkend. Knap dat iemand zo iets kan maken.

We wandelen door het prachtige park. Aan het einde hiervan staat de prachtige obelisk, één hoge kluwen van menselijke figuren, wel 121 vertelt  een franse gids aan haar groep. Het is vreselijke druk, ook al is het nog ’s morgens vroeg. Hele bussen, veelal met Japanners krijgen een rondleiding met hun gids. Grappig dat de Japanners zo van bloemen houden, ze fotograferen meer rozen dan beelden.

Een van de vele beelden in het Vigelandpark

Het is inmiddels erg warm geworden, beetje benauwd. Nadat we het meeste bewonderd hebben gaan we op weg naar het Vikingskiphuset, gelegen op het schiereiland Bygdøy. Goed te fietsen maar ook hier een pittig en verraderlijk klimmetje. Het museum is zeker een bezoek waard, maar liefst 3 Vikingschepen zijn hier te bewonderen.  Het is eigenlijk ongelooflijk dat zelfs na ruim 1000 jaar twee van de boten zo goed bewaard zijn gebleven. Het schijnt te danken te zijn aan de kleiachtige grond. De derde boot is van minder goede kwaliteit maar evengoed indrukwekkend.  Alle drie de boten hebben een grafkamer. Vroeger werden de doden de zee opgestuurd met allerlei voorwerpen, eten, paarden en honden omdat ze geloofden dat men het onderweg nodig zou hebben. Ook kostbare spullen werden meegestuurd maar deze zijn helaas niet meer teruggevonden omdat de schatkamers al eerder leeggeroofd zijn.  Ook de uitgestalde voorwerpen uit de Vikingtijd zijn interessant. Het hout op de diverse houten voorwerpen is schitterend bewerkt. En ook al waren de Noormannen natuurlijk geen lieverdjes en hebben ze in Europa een spoor van geweld achter gelaten, ze dwingen op een of andere manier toch heeft veel bewondering af.

Een goed bewaard gebleven Vikingschip

Na het museumbezoek keren we terug naar de camperplaats, maken een praatje met een Noorse boteneigenaar die onze vouwfietsen bewondert en maken ons klaar voor vertrek en het bezoek aan Vivian, mijn oude penvriendin. Vroeger heb ik haar 3 maal bezocht en woonde ze in Tønsberg, maar inmiddels is ze verhuisd naar Oslo. Tom Tom wijst ons feilloos de weg naar een van de buitenwijken van Oslo. Ben trouwens benieuwd hoe vaak we toegangstol moeten betalen voor Oslo, want iedere keer als je het poortje passeert kost het 20 NOK. Enfin we zien wel, de rekening wordt thuisgestuurd!

De ontvangst door Vivian is allerhartelijkst, alsof er geen ruim 35 jaar tussen hebben gezeten! Vivian verwent ons met een heerlijke warme maaltijd met als toetje eigen gebakken caketaart met ijs! En net zoals vroeger praat ze af en toe gewoon in het Noors en ik antwoord in het Nederlands en dan is het dolkomisch dat we elkaar zo goed begrijpen. We kijken oude foto’s, praten over hoe het is gegaan in haar leven, haar kinderen en kleinkinderen. Ook hebben we over het leven in Noorwegen, de plussen en de minnen en haar hobby’s.  Ze is erg geïnteresseerd in alle spirituele dingen van het leven, ze praat met geesten (maar ze zeggen nooit wat terug!) en leest vreselijk veel boeken over deze onderwerpen.  Ze is nog steeds een spontane positieve  leuke meid, ook al is ze inmiddels 63 jaar. Na enkele zeer gezellige uren nemen we afscheid met de belofte om contact te houden. Ik geef Vivian nog wat CD’s met Franse en Italiaanse muziek waar ze dolblij mee is, want zij moet het tot op heden doen met de oude LP’s met franse muziek!

Om 20.30 uur rijden we weg en we besluiten om niet meer terug te rijden naar de camperplaats maar om richting Zweden te rijden. We komen zeker nog een keer terug om de rest van Oslo te bekijken.

We pakken de weg binnendoor in de hoop een geschikte overnachtingplaats te vinden. De route is weliswaar prachtig, het wordt zo waar schemerig, iets wat we al heel lang niet hebben gezien, maar het levert geen slaapplek op. Als we weer de E6 opdraaien zien we opeens heel veel campers staan op een groot terrein, vlak bij wat cafetaria’s en benzinepompen. Weer bingo, we beginnen het te leren. Het is inmiddels 22.30 uur en we nemen nog een lekkere douche en daarna een afzakkertje. We kijken terug op een zeer gezellige en geslaagde dag!

Zondag 4 juli 2010 Dag 31,   Halden - Varberg 287 km

Een gat in de dag geslapen! De hele nacht heeft het geregend en niet zo zachtjes! Pas om 9.30 uur staan we op en we ontbijten op ons gemak en zetten een heerlijke pot koffie. We wisselen nog wat informatie uit met onze Nederlandse buren. Ze vertellen ons dat zij via Travemünde - Trelleborg zijn gekomen, een oversteek van 7 uur voor slechts 79 euro! Naast het gemak van het niet hoeven te rijden,  was het ook erg genieten, vertelden zij. Mmmm misschien ook wat voor ons?

Pas om 12.00 uur rijden we weg en al na 5 kilometer bereiken we de Noors/Zweedse grens en stoppen we bij een soort markt. We kijken wat rond, rijden weer verder en stoppen even later nog voor de lunch op een prachtig parkeerterrein, helemaal in het groen en met heerlijke bankjes. Het is  prachtig weer dus we eten op ons gemak en genieten van de stilte en de natuur. Na de middag rijden we nog door Uddevalla, maar doordat daar de WK Motorcross bezig is kunnen we geen geschikte parkeerplaats vinden. Dan maar door naar Göteborg, maar hier is het WK handballen bezig. Nou we treffen het niet, we rijden wel door de stad maar er zijn alleen nog parkeerplaatsen beschikbaar die door onze hoogte niet toegankelijk zijn.

We besluiten de snelweg te verlaten en de binnendoor weg te nemen. Een goede keus, we rijden langs de toeristische badplaatsjes van de Zweedse westkust. Opeens zien we een aantal campers in een weiland staan, weer prijs! We parkeren de camper en zien dat we naast een vogelnatuurreservaat staan, prachtig! Wat hebben we deze vakantie toch met vogels?

We zetten meteen de stoelen buiten en genieten van het prachtige uitzicht. Het is wel een plekje die me aan het liedje “Trains, boats and planes” doen denken want heel laag over onze camper komen de (zweef)vliegtuigjes over, de Stena boat vaart zowat in onze achtertuin en iets verderop rijden vele treinen. Apart!

Wat later op de avond zitten er veel kleine stekende vliegjes dus brengen we de rest van de avond binnen door. Weer zo’n bijzonder plekje, wat boffen we toch!

Een mooie overnachtingsplek

Maandag 5 juli 2010 Dag 32, Varberg - Travemünde 258 km

Om 8:45 uur wakker, wederom stralend weer! Maakt de kou van de 2e en 3e week toch wel een heel eind goed! We ontbijten lekker buiten en rijden rond 10.00 uur weg. Af en toe snelweg, af en toe binnendoor. De badplaatsen hier zijn erg druk en toeristisch, campings zijn overvol en staan vlak op elkaar. De westkust van Zweden zou niet mijn keuze zijn voor een vakantie maar ja dat is natuurlijk persoonlijk. Er zijn veel fietspaden aangelegd en het is lekker vlak om te fietsen.

Opeens verschijnt er zomaar uit het niets een Lidl, da’s lang geleden! We lopen even rond en toeval of niet er is een omvormer in de aanbieding. Die wordt gelijk aangeschaft want we hebben zo’n lol in het wild kamperen en voor het opladen van de telefoon en fototoestel is het wel handig!

Na de lunch passeren we Helsingborg en zien in de verte de brug van Malmö naar Denemarken liggen. Wij rijden vandaag wat verder om te kijken of de boot naar Travemünde inderdaad zo goedkoop is als het Nederlands echtpaar ons onderweg vertelde. Als het te duur blijkt te zijn rijden we de 30 kilometer wel weer terug om de brug te pakken.

In Trelleborg aangekomen zien we, voordat we de haven bereiken, heel veel campers staan, dus de eventuele camperplek van vanavond is al geregeld! Om 15.45 uur rijden we haven binnen en informeren we bij het loket de mogelijkheden en de prijzen. Nou de prijs is 790 SEK (ongeveer 79 euro) en we kunnen direct al om 17.15 uur mee als we willen! We moeten meteen beslissen en we besluiten om het maar te doen. Ongelooflijk wat een leuke prijs! Op de heenweg waren we voor de overtocht Puttgarden - Rødby en Helsingør - Helsingborg al meer dan 100 euro kwijt! En nou kunnen we varen en hoeven minder kilometers te rijden! We hebben er lol om,  Hyacinth gaat cruisen!!!

Enfin we sluiten aan in de rij, kleden ons gauw om en vullen de rugzak met spulletjes om de komende 7 uur door te komen. De boot is mooi en we zoeken 2 stoelen op het dek om nog te genieten van het mooie weer en het vertrek van de boot. Het is echt heet in de zon maar als we eenmaal aan het varen komt er een welkome bries die lekker afkoelt.

Om 18.30 uur gaan we naar binnen waar we nog net op tijd zijn om iets warms te eten, het buffet sluit namelijk om half 7. Vreemd! We eten frites met vlees en een lekker pilsje erbij. We kijken even in de taxfreeshop, het verslag wordt bijgewerkt, we spelen een potje kaart en lezen wat.

Raar idee dat we straks al in Duitsland zijn, dat is het leuke van het reizen per camper, je weet ’s morgens niet waar je ’s avonds weer slaapt! Om 24.00 uur mogen we weer naar de auto toe en om 00.25 uur rijden we de donkere nacht van Travemünde in. Het is wennen aan de duisternis, zeker omdat we ook rijden op een onverlichte weg. We hebben al zo lang geen donker gezien!

Tom Tom brengt ons feilloos naar de dichtstbijzijnde camperplaats en als een dief in de nacht rijden we de drukke camperplaats op. We doen zo zacht mogelijk maar het lukt Henk niet om een kaartje uit de parkeerautomaat te krijgen. Ik schrijf een briefje en leg dat op de ruit.

Na een afzakkertje gaan we lekker slapen. Het is inmiddels bijna 02:00 uur

Dinsdag 6 juli 2010 Dag 33,     Travemünde  - Travemünde  0 km

Om 9.00 op en lekker douchen in de camper. We eten buiten en dat geeft ons gelegenheid om goed te zien waar we eigenlijk zijn. De kampeerplaatsbeheerder komt langs en Henk legt uit dat we vannacht geen kaartje konden nemen. Geen probleem, hij schrijft een ticket uit met ingang van vanmorgen en we hoeven voor vannacht niets te betalen. Da’s toch aardig!

Na de koffie gaan we met de fiets de omgeving verkennen. We zitten vlak bij een prachtige brede boulevard waar je goed kunt fietsen. Een eind verder, richting centrum moeten we afstappen omdat het daar voetgangersgebied wordt. We parkeren de fietsen en bekijken alle winkeltjes en genieten van de gezellige drukte. We eten een broodje curry/ braadworst en nemen een lekker ijsje na. Dan verkennen we de stad verder per fiets. We bezoeken de Altstad en de oude haven. Wat een leuke plek, jammer dat het te ver van Boxtel af ligt voor een lang weekend.

We kopen wat bier en nootjes want vanavond is het voetbal op de TV en Nederland komt in actie tegen Uruguay. De middag wordt verder in alle rust doorgebracht, wat lezen en het verslag bijwerken.

Na het eten kijken we de wedstrijd en zien Nederland winnen. Knap!

Boulevard van Travemünde

Woensdag 7 juli 2010    Dag 34, Travemünde  - Travemünde  0 km

Om 09:00 uur op ons gemak ontbeten en koffie gedronken. Het is wederom prachtig weer en we pakken de fiets om de stad verder te gaan verkennen. We besluiten ons eerst te verwennen met een lekker koffie met “kuchen”, heerlijk! Daarna willen we proberen achter bij de grote haven te komen, waar de veerboten liggen. We fietsen en we fietsen en we moeten flink klimmen. We worden beloond met een schitterend uitzicht vanaf de panoramaweg. Omdat het zo heet is gaan we niet verder en keren terug naar de stad. Lekker in de afdaling, dat gaat een stuk makkelijker. We bezoeken het station Travemünde Strand, een van de 3 stationnetjes in Travemünde. Een mooi oud station waarin nog wat horeca en het VVV is gevestigd. Om half 3 zijn we weer terug bij onze camper. We eten wat yoghurt en lezen en relaxen wat. We zoeken in de campergidsen onze volgende bestemming want morgen gaan we weer rijden!

Om 18.00 uur vertrekken we weer per fiets naar de boulevard om daar lekker te gaan eten. We zitten lekker buiten op het terras en genieten niet alleen van het lekkere eten maar ook van de gezellige drukte. Niet alleen van de vele mensen die voorbij komen maar ook de gigantische schepen die door de smalle zeedoorgang varen.

Na het eten fietsen we nog even door en eten een lekker ijsje, waarna we weer naar de camperplaats terugkeren. Wat lezen en koffiedrinken en daarna verslag bijwerken en voetballen kijken. Nou ja Henk kijkt, ik kijk half en typ ondertussen het verslag.

Donderdag 8 juli 2010 Dag 35, Travemünde - Enschede 407 km

Vandaag gaan we richting huis. We hebben al veel leuke dingen gelezen over het stadje Bad Bentheim en we willen hier onze vakantie af gaan sluiten. Lekker uit eten en een lekker pilsje erbij. We rijden de hele dag over de snelweg en we hebben veel oponthoud door de vele wegwerkzaamheden. Het is vreselijk warm. Het is toch maar goed dat we zo’n hitte niet in Noorwegen hebben gehad want het verlamt je en het ontneemt je ieder zin om iets te ondernemen. Ik heb in ieder geval vreselijk hoofdpijn.

De camperplaats in Bad Bentheim valt tegen. Alleen maar asfalt en het feit dat enkele camperaars denken met hun tafels en stoelen nog een 2e plek te moeten innemen zorgen ervoor dat alle redelijk schaduwplekken weg zijn. Bah, gauw wegwezen, we voelen ons er allebei niet thuis. We vinden al gauw een goed alternatief op relatief korte afstand, een minicamping in Enschede. Ruim een half uur later rijden we het mooie terrein van de camping op en worden we zeer hartelijk ontvangen door de gastvrije camping-eigenaar. We vinden een mooie plek op het grote grasveld en brengen de laatste vakantiedag dan ook luierend door. Omdat we door de hitte toch niks kunnen ondernemen besluiten we om morgen naar huis te rijden. De extra dag thuis kunnen we goed gebruiken om de camper uit te ruimen en schoon te maken.

Vrijdag 9 juli 2010 Dag 36, Enschede - Boxtel 190 km

De allerlaatste dag. We ruimen op, zeggen onze vriendelijke buurvrouw gedag en rijden naar Wijchen naar zoon Rob waar we in garage Merkservice aanschuiven voor de lunch. Na de heerlijke frites nemen we afscheid en rijden door naar Boxtel waar we, na 36 fantastische dagen doorgebracht te hebben in onze gezellige maar kleine camper weer binnenstappen in ons “grote” huis. Het voelt altijd even onwerkelijk en het is even wennen.

We kunnen terugkijken op een prachtige reis, waar Henk ruim 8600 kilometer onvermoeibaar en feilloos heeft gereden. Een dik compliment waard! En we zijn het er beiden over eens dat we zeker teruggaan naar Noorwegen. Dit is een land wat een onuitwisbare diepe indruk heeft gemaakt door de wisselende natuur, ruige bergen, mooie fjorden, watervallen, rendieren, mooie kampeerplekken en nog veel meer.