Noorwegen 2012 deel 2

Noorwegen 2012

deel 2

Dag 13 19 juni, Runde

De zon schijnt als we opstaan! We verhuizen de camper naar een plek pal aan zee. Het is een prachtige plek, in de hoek en pal langs het muurtje dat de afscheiding vormt tussen de zee. Zittend vanaf het muurtje heb je een schitterend uitzicht over de zee, de pier en alle vogels. Als het eb wordt is het een drukte van jewelste omdat alle vogels eten zoeken tussen de rotsen.

’s Avonds tegen 20:00 uur vertrekken we naar boven. We maken de forse klim en wandelen naar de plek waar de papegaaienduikers te zien zijn. Het waait heel hard zodat we moeite hebben om het fototoestel stil te houden. Er zijn vanavond ontzettend veel papegaaienduikers, zoveel hebben we er tijdens al onze bezoeken de vorige jaren nog nooit gezien. De papegaaienduikers vliegen af en aan, proberen onhandig te landen en als dat de eerste keer niet lukt maken ze een doorstart. Zo geweldig leuk om te zien.

De eerste druppels verschijnen en we zien een prachtige regenboog boven het eiland aan de overkant verschijnen. Met moeite maak ik de afdaling, heb veel last van de knie, maar we hebben genoten van de vele vogels. Na een mooie dag en een lekkere douche gaan we om 2:00 uur naar bed.

Dag 14 20 juni, Runde

Het regent dus we slapen schandalig lang uit. Het ritme is in Runde altijd anders dan op andere plaatsen doordat de wandelingen ’s avonds laat plaatsvinden en het bijna de hele nacht licht is. We ontbijten op ons gemak en begroeten de nieuwe buren die we twee jaar geleden ook al ontmoet hebben., Herbert en Thea. Leuk om te zien dat iedereen weer terugkomt naar Runde.

We kijken naar de piepjonge scholeksters en oeverpiepers. Leuk! Jurgen, de visser, komt terug en heeft maar liefst 40 vissen gevangen die hij samen met zijn vrouw Gerda keurig fileert en ons daarna weer een heerlijk portie schenkt. Het echtpaar nodigt ons uit voor de volgende dag om gerookte vis te komen eten. Nadat we weer de vechtende meeuwen om het visafval hebben gefotografeerd brengen we de dag door met de leuke gesprekken te voeren met andere campingbewoners. De dag vliegt voorbij. Henk bakt de vissen en samen met het grov brod vormt dat een eenvoudige maar heerlijke maaltijd. Na de avondwandeling koelt het af en genieten we vanuit de camper van het mooie uitzicht over de zee. Om half 12 loopt de hele camping uit om de schitterende zonsondergang te fotograferen. Hier slaapt niemand voor 01:00 uur!

Dag 15 21 juni, Runde

Als we, wederom laat, opstaan zien we een strakblauwe lucht. Dat belooft veel! We ontbijten buiten. Ulf, de Duitse fotograaf, nodigt ons uit voor een wandeling. Na de gezamenlijke koffie met de buren krijg ik het aanbod om de wandelstokken van Thea te lenen, die kunnen mijn knie ontlasten en hopelijk de pijn wat verminderen. Superlief!

Om 12:30 uur vertrekken we, wederom de steile helling op maar daarna slaan we rechtsaf. We klimmen hoger en hoger totdat we het hoogste punt bereikt hebben. We passeren diverse broedplaatsen en we houden regelmatig een fotostop zodat ik, in een heerlijk zonnetje, kan rusten. We zien van dichtbij de grote jager en het lukt ons om deze imponerende vogel van dichtbij te fotograferen.

Na een wandeling van 4 uur komen we terug op de camping en maken we ons klaar voor het etentje van Gerda en Jurgen. Er zijn nog enkele campinggasten en we genieten van een gezellige avond met heerlijke gerookte vis en salade. Weer zo’n bijzondere dag op Runde!

Dag 16 22 juni, Runde

Weer stralend weer! Om half 11 nemen we de kan koffie mee en drinken samen met Ulf koffie bij Herbert en Thea. Jurgen komt terug met wederom een hele goede vangst. Voor vanavond zijn we uitgenodig om vissoep te komen eten. Gezellig!

Een broedende meeuw heeft twee jongen en met veel geduld lukt het om foto’s te maken. Ook zien we een piepklein vogeltje en pas als de moeder komt voeren zien we dat het een jong kwikstaartje is. We zitten ruim twee uur bij het muurtje, alleen maar om van het het jonge grut te genieten.

Het is nog steeds prachtig weer als we om 17:30 uur naar het terras lopen in de tuin van Knut, de campingeigenaar. Onder regie van Gerda maken we uien schoon, schillen aardappels zodat we allemaal ons steentje bijdragen voor de vissoep. De soep wordt klaargemaakt in een grote “heksenpan” en na de nodige aperatiefjes genieten we van de soep met eigen gebakken brood. We hebben een heel gezellige avond. En weer om 23:30 uur zien we alle campinggasten zich verzamelen op de pier om te genieten van een schitterende zonsondergang. Om 1:30 uur keert de rust terug op de camping en gaan de meeste mensen slapen.

Dag 17 23 juni, Runde

Als we opstaan is het nog bewolkt, maar de vooruitzichten zijn goed. Ulf heeft vandaag koffie gezet en samen met onze buurtjes drinken we koffie. Het fototoestel van Ulf is te koop, een prachtig toestel, tussen mijn kleine lumix en Henk zijn grote camera in. Ik krijg uitleg en mag het apparaat proberen.

De visvangst vandaag is weer uitstekend, maar liefst 44 vissen zodat we allemaal een grote schaal verse vis krijgen. Een extra grote portie zodat we ook vis mee kunnen nemen als we morgen vertrekken. Omdat we nog vis hebben van gisteren eten we ook tussen de middag lekkere gegrilde vis.

Ik ben druk met het fotograferen van de vechtende meeuwen en ik verbaas me over de goede kwaliteit van de foto’s. We besluiten het toestel te kopen, mooi cadeau voor mij! Papa en mama eend met hun 5 kindertjes vermaken de campinggasten. We wisselen nog wat reistips uit met de andere gasten, morgen moeten we echt vertrekken. We hadden nog wel een week langer willen blijven maar helaas we moeten weer op tijd thuis zijn!

’s Avonds maken we de laatste wandeling naar de top. Er zijn veel minder papegaaienduikers als eerder deze week. We genieten weer van de vogels, het uitzicht, de heuvels en keren moe, maar voldaan terug.

Dag 18 24 juni, Runde – Flam 325 km

We staan op, douchen, betalen het campinggeld en drinken ter afsluiting nog koffie bij Herbert en Thea, samen met uiteraard Ulf. Even later nemen we afscheid van onze duitse vrienden Gerda en Jurgen en krijg ik nog een mooi geschenk van Gerda, een prachtige eigen gebreide kerstbal. Leuk!

We nemen Ulf en zijn hond Amigo vier kilometer mee tot aan de brug, zodat zij vanaf daar de wandeling kunnen maken, via de andere kant van de berg. Na het afscheid waar je toch altijd een beetje treurig van wordt, reizen we weer via alle bruggen en tunnels naar het vastenland. Overal zien en ruiken we de smeulende restanten van de vreugdevuren, die afgelopen nacht zijn ontstoken in verband met het midzomernachtfeest. Het is gelukkig nog steeds prachtig weer. We hebben nog drie dagen om toeristische routes te nemen.

We nemen de veerboot bij Koparnes en volgen de route tot aan Norfjordeid waar we weer nieuwe voorraad boodschappen inslaan. We nemen de E 39, richting Skei en eten pas laat tijdens de overtocht van Lote naar Anda, een hele drukke overtocht.

We stoppen op een prachtige plek, aan het water met honderden geiten. Jammer dat het nog te vroeg is anders was het een prachtige plek om te overnachten. We spreken met een Duits echtpaar die hier al enkele dagen verblijven. We rijden verder en nemen weg 5 waar we onderweg nog stoppen op een schitterend punt met uitzicht op een fjord. We bezoeken de oude huisjes in Laerdalsoyri, tanken de camper weer vol en gaan op pad naar de aurlandsfjellet. Een prachtige weg, af en toe zeer smal die ons hoger en hoger leidt. We stoppen in de sneeuw en genieten van de prachtige witte wereld om ons heen. We eten lekkere gebakken vis uit Runde en starten de afdaling. De weg is zeer bochtig en af en toe heel slecht maar het uitzicht vergoedt alles, groene wegen met heel veel schapen en lammetjes.

We overnachten op een rumoerige parkeerplaats aan het fjord, met uitzicht op het beroemde toeristische stadje Flam.

Dag 19 25 juni, Flam - Rodberg 360 km

Als we om 9:00 uur opstaan zien we tot onze grote verbazing dat twee immens grote cruiseschepen vannacht zijn aangemeerd, de Queen Elisabeth en de Queen Victoria. We rijden naar het dorp Flam en parkeren heel makkelijk en gratis de camper op een parkeerplaats aan het fjord, vlakbij het centrum. De gasten van de cruiseschepen worden met kleine bootjes naar het stadje gebracht. Door al deze toeristen is het een drukte van jewelste, vooral op het stationnetje waar de beroemde treinreis gemaakt kan worden door het fjordlandschap, langs steile bergwanden, diepe ravijnen en talloze watervallen. De treinreis duurt ongeveer een uur en overbrugt 20 kilometer. Op borden wordt aangegeven dat de eerstkomende treinreizen al volledig uitverkocht zijn dus we besluiten de treinreis te laten wat ie is. Wel bezoeken we de drukke toeristen winkels en het is ook wel weer heel leuk om, na zo’n lange periode doorgebracht te hebben in de natuur, zoveel mensen te zien. We kopen wat souvenirs, drinken koffie aan het water en genieten van een spontane cricketwedstrijd op de parkeerplaats door mensen uit India, waar het erg fanatiek aan toe gaat.

We rijden weg richting Geilo, een weg met heel veel, zeer slecht verlichte tunnels en af en toe zelfs een 1 persoons tunnel, zodat je voor stoplichten moet wachten voordat je door mag. We komen uit op een mooi plateau, met besneeuwde toppen en veel zomerhuisjes. De afdaling vanaf 1150 meter gaat via brede wegen, langs een uitgerekt meer. We passeren Geilo, een uitgestrekt dorp, die vooral in trek is als wintersportgebied. We overnachten in het plaatsje Rodberg op een rumoerige parkeerplaats.

Dag 20 26 juni, Rodberg - Falkenberg (Zweden) 375 km

Net na 10:00 uur rijden we weg. Het is weer stralend weer, het is heerlijk om te rijden als de zon schijnt dan ziet alles er dubbel zo mooi uit. We betalen 134 NOK en nemen de veerboot van Horten naar Moss, een hele drukke veerboot met veel vrachtverkeer. We rijden tot aan Halden, waar we afgelopen twee jaar hebben overnacht. Hier kun je ook de BTW terugvragen van de souvenirs, dat is toch mooi meegenomen. We besluiten het historische stadje te bezoeken, ongeveer 10 minuten verderop. Halden is een oude vestigingsstad (1665) met een rijke geschiedenis. We wandelen een uurtje door het oude stadje en laten de klim naar de hooggelegen vesting Frediksten voor wat ie is. Het is veel te warm voor klimpartijen. Om half twee rijden we weer verder en lunchen noodgedwongen, bij gebrek aan een echte P, op een parkeerterrein van een benzinestation. We vervolgen de E6 en duiken bijna gewoontegetrouw de file in in Göteborg. Hier loopt de snelweg namelijk dwars door de drukke stad en dat geeft veel problemen. We stoppen in Varberg, pinnen wat Zweeds geld en maken een wandeling naar het oude fort uit de dertiende eeuw. Ook zien we en zien het prachtige ruim 100 jaar oude badhuis. We rijden een stukje verder naar de camperplaats op het strand. Zoals altijd bekijken we de plek en besluiten dan of het een geschikte overnachtingsplek is. Maar op een of andere manier voelt het voor mij niet goed, zonder aanwijsbare redenen. En de afspraak is als een van ons beiden zich niet veilig voelt gaan we op zoek naar een betere plek. Omdat het zo hard waait wil ik nog even een korte strandwandeling maken om de hoge golven te bewonderen voordat we weer verder gaan. Na terugkomst in de camper scheurt de camper naast ons met gierende banden weg. Opvallend! Ik zeg nog tegen Henk, die vind het hier ook niet prettig! We rijden naar een officiële camperplaats bij een camperzaak in Falkenberg waar we overnachten.

Dag 21 27 juni Falkenberg - Trittau (Duitsland) 510 km

Als we willen gaan betalen blijkt dat de portemonnaie weg is, en na verder zoeken is ook de Iphone verdwenen! Het slot van de deur aan de chauffeurskant blijkt geforceerd. Dus toch! Het voorgevoel gisteren was juist. Waarschijnlijk hebben de "camperaars" naast ons aan het strand in Varberg ingebroken tijdens onze strandwandeling en toen we redelijk snel terug waren zijn zij overhaast vertrokken. We betalen met de pinpas en de behulpzame Nederlands sprekende man van de camperzaak legt ons uit hoe we bij de politie komen.

We doen aangifte bij een zeer knappe blonde politieagente (type Agnetha) en ontvangen na een uur wachten het politierapport. Dit hebben we nodig omdat ook het rijbewijs van Henk in de portemonnaie zat.

Bah, dit is wel een domper op de mooie vakantie. Niet zozeer de waarde van de spullen, dat valt op zich wel mee, maar het feit dat je bestolen wordt door "medecamperaars". Een wijze les voor ons en ook voor degenen die dit lezen. Enfin door het oponthoud rijden we pas om 11:45 uur weg en nemen de Öresundbrug van Malmö naar Kopenhagen en later nemen we de veerboot naar Puttgarden. Omdat we nog steeds problemen hebben met de satellietschotel en de fabriek in Trittau gevestigd is hebben we besloten om een klein ommetje te maken om te kijken of zij het kunnen repareren. We overnachten op de camperplaats in Trittau waar gelukkig nog twee andere campers staan. De schrik zit er nog steeds een beetje in!

Dag 22 Trittau -  Neunkirchen 255 km

Om 9:00 uur staan we bij het bedrijf. We worden vriendelijk ontvangen en leggen uit dat we sinds de koop van onze (Duitse) camper problemen hebben en dat we hopen dat zij ons kunnen helpen. De monteur komt kijken en heeft het na 2 minuten al gezien. De ontvanger is van een oud model waarvoor geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn. We kunnen wel een nieuwe kopen tegen een zeer aantrekkelijke prijs. De keuze is snel gemaakt en 1,5 uur later zit er een splinternieuwe, 40 cm hoge satellietschotel in bolvorm op ons dak.

We rijden verder maar schieten niet erg op. Overal zijn er werkzaamheden. Opeens staan we stil en blijven stilstaan. Het verkeer staat muur en muurvast. Waarschijnlijk is er iets gebeurd maar zover wij kunnen kijken zien we een lange stoet met stilstaande auto's. Na lange tijd worden we omgeleid door allerlei kleine dorpjes en dat wordt een langdurig drama. Ook op de omleidingsroute is een ongeluk gebeurd zodat we weer lange tijd stil komen te staan. Na drie uur staan we nog steeds in een zeer langzaamrijdende file en de temperatuur in de camper is ruim boven de 30 graden. Na vier uur file leed is de file voorbij en besluiten we om meteen naar de dichtstbijzijnde camperplaats te gaan In Neunkirchen bij een Gasthof. We krijgen een mooie plaats aangewezen tussen de rabarberstronken en nemen even later plaats op het drukke terras. We genieten van een heerlijk diner en van het prachtige weer. Een onverwacht leuk einde van onze vakantie.

Dag 23 Neunkirchen  -  Boxtel 237 km

Vroeg op, we rijden om 9:00 uur weg. In Arnhem stranden we nog in een 8 kilometer lange file maar in tegenstelling tot gisteren kunnen we wel langzaam blijven rijden. Rond 13:00 uur rijden we Boxtel binnen en kunnen we terugkijken op een heerlijke vakantie.