Noorwegen 2015

deel 1

Dag 1 Boxtel - Bad Bentheim 180 km

Na maanden voorpret, routes uitstippelen en tips verzamelen is het eindelijk zover……. we vertrekken naar het uiterste Noord-Oosten van Noorwegen. Omdat ik de gelegenheid krijg om mijn oud verlof op te maken hebben we maar liefst ruim zeven weken de tijd om deze reis te maken. Het plan is om via Rostock – Trelleborg naar Stockholm te gaan, dan via de kust naar Finland en via de kerstman naar Noord Noordwegen. We willen veel tijd doorbrengen in het Noorden en daarna via Noorse kust naar beneden afzakken naar ons geliefde vogeleiland Runde waar we twee weken willen blijven. Tot zover de plannen. Nu begint het genieten……..

We vertrekken om 14:00 uur, na een heerlijke lunch bij de buurtjes. Zij zijn zo lief om op onze papegaai Japie te passen. Japie gaat normaal gesproken altijd met ons mee alleen als wij naar Noorwegen gaan mag hij uit logeren.

We hebben veel proviand bij ons en laten de camper nog even wegen. We blijken inderdaad iets  te zwaar maar dat zal binnen een paar dagen wel weer in orde zijn. Om 16:30 uur komen we in Bad Bentheim aan waar we Thea en Herbert, onze Runde vrienden ontmoeten. Zij vertrekken, net zoals wij, vandaag richting  Noorwegen. We gaan gezellig uit eten en praten weer helemaal bij. Zij rijden een andere route en wij zullen hen weer in Runde ontmoeten, over een week of 5.

Het was een vermoeiende dag, altijd hectisch het vertrek, het inpakken en de stress. We gaan lekker op tijd naar bed voor een welverdiende nachtrust.

Dag 2 Bad Bentheim - Lüneburg 315 km

We doen wat boodschappen  (o.a. heerlijke schnaps) bij de Aldi en gaan  op pad. Er zijn opvallend weinig werkzaamheden en we bereiken zelfs helemaal zonder files de camperplaats in Lüneburg. Het is druk i.v.m. het Pinksterweekend en we hebben gelukkig nog één van de laatste plekjes. Het is een mooie camperplaats, op loopafstand van de ruim 1050 jaar oude stad met prachtige oude huizen in een typische stijl van de baksteengotiek. Lüneburg is in de oorlog gespaard gebleven zodat de stad een aaneengesloten middeleeuws stadsbeeld vertoont. Werkelijk heel bijzonder!

Het is mooi weer en gezellig druk in de stad. We drinken een biertje in de Biergarten en brengen de avond in de camper door.

Dag 3 Lüneburg – Rostock 220 km

We vertrekken om 9:45 uur en rijden het eerste stuk binnendoor. We passeren tweemaal het Elbe – Lübeck kanaal. Het weer klaart op en met een helder blauwe lucht rijden we Rostock binnen. We gaan eerst op zoek naar het havenkantoor van de TT-line want we hebben nog niet geboekt! De haven, en dus ook het kantoor ligt ruim 10 km buiten Rostock. De ochtendboot van de volgende dag is volgeboekt en voor de middagboot hebben we werkelijk het aller-allerlaatste plaatsje. Hebben we echt geluk! Mmmmm…..volgende keer maar gewoon weer (ruim) van te voren boeken via internet! Was ook voordeliger geweest!

We rijden terug naar Rostock op zoek naar de camperplaats aan het water. Volgens de app mag je hier overnachten maar in het camperboek staat deze plaats niet vermeld.

Aan de kade aangekomen is het een drukte van jewelste. Er is een Pinkstermarkt op de kade, een kermis en een circus. We vinden een plaatsje op rij 1, betalen tot 20.00 uur parkeergeld (daarna is het gratis omdat het weekend is). We maken eerst een wandeling langs de kraampjes en over de kermis en gaan daarna de stad in.

De stad is niet veel bijzonders, valt erg tegen. Ook al is Rostock een Hanzestad, tussen de mooie oude gebouwen met dezelfde mooie baksteengotiek stijl als in Lüneburg, is veel lelijks gebouwd. We eten bij de jachthaven een te hard gebakken schnitzel (geen aanrader) en brengen de avond in de camper door waar we genieten van het uitzicht over de rivier de Unterwarnow en de vele mensen die over de kade flaneren.

Samengevat, een camperplaats op een niet goed onderhouden parkeerplaats in een niet zo bijzondere stad, zonder voorzieningen maar met schitterend uitzicht en dus al met al toch de moeite waard.

Dag 4 Rostock – Trelleborg 157 km

We rijden pas om 11:00 uur weg, tanken nog wat relatief goedkope diesel en gaan al vroeg in de rij staan bij de TT line. Het lange wachten wordt verzacht doordat je gratis mag internetten. Leuke service! Als het schip aankomt mogen we al snel aan boord. We parkeren de camper en gaan op zoek naar onze hut. We hebben een comfortpakket geboekt voor 51 euro. Hiervoor krijg je een tweepersoons buitenhut, en per persoon een diner en

2 drankjes. De moeite waard.

We leggen onze spullen in de hut en genieten in een heerlijk zonnetje op het zonnedek van de afvaart. We varen  langs Warnemünde, een mooie badplaats met allerlei activiteiten en een prachtig gelegen camperplaats. Als we op volle zee aangekomen zijn gaan we terug naar de hut voor een heerlijke douche. Om 17:30 kunnen we wat eten en om 19:15 legt het schip aan in Trelleborg. Binnen een kwartier zijn we, via de zijuitgang,  het schip af en twee kilometer verder is de, prachtig aan zee gelegen, camperplaats.

We betalen 8 euro en vinden een mooie plek, met prachtig uitzicht over de zee en het strand.

Dag 5 Trelleborg -  Värnamo 290 km

We rijden vandaag helemaal binnendoor. De als geel aangegeven wegen in de wegenatlas zijn heel goed te berijden. We rijden het eerste stuk door prachtige glooiende heuvels met koolzaadvelden. Later rijden we door bossen, ontelbare bossen. De eerste bordjes met waarschuwingen voor elanden zien we verschijnen, maar de wegen zijn afgezet met hekken. Het weer is bewolkt, soms regent het wat en soms doet de zon erg zijn best om het van de regen te winnen.

We pinnen in Värnamo en checken even later in op de kleine, maar gezellige ACSI camping Värnamo en genieten van een rustige middag.

Dag 6 Värnamo - Gränna 170 km

We ontbijten op ons gemak, vullen en legen de camper en doen boodschappen bij de Lidl. Ook vandaag rijden we binnendoor over prachtige wegen door heuvelachtig landschap. Felgele koolzaadvelden met op de achtergrond bossen in wel 50 tinten groen! Je ziet opvallend weinig vee.

Het weer is vandaag wisselend, donkere wolken met zo nu en dan een spatje regen afgewisseld met felle zon. Helaas regent het net als we willen lunchen maar het mooie plekje met uitzicht op het meer vergoedt veel. We komen langs Husqvarna (ja …uit Zweden) en rijden naar Gränna. We parkeren naast de CP op de gewone parkeerplaats maar kunnen geen parkeergeld betalen omdat de automaat de pinpas weigert. Dan maar op de gok een briefje op het dashboard gelegd met een uitleg. Hopen dat de politie niet streng is! Gränna is bekend om zijn snoep- en zuurstokkenwinkels en alle bezienswaardigheden bevinden zich in de hoofdstraat. We bezoeken het oudste winkeltje en zien hier hoe de zuurstokken gemaakt en gerold worden. We krijgen een stukje, nog warme zuurstok aangeboden om te proeven met de waarschuwing op de tanden te passen. We kopen drie zakken snoepjes en later blijken dit werkelijke lekkernijen te zijn, heerlijk!

Na ons bezoek rijden we 5 kilometer terug naar een prachtig gelegen gratis camperplek, met uitzicht op het grote, ruim 1900 vierkante kilometer grote Vätternmeer. De camperplaats is voorzien van twee superschone, verwarmde toiletten.

’s Avonds maken we vanaf de CP aangegeven wandeling Rottlestigen van 1,2 kilometer die ons langs prachtige plekjes leidt, langs het meer, prachtige watervallen, oude boerenhuizen en een oude watermolen. En dat alles in een soort oerbos. Echt een aanrader om te doen.

Dag 7 Gränna – Stockholm 300 km

Vandaag nemen we de snelweg. De andere optie, binnendoor, is ruim 300 kilometer langer, dus een verdubbeling van het aantal kilometers. Het is prachtig weer, strak blauwe lucht maar nog wel fris. Ook langs de snelweg ontelbare bossen in allerlei varianten frisgroen. De eerste bordjes met waarschuwingen voor elanden verschijnen maar ook hier zijn alle wegen afgezet met hekken. Dertig kilometer voor Stockholm wordt het drukker op de weg en de natuur maakt plaats voor meer bebouwing. We rijden Stockholm binnen.

De eerste camperplaats is geen succes, een veel te volle parkeerplaats aan de kade. Als er al een plekje vrij zou komen passen we er nooit tussen. Dus we gaan op zoek naar de officiële campercamping gelegen op het eiland Långholmen. We worden zeer vriendelijk ontvangen, krijgen uitleg, betalen ruim 27 euro en parkeren de camper. Het is een echte stadscamping, alleen toegankelijk voor campers, redelijk ruime plaatsen op een ongezellige plek onder de brug.  Ondanks deze minpunten heeft deze plek wel zijn charme en ook alle faciliteiten zijn aanwezig.

Nadat we ons geïnstalleerd hebben beginnen we aan de lange wandeling. Volgens de beschrijving is het 2,5 km naar het oude centrum en je wandelt over de gezellige kade langs allerlei aangemeerde woon- en restaurantboten. We slenteren door de gezellige smalle straatjes van oud Stockholm, erg sfeervol, veel winkeltjes en gezellig druk. We rusten even aan het water en genieten van het heerlijk zonnetje. We bezoeken het koninklijk paleis, en maken een praatje met de koninklijke wacht. De jonge wacht antwoordt op mijn vraag dat hij twee uur stil moet staan en dan afgelost wordt, hij vindt het niet erg zegt ie, het is zijn werk en hij wordt er voor betaald.

We bezoeken de Riksdag, het Zweedse binnenhof. Prachtig gebouw. Stockholm is werkelijk schitterend gelegen, mooie gebouwen en doordat de stad gebouwd is op meerdere eilanden is alles omgeven door bruggen en water. Heel sfeervol.

Na het bezoek wandelen we weer terug,  maar de weg lijkt door de vermoeidheid wel twee keer zo lang te zijn. Jammer dat we de fietsen niet bij ons hebben, dat was nu een uitkomst geweest.

Vermoeid na de lange wandeling brengen we de avond heerlijk in de camper door.

Dag 8 Stockholm - Stratjära 270 km

Om 10:30 uur rijden we weg. Het is wederom mooi weer. We genieten vanaf de brug nog even van het mooie uitzicht over Stockholm en gaan tevergeefs op zoek naar de Lidl.

We tanken voor de eerste maal in Zweden en doen boodschappen in de Mega Coop.

Zo, met voldoende eten en diesel kunnen we weer een paar dagen vooruit.

Het landschap is saai en vlak, velden en bossen maar niet bijzonder. We rijden naar Gävle naar de gemeentelijke camperplaats. Deze plek is mooi gelegen aan een kleine haven en biedt ruimte voor twee campers. We parkeren de camper en lopen naar de stad. Behalve een moderne drukke winkelstraat is er achter de bibliotheek nog een stuk oud Gävle, smalle straatjes met kleine huisjes. Schitterend!

Omdat het nog vroeg is besluiten we een stukje door te rijden. Hier is de natuur weer op zijn mooist, frisgroene bossen en heel veel meren. Op de onmisbare app van campercontact hebben we een prachtig gelegen camperplaats gezien aan een meer in Stratjära. Het is inderdaad een droomplek, aan een meer, in het groen met alleen het  gezang van de vogels. En ook de zon doet haar best, we kunnen voor het eerst deze vakantie de stoelen buiten zetten en genieten van het heerlijke weer.

Dag 9 Stratjära - Sandöverken 250 km

Om 10:00 uur verlaten we ons prachtige plekje. De zon doet haar best, maar er is ook veel bewolking. We rijden weer over de snelweg E4. Deze weg is meestal 3 baans, enkele kilometers hebben wij aan onze zijde 2 banen om later weer afgewisseld te worden door 1 baan. Op deze manier komt er altijd een moment voor de wat snellere auto’s om in te halen maar hoe dan ook is de snelheid maar maximaal 90, 100 of 110. Dus geen voorbijrazende auto’s of bumper klevende auto’s. Heerlijk relaxt rijden.

Het landschap is bosrijk, afgewisseld met meren en akkers. Je begint te wennen aan de mooie groene natuur.

We passeren Sundsval, een stad met veel industrie. We hebben vanaf de brug mooi zicht op de Botnische Golf.

Als we even later stoppen in Härnösand voor de overnachting zien we dat de camperplek is ingenomen door het jaarlijkse circus. Er is ook markt dus we besluiten om even het dorp in te wandelen. Hierna doen we boodschappen bij de Lidl en rijden verder, op zoek naar een overnachtingsplek.

We stoppen in Sandöverken bij een schitterende grote parkeerplaats bij Hotel Höga Kusten met uitzicht op de langste hangbrug van Zweden (1867 meter). Bij het hoog gelegen hotel zijn grote parkeerterreinen, speelgelegenheden, fonteinen, wandelpaden, picknicktafels en een groot vrij toegankelijk toiletgebouw. En buiten dit alles ook nog het mooie uitzicht op de brug. En dat allemaal gratis!

’s Avonds, na de door Henk heerlijk gekookte maaltijd wordt er weer fanatiek gekaart. Het is nog hartstikke licht als we om 23:45 uur naar bed gaan, dat blijft wennen.

Dag 10 Sandöverken – Jävre 390 km

Op ons gemak beginnen we de dag. Het is weer stralend weer met een strakblauwe lucht. Okay de temperatuur is wel niet subtropisch maar de zon maakt de, op zich al prachtige, kleuren dubbel zo mooi. De E4 leidt ons door het mooie gebied de Höge Kusten, veel inhammen met water met daar tussenin ontelbare bossen. Vandaag is de warmste dag tot nu toe en we maken af en toe een stop om van het heerlijke zonnetje te genieten. We verlaten boven Umea de snelweg en nemen een route binnendoor over de R-364. Deze weg voert ons op smallere wegen door een prachtig bosrijk gebied. Op deze weg zou onze overnachtingsplek van vannacht moeten zijn maar helaas kunnen we deze plek niet vinden. We rijden door tot Jävre. Hier is een mooie camperplaats, aan zee. Het is er gezellig druk maar we vinden een mooi plekje en zetten de stoelen buiten om te genieten van de zon. Van onze Nederlandse camperburen krijgen we nog leuke tips voor de rest van onze reis. Het koelt ’s avonds snel af en na een heerlijke douche brengen we de rest van de avond binnen door.

Dag 11 Jävre -  Overtorneå 260 km

Het is zondag en het heeft de hele nacht geregend. Reden om eens lekker uit te slapen. Na vertrek zien we op de E4 een hertje in paniek langs de weg rennen. Omdat alle wegen zijn afgezet met hekken voor de elanden kan dat arme beestje de in/uitgang niet vinden. Ik hoop maar dat het goed voor hem afloopt!

De buitentemperatuur is slecht 9 graden, dus onder het rijden stoken we de camper goed warm. We zijn nog steeds zuinig op het gas want we zullen het straks in het Noorden hard nodig hebben.  Het houdt inmiddels op met zachtjes regenen, het valt nu met bakken uit de hemel. Alle frisgroene kleuren worden vervormd tot een grijze grauwe massa, jammer!

Bij Luleå stoppen wij bij een heel groot winkelcentrum. Het is er erg druk, ook andere mensen benutten de grauwe, natte zondag om te gaan shoppen. We bezoeken een soort Gamma (Julea), de Mediamarkt (altijd Henks favoriet) en doen uiteindelijk de laatste Zweedse boodschappen bij de Coop.

Even later verlaten we de, inmiddels ons vertrouwde, E4 en nemen een binnendoor route naar Finland. Eerst een stukje E 10 en daarna de afslag weg 98, een wat hobbelige weg. De rivieren en meren zijn overvol, hele stukken land staan onder water. Het zal waarschijnlijk veel geregend hebben de laatste tijd. De beoogde camperplaats blijkt 15 kilometer boven Overtorneå te liggen, dat stukje zullen we morgen weer terug moeten rijden. Net na de afslag op weg 99 zien we de eerste rendieren, ze springen vanaf de berm bijna onder onze camper! De camperplaats is prachtig gelegen, met uitzicht op een wildstromende rivier die de grens vormt met Finland. We vullen de watertank en genieten van een rustige avond.

Dag 12 Overtorneå  - Napapiiri (Poolcirkel) 140 km

Na een grondige poetsbeurt van de camper verlaten we het mooie plekje. Als we wegrijden is het nog droog maar even later begint het al weer te regenen. Jammer! Vandaag gaan we naar Finland, weer een nieuw avontuur tegemoet. We rijden terug naar Overtorneå en zien alweer de eerste rendieren. Prachtig!

We maken de laatste losse Zweedse munten op bij de Coop en steken de rivier, dus de grens over, naar Finland. Weg 930 leidt ons door uitgestrekte bossen. We zien weer rendieren en even later zie ik een eland die verschrikt  van ons weg rent. Als we stoppen en terugrijden is het beest nergens meer te zien. Jammer dat deze imposante dieren zo schuw zijn en zich, in tegenstelling tot de rendieren, zo moeilijk laten fotograferen.

In Rovaniemi tanken we weer ouderwets in euro’s en bezoeken de Lidl. Hierna rijden we 13 kilometer door naar de Poolcirkel waar we zullen overnachten.

Na de late lunch (in Finland is het een uur later!) gaan we het kerstdorp bezoeken. In het postkantoor van de kerstman kopen we kerstkaarten en Henk werkt de site bij. Ik benut de internetgelegenheid om wat mailtjes te schrijven. Hierna gaan we op audiëntie bij de kerstman, een verrassend leuk en gezellig bezoek. We kopen de CD met foto’s en video en gaan terug naar de camper.