Kroatië 2016

Kroatië 2009

Dag 1 Zondag 30 augustus Boxtel - Oberwesel  322 km

We vertrekken om 15.00 uur en rijden naar Oberwesel. We overnachten in camping Schönburg-Blick, een leuke kleine camping direct aan de Rijn, waar er voor ongeveer 10 campers plaats is tegen een redelijk tarief. We hebben mooi uitzicht op de Rijn en genieten van alle boten die langs varen. Op de kleine camping is een Imbiss waar we een lekkere bratwurst met brood eten. Dankzij het mooie weer kunnen onze 2 papegaaien Japie en Loeki, die dit keer mee op reis mogen, nog lekker even genieten van het mooie weer. Het was een vermoeiende dag, dus we gaan lekker op tijd slapen.

Camping Schönburg Blick in Oberwesel

Dag 2 Maandag 31 augustus, Oberwesel  - Ubersee 560 km

We ontbijten in een heerlijk zonnetje buiten en vertrekken pas om kwart over 10. Vanaf Bingen rijden we via de snelweg en we rijden van file naar file. Het lijkt wel of men overal tegelijk in Duitsland aan het werk is, ongelooflijk. We maken dus minder kilometers dan gepland maar vinden een prachtige camperplaats bij een echte mooie, grote boerderij. De camperplaats is helemaal vol, maar de vriendelijke eigenaresse geeft ons een speciaal plaatsje zodat we onze stoelen kunnen neerzetten in haar privétuin, midden tussen de prachtige rozen. Prachtig!

Helaas blijkt dit mooie plekje iets minder mooi te zijn voor onze papegaaien. We hadden het natuurlijk zelf kunnen bedenken maar op een boerderij zijn natuurlijk hele veel katten! Nou hier liepen ze overal, prachtige katten met heél veel jonkies. Dus helaas moesten Japie en Loeki voor hun eigen veiligheid buiten in de kooi blijven, en dan nog onder streng toezicht..

Dag 3 Dinsdag 1 september Ubersee - Wertschach bei Nötsch  255 km

Nadat de (vele) kinderen van de boer afscheid hebben genomen van Japie en Loeki rijden we om 10.00 uur weg, mét verse broodjes, van dit paradijsplekje. Het is nog steeds prachtig weer. We kopen voor de zekerheid een vignet van Oostenrijk, maar we besluiten helemaal binnendoor te rijden. Na een stop in Hallein voor wat boodschappen rijden we via Radstädter Tauernpas richting Spittal. Een prachtige route langs het riviertje de Taurach, welke links en rechts langs de weg kronkelt. We lunchen op een schitterende parkeerplaats zodat de beestjes lekker een frisse snavel kunnen halen. We vervolgen onze weg over de Katschberg. Een flinke klim, gevolgd door een spectaculaire afdaling. Onze eindbestemming voor vandaag is camping Alpenfreude in Wertschach bei Nötsch een gezellige kleine camping waar we door de Nederlandse eigenaar gastvrij worden ontvangen.

We vinden een prachtige plek waar de vogels rustig buiten kunnen zitten. ’s Avonds gaan we uit eten in het restaurant van de camping. Heerlijk eten, met als besluit een lekker likeurtje, wat ons door de gastvrije eigenaresse wordt aangeboden. Omdat we het naar onze zin hebben besluiten we nog een extra dagje hier te blijven.

Dag 4 Woensdag 2 september

Wertschach bei Nötsch 0 km

Onze rustdag vullen we met de camper te ordenen, wandelen en lekker lezen.

Dag 5 Donderdag 3 september Wertschach bei Nötsch - Postojna 226 km

We rijden om 9.45 uur weg en willen binnendoor rijden naar Slovenië. Voor de zekerheid halen we toch maar een vignet, je weet maar nooit of je per ongeluk op de snelweg terugkomt. We rijden via de Würzenpas (in zijn 1 naar boven!) naar Slovenië en rijden langs het mooie meer van Bled naar onze beoogde eindbestemming Bohinj Bistrica. We komen om iets over 13.00 uur aan bij de camping bij een gesloten receptie. Een bord vermeldt dat de receptie pas open gaat om 17.00 uur! Navraag in het restaurant leert ons dat er geen andere optie is dan tot 17.00 uur aan de poort te wachten. Wat een slechte service!  We besluiten om te vertrekken en binnendoor door te rijden naar Postojna. Het is slechts 80 kilometer maar via de witte weggetjes lijkt het eindeloos. Regelmatig houdt het asfalt op omdat ze aan aan de weg aan het werken zijn. Maar ook al is de weg slecht en hobbelig, het voert ons wel door een prachtig landschap en langs heldere bergriviertjes en laat ons de mooie ongerepte natuur zien van Slovenië.

Om vijf uur bereiken Postojna en we rijden naar de enige camping daar. Een hele grote camping, verdeeld over rotsachtige terrassen in het bos. We vinden een redelijk vlakke plaats langs het kleine zwembad, met goede verlichting en een mooi uitzicht. Henk bakt lekkere pannenkoeken. ’s Avonds maken we een lange wandeling over het campingterrein en het is zo groot dat we bijna verdwalen!

Dag 6 Vrijdag 4, september Postojna - Novigrad 99 km

Om 10:01 uur staan we aan de kassa van de grotten van Postogna, nèt te laat voor de tour van 10:00 uur. Met een lengte van 20.570 m is het de langste grot van Slovenië en de op één na grootste druipsteengrot ter wereld.

5,3 km van de grotten zijn toegankelijk voor het publiek .

We doden de wachttijd met het bewonderen van een winkel met heel veel edelstenen, een waar paradijs voor Ingrid. Om 11:00 begint onze rondtoer. We stappen in een hele lange trein en rijden door tunnels met gevaarlijke overstekende rotspunten, die je automatisch doen bukken. We zien prachtige steenformaties, miljoenen jaren oud. Doordat er water sijpelt door het calciumgesteente vormt het een soort lijm. In vijftig jaar “groeit” het 1 mm! We maken een lange wandeling van ongeveer 3 kilometer en besluiten de rondtocht met een spectaculaire treinreis om te eindigen bij een immens skelet van een dinosaurus.

Een bezoek aan deze grotten is de pittige toegangsprijs (20 euro p.p.) dubbel en dwars waard.

We rijden naar Novigrad en komen rond 3 uur aan op camping Mareda, een ACSI camping, De grootte van de camping schrikt ons in eerste instantie af. We maken te voet een verkenningstocht en vinden een mooie plek met gedeeltelijk uitzicht op de zee. Onze papegaaien vormen voor de vele Duitse kinderen een leuke attractie maar nadat ze allemaal Japie en Loeki bewonderd hebben keert de rust weer terug.

Het is erg heet, ruim 35 graden en er staat een harde wind wat zorgt voor schitterende hoge golven. We maken ’s avonds een wandeling op het immense grote terrein. We zitten nog lang buiten en genieten van de prachtige avond.

Dag 7 Zaterdag 5 september, Novigrad 0 km

Heerlijk uitgeslapen. We gaan vandaag onze spiksplinternieuwe vouwfietsen uitproberen. Om half 11 fietsen we via een speciaal aangelegd fietspad naar het dorp. Het is wel een heuvelachtig parcours, met soms wat pittige klimmetjes. Maar dankzij de 7 versnellingen redden we het.

We verkennen het oude dorpje, met een nieuwe grote haven en een klein oud haventje. Veel terrasjes, weinig winkeltjes. We pinnen onze eerste kuna’s en genieten van een heerlijke ijsco. Nadat we een brood hebben gekocht fietsen we weer terug naar de camping. We willen natuurlijk onze papegaaien niet te lang alleen laten. De rest van de dag genieten we van het niets doen.

Dag 8 Zondag 6 september, Novigrad 0 km

Omdat we het eigenlijk erg naar ons zin hebben besluiten we om er nóg een dagje aan te plakken. We hebben leuke buren en veel aanspraak en er hangt een gezellige sfeer op deze camping. We zwemmen, puzzelen, lezen en genieten. ’s Avonds gaan we lekker uit eten in een pizzeria.

Dag 9 Maandag 7 september, Novigrad - Rovinj 167 km

Vandaag willen we naar Rovinj en onderweg het plaatsje Porec bezoeken. Onbegonnen werk, er is namelijk geen parkeerplaats te vinden. Jammer, maar helaas. We rijden door naar camping Amarin,  3 kilometer van Rovinj. Ook dit is weer een supergrote camping, wel met redelijk mooie plaatsen. Maar op een of andere manier vinden we het hier niet gezellig en kunnen onze draai niet vinden. We verkennen de immens grote camping per fiets. Maar ook deze rondtocht doet onze mening niet veranderen zodat we zeker weten dat we morgen weer verder gaan rijden. ’s Avonds gaan we vanaf de camping met de boot naar het schitterend mooie stadje Rovinj. We genieten van de gezellige drukte en luisteren naar de optredens van de verschillende bandjes. Rovinj is echt een bezoek waard!

Met bootje naar Rovinj

Dag 10 Dinsdag 8 september, Rovinj - Ban Jole 55 km

Via Pula rijden we naar Ban Jole. We gaan naar camping Diana, een  mooie kleine camping waar we allerhartelijks worden ontvangen en een rondleiding krijgen van de gastvrije eigenaar. We vinden een prachtige plek, pal aan het kleine maar mooie zwembad. Het is hier heerlijk rustig en omdat er slechts 4 gasten zijn hebben we het rijk bijna alleen.

Dag 11 Woensdag 9 september, Ban Jole 0 km

Omdat het zo’n mooi plekje is besluiten we hier nog een dag te blijven. Ook de vogels komen heerlijk tot rust. We lezen, luieren, zwemmen en puzzelen. Heerlijk, echt vakantie!

Dag 12 Donderdag 10 september Ban Jole - Rabac 55 km

We gaan vandaag naar Rabac, een dorp waar we in de jaren ’80 (!) tien jaren achter elkaar op vakantie zijn geweest. We logeerden toen altijd in een hotel maar hebben toen uit nieuwsgierigheid wel eens de camping bezocht. De camping was toen klein en smerig. Maar omdat we voor het eerst sinds jaren weer vlak in de buurt zijn willen we hier toch graag een nacht naar toe. De route van vandaag voert ons langs de prachtige kust en via een slingerende wegen bereiken we het plaatsje Rabac. We moeten weer te voet een plek uitzoeken. De camping is helemaal veranderd en prachtig gelegen aan een kleine baai! Ruime plekken, veel gras en ontzettend veel olijfbomen (vandaar natuurlijk de naam Olivia!) We vinden een ruime plek op het gras en na het gebruikelijke ritueel (alle buurtjes komen even naar de papegaaien kijken) installeren we ons en besluiten meteen om hier wat langer te blijven. Met de fiets verkennen we de omgeving.

We hebben gekozen om iets verder weg van het strand te gaan staan omdat daar de plekken ruimer, groener en rustiger zijn. Ik ga met de fiets “even” naar het strand, zwem een paar rondjes in het glashelder water van de zee, en fiets weer terug. En dit meerdere malen per dag. Henk past ondertussen op de kippetjes. Omdat ik zo vaak per dag ga zwemmen heb ik in no time veel mensen langs mijn route die naar me zwaaien. Die denken natuurlijk, daar komt ze weer……… die gekke Hollandse! Maar we genieten van de rust, de sfeer, de gezelligheid, het prachtige water. Perfecte plaats!

’s-Avonds gaan we lopend via een mooi aangelegd wandelpad langs zee naar het kleine, maar drukke plaatsje. We lopen voorbij het centrum want we willen graag ons “oude” hotel terugzien. Veel verder dan we dachten (of waren we vroeger gewoon jonger?)  vinden we met moeite het geheel verbouwde hotel terug. Na een wandeling van ruim anderhalf uur gaan we uit eten in een druk restaurantje aan de haven.

Dag 13 Vrijdag 11 september Rabac 0 km

Rustdag! Henk doet boodschappen op de fiets, ik zwem mijn rondjes en de papegaaien genieten van de rust, de olijfbomen en het heerlijke weer . We wijzigen de plannen en besluiten niet naar Plitvice te gaan. Om de meren te kunnen bezichtigingen heb je zeker 7 uur nodig voor een wandeling. Die tijd hebben we niet omdat we de beestjes met zo’n warm weer niet zo lang in de camper kunnen laten. Ook de afstand 250 kilometer zuidelijker en dan uiteraard ook weer terug is met deze hitte niet echt aantrekkelijker. Daarom is de keuze snel gemaakt en besluiten we op dit prachtige plekje nog wat langer te blijven. ’s Avonds maken we een wandeling langs de 3 grote hotels en bekijken wat winkels.

Dag 14 Zaterdag 12 september Rabac 0 km

Vannacht heeft het vreselijk hard gewaaid en geregend. De wind zijn we wel gewend want sinds we in Kroatië zijn aangekomen heeft het bijna constant gewaaid. Maar nu waait het wel héél erg hard, zelfs te hard voor de luifel met stormband. ’s Middags klaart het gelukkig op en brandt de zon als vanouds. Henk doet klusjes aan de camper, ik zwem!!!

Dag 15 Zondag 13 september Rabac - Bled 216 km

Vannacht heeft het weer ontzettend hard geregend. Als we opstaan is de temperatuur goed, maar het is zwaar bewolkt. Prima dag om weer verder te gaan reizen. We rekenen af en rijden naar Labin, een prachtig hoog gelegen oud mijnwerkersstadje , een paar kilometer van Rabac. We tanken en doen wat boodschappen. Via de Uckapas, Rijeka en Ljubljana rijden we naar Bled. Helaas regent het nog steeds als we aankomen op de camping aan het prachtige meer. We brengen noodgedwongen de tijd door onder de luifel, maar het is erg fris, slechts 13 graden. ’s Avonds, na een heerlijke warme douche, gaan we lekker uit eten in het restaurant van de camping. We brengen de avond binnen in de camper door, de eerste keer deze vakantie.

Dag 16 Maandag 14 september, Bled - Bad Endorf 312 km

Al om 08:00 uur opgestaan. Het heeft vannacht gestortregend dus omdat we alles moeten droogmaken rijden we pas om 10:00 uur weg. We pakken vandaag de snelweg. Naast de tol voor de Karawanken (1 Euro) en het Oostenrijks vignet kost het voor de 2 tunnels toch nog € 9,50 en € 6,50 extra! Volgende keer toch maar weer de prachtige route binnendoor, niet alleen veel goedkoper maar ook veel mooier! We willen eigenlijk naar een camping aan de Chiemsee, maar als we deze camping bekijken vinden we deze druk, modderig en overvol. We rijden door naar Bad Endorf en vinden daar een prachtige camping (camping Stein) die speciale camperplaatsen heeft. De ontvangst is vriendelijk en we kunnen van alle campingfaciliteiten gebruik maken. Het is inmiddels weer prachtig weer en we genieten van het lekkere zonnetje. ’s Avonds pakken we onze fietsen en rijden naar de overkant van het meer naar een restaurant. We eten op het terras en genieten van een prachtig uitzicht over het meer. De terugweg moeten we afleggen in het pikkedonker, er is totaal geen verlichting op het smalle paadje. Spannend!

Dag 17 Dinsdag 15 september, Bad Endorf - Saarburg 588 km

Na een heerlijk ontbijt, met verse knapperige bruine bolletjes rijden we om 09:45 uur weg. Vandaag gaan we kilometers maken. Voor Augsburg gaan we van de snelweg om op zoek te gaan naar een bakker en een bouwmarkt. Japie heeft ons een week geleden al verrast door het slot van zijn kooi open te maken. Toen we wakker werden zat hij trots boven op zijn kooi te fluiten met een blik van “kijk mij nou eens….”Gelukkig had ie niks kapot gebeten maar sindsdien kreeg ie een extra slot, een klem die Henk zolang van een tas heeft afgehaald. Maar vandaag had ie ons weer beet, nu had ie zijn slot én de klem losgemaakt en wéér zat ie vrolijk op zijn kooi te fluiten. Houdini is er niks bij. Enfin we hebben een cijferslot gekocht (code maar gefluisterd anders gaat ie die ook nog kraken!) en nu zitten er maar liefst 3 sloten op zijn kooi. We rijden een prachtige route, via Pirmasens, naar Saarburg, een prachtige camperplaats waar we al eerder zijn geweest. We maken ’s avonds een wandeling naar het prachtige oude stadje en eten een heerlijke pizza.

Dag 18 Woensdag 16 september, Saarburg - Winnene 205 km

Vandaag gaan we naar Bart en Dagmar die een huis hebben gehuurd in Winnene, in de Ardennen. Zij hebben vorige week hun nieuw hondje mogen ophalen, en in verband hiermee hebben zij hun vakantieplannen aangepast. Wij gaan bij hen een aantal dagen doorbrengen. We rijden binnendoor, tanken goedkoop in Luxemburg en zijn aan het einde van de middag bij hun grote, gehuurde huis. Onze camper past in de tuin zodat we een superluxe plek hebben. We bewonderen de nieuwe aanwinst Bono, die samen met de andere teckel Enzo heerlijk buiten op het gras kunnen ravotten.

Dag 19 Donderdag 17 september, Ardennen 0 km

We gaan met de auto van Dagmar en Bart de omgeving verkennen. Prachtige bossen en lieflijke kleine riviertjes waarop druk gevaren wordt. We bezoeken het mooie stadje Durbuy en na een bezoek aan de supermarkt gaan we weer naar hun huis. Het is kil buiten, we brengen de avond binnen bij de openhaart door.

Dag 20 Vrijdag 18 september Ardennen 0 km

Vandaag komen de ouders, broer en zus van Dagmar. Ook onze Rob zal hier het weekend doorbrengen en zijn verjaardag hier vieren. Een gezellige drukke boel. Het weer is ongekend prachtig voor de tijd van het jaar. We kunnen met dit grote gezelschap lekker buiten zitten. De dag wordt doorgebracht met tafeltennissen, kletsen, spelletjes, schommelen en lekker lezen.

Dag 21 Zaterdag 19 september, Ardennen 0 km

Rob is jarig! We ontbijten met zijn allen lekker buiten. Wederom is het heerlijk weer dus we kunnen ons prima vermaken in de grote ruime tuin. We eten pannenkoeken en maken een prachtige, lange wandeling in de omgeving. De avond wordt gevuld met spelletjes, wel leuk met zo’n groot gezelschap.

Dag 22 Zondag 20 september, Ardennen - Boxtel 202 km

We helpen mee de boel op te ruimen en vertrekken op tijd. Het is vandaag de laatste vakantiedag en we willen op tijd thuis zijn omdat het altijd best even werk is om alles weer uit te laden en schoon te maken. Morgen moet er weer gewerkt worden. We kunnen terugkijken op een mooie vakantie met voor 95 % prachtig weer en een gezellige afsluitend weekend.