Frankrijk 2010

deel 1

Dag 1: 31 augustus, Boxtel - Langres 570 km

We vertrekken vandaag om 9:30 uur. Het is vol in de camper, de tafel is naar beneden geklapt en op de bank/tafel staan 2 kooien. Ja, de papegaaien mogen weer mee op avontuur! Loeki is nog wat onwennig en laat het eerste uur regelmatig van zich horen. Na een stop bij de dierenarts in Geldrop om pellets in te slaan, rijden we via Maastricht dwars door de stad Luik en stoppen vlak hierna op een mooie parkeerplaats. Het is hier heerlijk rustig dus de papegaaien kunnen lekker buiten zitten en een frisse snavel halen. Na de lunch rijden we door tot aan de Frans/Luxemburgse grens om te profiteren van de goedkope(re) dieselprijs.

We rijden tot aan Toul over de snelweg en nemen dan de Route National. De prachtige, net vernieuwde weg, leidt ons door het glooiend landschap met uitgestrekte maïsvelden en akkers , weilanden met heel veel koeien, afgewisseld met lieflijke kleine Franse dorpjes. We passeren ook het dorpje Goncourt, het plaatsje waar we in 2007 op onze allereerste camperreis hebben overnacht.

Om 18.50 uur rijden we Langres binnen, een oude ommuurde stad  die omringd wordt door 12 torens en 7 poorten. Er zijn daar 2 camperplaatsen en 1 camping en na 3 rondjes door de stad maken we de keuze voor de camperplaats aan de Ruelle de la Poterne.  Terwijl wij het avondeten maken kunnen de kippetjes nog even genieten van de buitenlucht. Het wordt fris nadat de zon is ondergaan dus we brengen de avond binnen in de camper door.

Dag 2: 1 september, Langres -  Gap  485 km

’s-Morgens merken we dat de accu leeg is. Raar, er moet ergens stroom weglekken maar we ontdekken de reden niet. We behelpen ons met de flessen mineraalwater zodat we toch konden wassen, tanden poetsen en koffie maken. Japie en Loeki ontbijten lekker buiten want het is weer heerlijk weer.

We willen weer de route National nemen maar TomTom ontdekt een kortere weg en deze leidt ons via allerlei witte weggetjes over een prachtige rustige route. In Moiran zijn we gestopt bij een grote camperzaak en na onderzoek blijkt dat de accu aan vernieuwing toe is. Vreemd, want deze accu is slechts een jaar oud! Enfin, ruim een uur later en 195 euro armer rijden we verder door naar Grenoble. Het is spitstijd dus we rijden in een lange file.

Uiteindelijk bereiken we de Route Napoleon en daar wordt het geleidelijk minder druk. De steile en bochtige weg voert ons door de prachtige natuur. We stoppen in camping Dauphiné in Gap voor de overnachting en vinden een mooi plekje. In tegenstelling tot de informatie in de campinggids (centrum 800 meter!) blijkt de afstand tot de rand van het centrum 3 kilometer te zijn. We besluiten morgen als we weer doorreizen de stad met de camper te bezoeken. Onder het genot van een heerlijk wijntje, en nog genietend van de heerlijke avondtemperatuur, plannen we de route van morgen.

Dag 3: 2 september, Gap  - Barrême  125 km

Het zonnetje schijnt volop als we wakker worden. De vogels kunnen lekker naar buiten, de kooien worden schoongemaakt, het eten en drinken ververst.

De campingeigenaar komt onze papegaaien bewonderen en vertelt dat er nog een echtpaar op de camping is met 2 papegaaien! Mmmm, bijzonder, kom je niet vaak tegen, we zijn dus niet de enige vreemde vogels!  Na het ontbijt pakken we in, rekenen we af en rijden naar Gap en stoppen daar midden in de stad op de camperplaats (3 plekken). We bezichtigen de stad, een aardig centrum met leuke kleine winkelstraatjes. Maar het is wel een erg drukke stad, veel verkeer, veel herrie. Na een uurtje hebben we het wel gezien en gaan we op zoek naar een tankstation omdat het lampje al geruime tijd brandt! Henk maakt er een gewoonte van om (te) lang door te rijden, wat regelmatig tot discussies leidt. De tankbeurt was erg nodig want er ging voor ruim 68 liter in (van de 70)!

Enfin met een volle tank vervolgen we onze weg op de Route Napoleon. In het begin rijden we op lange stukken nieuwe  rechte weg, welke parallel loopt met de tolweg. Tot nu toe hebben we alle tolwegen vermeden. Ten eerste is dit veel prettiger  en leuker rijden en zie je véél meer,  maar ook levert het een besparing op van tot nu toe 64 euro. We passeren Digne en het schitterend gelegen Sisteron.

We kopen een heerlijke baguette en croissants en stoppen op een van de weinige parkeerplekken op dit stuk van de route. Dat lijkt ons trouwens altijd te overkomen, de hele dag zie je de mooiste parkeerplekken en als het lunchtijd is dan is er in geen velden of wegen een mooie P te vinden!

Na de lunch rijden we nog even door tot aan Barrême, waar we stoppen op camping Napoleon, een rustige kleine camping aan een riviertje mét zwembad. We worden vriendelijk ontvangen en kunnen zelf een plaats uitzoeken. We hebben een supergrote plaats voor onszelf, met schaduw én zonplekken en vooral erg rustig!

We installeren ons met een koud pilsje en genieten van het lekker niks doen. Dit houden we vol tot aan het avondeten, lekker pannenkoeken met spek, om daarna gewoon weer verder te gaan met niets doen. Dit is wat er bedoeld wordt met “leven als God in Frankrijk”. Heerlijk!

Dag 4: 3 september, Barrême  - Barrême 0 km

Heerlijk uitgeslapen en als we aan het ontbijt zitten komt er een Nederlands echtpaar langs die geïnteresseerd is in de papegaaien. Er volgt een lang en interessant gesprek omdat deze man ontzettend leuk en geanimeerd kan vertellen over de omgeving en allerlei dieren in de omgeving.

Even later komt er een Franse dame vragen of ze even naar de papegaaien mag komen kijken. Ze vertelt dat haar eigen papegaai jammer genoeg bij een brand om het leven is gekomen. Ze vindt het geweldig dat de vogels mee mogen op vakantie . Nou hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen!  Ze vraagt of wij het goed vinden dat ze af en toe naar de papegaaien komt kijken. Tuurlijk,  leuk mens!

We wandelen in de middag naar het dorpje en vullen de rest van de dag met lezen, verslag maken en zwemmen.

Dag 5: 4 september  Barrême  - Barrême 0 km

Weer zo’n lekker luierdagje. We wandelen naar de bakker om een heerlijk vers brood te halen, ontbijten en maken na het ontbijt een lange wandeling om de omgeving te verkennen. We ontdekken in het dorp het huis waar Napoleon schijnbaar ooit geslapen heeft. Ik zwem  ’s middags weer mijn rondjes in het heerlijke zwembad en we hebben weer leuke gesprekken met de campinggasten.

De Franse mevrouw komt weer langs en praat frans tegen Loeki en onze lieve, maar oh zo moeilijke adoptiepapegaai lijkt hier op te reageren. Normaal krijg je weinig contact met Loeki maar deze mevrouw krijgt het voor elkaar om zijn aandacht te vangen. Ze noemt hem CoCo en bij het noemen van deze naam draait zijn koppie naar haar stem. Hoe dan ook zie ik met verbazing de metamorfose van Loeki. Vanaf dit moment hebben we besloten om de naam van Loeki te veranderen in CoCo, een naam waar hij duidelijk beter op reageert.

’s -avonds wordt het kil en brengen we de avond binnen in de camper door.

Dag 6: 5 september,  Barrême -  Moustiers - Saintes- Marie 79 km

We gaan weer rijden. Henk haalt nog even een vers brood bij de bakker en ik maak vast de camper rijklaar. Na het betalen nemen we hartelijk afscheid van de aardige Franse papegaaienmevrouw. We rijden eerst naar St. André les Alpes waar volgens de aanplakbiljetten de jaarlijks regionale markt wordt gehouden. We vinden een parkeerplaats op de camperplaats (gratis) en lopen naar het prachtig versierde dorpje waar de plaatselijke volksdansvereniging al bezig is met hun optreden.

We lopen langs de kraampjes waar vooral regionale producten worden aangeboden. Veel lavendelproducten, zeepjes, olie, kruiden, mooie tafelkleden en allerlei soorten worst. Na een uurtje hebben we het gezien en keren terug naar de camper en rijden we weer door. Even verderop komen we langs een schitterend meer, het meer van Castillon. Bij het meer zien we campers geparkeerd staat, maar of het een officiële camperplaats is hebben we niet gecheckt. We rijden door tot de beroemde plaats Castellane en ook hier lukt het om een goede parkeerplaats te vinden. We lopen door het dorp met veel terrasjes en leuke winkels. Het is zondag en ook hier zien we veel kraampjes met regionale producten.

We vervolgen onze route langs de Noordelijke kant van de Gorges du Verdon. Een prachtige route met veel bochten voert ons lang de rivier de Verdon. In het begin rijden we nog laag maar even later rijden we zo hoog dat we de rivier in een vreselijke diepte zien (tja mijn hoogtevrees!) De weg is smal en de laag overhangende rotsen dwingen ons om soms helemaal links van de weg te rijden. We rijden een gemiddelde snelheid van 40 kilometer per uur en regelmatig stoppen we langs de kant om de groeiende rij motoren en auto’s achter ons te laten passeren. Wij hebben geen haast en willen genieten van deze uitzonderlijk mooie tocht.

Na een lange lunchpauze rijden we weer verder en na 15 kilometer komen we aan in Moustiers- Saintes-Marie. Het prachtig oud stadje, die de Westelijke toegang vormt tot de Gorges du Verdon en beroemd is om zijn aardewerk Faience, ligt schitterend gelegen tussen de hoge steile rotsen. We checken in op camping St. Jean, een gezellige gemoedelijke ACSI camping met mooie plaatsen. We eten vroeg zodat we het mooie stadje kunnen bezoeken. Om de drukke weg te vermijden lopen we via de achteruitgang van de camping een kortere route. Het is een flinke klim naar boven, maar eenmaal aangekomen genieten we van de winkeltjes, de terrasjes, de nauwe straatjes, het prachtige riviertje met waterval en de heerlijke sfeer. Hierna wandelen we terug naar de camping en bekijken nog even de camperplaats die vlak naast de camping is gelegen. Campers staan pal naast elkaar in de brandende zon op asfalt. Met dit weer zijn we toch erg blij met onze prachtige, in het groen verscholen, camping. De avond wordt binnen doorgebracht met het bijwerken van het verslag en het verder plannen van onze reis.

Dag 7: 6 september  Moustiers - Saintes- Marie - St. Saturnin-les- Apt 106 km

We rijden pas om 10:30 uur weg en volgen weer de kleine, op de kaart aangegeven als witte, weggetjes. We stoppen onderweg bij een grote supermarkt om de voorraad bij te vullen. We vervolgen de weg via prachtige heuvels en uitgestrekte lavendelvelden. Het is een prachtig gezicht, wat zal het hier mooi zijn als de lavendel bloeit! We stoppen onderweg bij een lavendelboerderij annex winkel die leuke lavendelproducten verkoopt. We krijgen veel informatie en leren het verschil tussen lavendel en laventin en kopen tot slot van ons bezoek een setje lavendelproducten. Om 15.00 uur checken we in op de ANWB Camping Les Chênes Blancs in St. Saturnin-les- Apt. Door de vele laaghangende takken is het moeilijk om een geschikte plaats te vinden. Uiteindelijk vinden we een mooie hoekplaats en genieten we van het prachtige weer en het mooie zwembad. Ook na het avondeten blijft het nog lang warm en zitten we voor het eerst tot laat buiten. Gezellig mét kaarsjes en zonder muggen!

Dag 8: 7 september St. Saturnin-les- Apt - St. Saturnin-les- Apt 0 km

Het is vannacht noodweer geweest. De regen kletterde met oorverdovend lawaai op het dak en het knetterende onweer deed de aarde helemaal trillen. Het was gewoon angstaanjagend en het ging de hele nacht door. We slapen uit en als we buiten komen zien we een donkergrijze dreigende lucht. Toch blijft het droog. We luieren en lezen en Henk poetst de camper totdat deze weer blinkt.

Om 16:30 uur halen we de fietsen uit de camper en gaan we op weg naar Apt. Al kort na ons vertrek vragen we ons af of het wel een goed idee is. We moeten veel klimmen en vaak moeten we afstappen omdat de heuvel te steil is. Op sommige stukken is het ook levensgevaarlijk want het drukke verkeer raast rakelings langs ons heen. Enfin, na een vermoeiende tocht en wat angstige momenten komen we aan in Apt. De stad valt tegen. Er zijn wel enkele leuke winkelstraatjes maar dan heb je het ook wel gehad. We eten een sorbet op een terras en gaan weer op weg. Al heel gauw zijn we verdwaald en moeten we heel veel kilometers terug. Zonde! Henk stelt de TomTom in op de autoroute. Dat lijkt beter te gaan tot dat we op een grote weg een afdaling krijgen van 9%. Dat is best heftig! We komen langs de MacDonald en besluiten hier maar even een hapje te gaan eten. Hierna komen we met heel veel zweten, hijgen, puffen, lopen, nèt voor het donker weer terug op de camping. We laten de vogels nog even lekker buiten en komen langzaam bij van een bijzonder avontuur. En ook al was het “maar“ 20 kilometer het voelt, door al het klimmen, als minstens het dubbele. Na een heerlijke douche brengen we de avond door in de camper.