Frankrijk 2010 deel 2

Frankrijk 2010

deel 2

Dag 9: 8 september St. Saturnin-les- Apt - Pernes- les-Fontaines 60 km

We gaan weer vertrekken. Het is vannacht wéér noodweer geweest en het duurt even voordat we alles een beetje gedroogd hebben. We rekenen af en rijden eerst naar Gordes, een van de mooiste dorpjes van Frankrijk, zo wil de informatie ons doen geloven. We worden boven op de berg naar een peperdure overvolle parkeerplaats gedirigeerd en we besluiten dat de pittige prijs niet in verhouding staat tot de tijd die we hier door willen brengen. We maken wat foto’s en rijden door naar Fontaine de Vaucluse, een schitterende plek waar we al eerder zijn geweest. We parkeren de camper op de prachtige camperplaats, gelegen aan de Sorque. We laten de kippetjes even lekker buiten zitten op de bank aan de rivier alvorens wij het dorpje gaan verkennen. We slenteren langs alle winkeltjes, bezoeken de papiermolen, kijken met bewondering hoe de glasblazer schitterende kunstwerkjes maakt en komen uiteindelijk na een klein half uurtje wandelen aan bij de mysterieuze bron.

Op de terugweg lunchen we op een van de drukbezette terrasjes van een restaurant en eten een heerlijke geitenkaas salade en drinken er een lekker wijntje bij. Teruggekomen bij de camper mogen de vogels er nog even uit, drinken we een kopje koffie en gaan we weer op weg. De bedoeling is de nieuwe 4 sterren camping in Pernes - les - Fontaines, maar die is helemaal vol. We worden heel vriendelijk te woord gestaan en de receptioniste verwijst ons naar de gemeentecamping. Daar aangekomen vinden we een schitterende plek, en bekijken het eenvoudige maar schone sanitair. De camping is gelegen aan een groot sportpark maar helaas is het gemeentezwembad zo laat in het seizoen niet meer geopend.

’s-Avonds maken we een lange wandeling naar het dorp en omdat het zo vroeg donker is kijken we binnen televisie.

Dag 10: 9 september Pernes- les-Fontaines - Valréas 70 km

We ontbijten in een heerlijk zonnetje en vertrekken pas om 11:00 uur. We gaan vandaag naar Vaison la Romaine. We stoppen even voor wat boodschappen en rijden naar camping Carpe Diem. We komen aan bij een gesloten receptie en moeten nog een uur wachten voordat deze open gaat. We nemen een kijkje op de camping en zijn niet onder de indruk. Het is bomvol en de plaatsen zijn klein. We besluiten terug te rijden naar het stadje en vinden een gratis parkeerplaats. Achteraf blijkt dat deze plaats verboden is voor campers maar dat hebben we écht niet gezien! We bezoeken het stadje. De helft van de winkels is gesloten  door de middagpauze. We kopen een smeedijzeren huisnummer voor onze nieuwe voordeur en we kopen een tas vol heerlijk geurende zeepjes in een leuke zeepwinkel. We besluiten door te rijden naar een camping in Valréas, een ACSI camping van slechts 11 euro. We checken in en na een hartelijke ontvangst vinden we een mooie grote plaats.

We drinken twee rosétjes met stukjes kaas om de overgeslagen lunch te compenseren. Hierna ga ik lekker zwemmen in het kleine, maar gezellige zwembad. Dat is écht genieten!

Na de pannenkoeken met spek én kaneelsuiker maken we een avondwandeling naar het mooie middeleeuwse dorp.

Dag 11: 10 september  Valréas  - Tournus 425 km

Als we ’s-morgens weer vertrekken komen we door het dorp langs een wijncoöperatie en zien daar heel veel boeren die hun druivenoogst komen inleveren. We besluiten te stoppen en wat wijn te kopen. Omdat Henk moet rijden ben ik de pineut en zit ik om 10.00 uur al aan de wijn! Na het proeven slaan we een voorraadje in. We rijden vandaag ook weer helemaal binnendoor, een mooie maar geen snelle route. In Tournus checken we in op een ANWB camping, gelegen op een kilometer afstand  van de historische stad. ’s Avonds bezoeken we de mooie abdij Saint Philibert en lopen door de gezellige straatjes. Op het plein bij het stadhuis vinden we restaurantje waar we heerlijk buiten op het terras eten.

Dag 12: 11 september Tournus - Metz  398 km

We vertrekken op tijd en rijden vandaag weer helemaal binnendoor. Het landschap is vlakker en bestaat veelal uit omgeploegde akkers. We passeren weer prachtige dorpjes waarvan een er echt uitspringt: Pesmes. Ook dit stadje wordt gerekend tot een van de mooiste Franse dorpen.

We overnachten vandaag in Metz, een schitterende stadscamping gelegen aan de Moezel en vlakbij het centrum. Het is hier een komen en gaan van vakantiegangers en ook al is het ver in het naseizoen, de camping stroomt aardig vol.

We genieten van de drukte en van een heerlijk najaarszonnetje. ’s Avonds verkennen we de directe omgeving en maken een ronde over de camping.

Dag 13: 12 september Metz - Boxtel   467 km

Het is mistig als we opstaan. Een mooi gezicht die mistflarden over de Moezel. We genieten buiten, met lekker dik vest, van het laatste Franse ontbijt en ik vraag me ondertussen af waarom we dat thuis niet vaker doen. Vandaag pakken we de snelweg zodat we nog een beetje op tijd thuis zijn. We kunnen terugkijken op een heerlijke, rustige vakantie waar we in totaal 2600 kilometer hebben gereden en waarbij we weer veel mooie plekjes van Frankrijk hebben ontdekt.