Frankrijk 2014 deel 2

Frankrijk 2014

deel 2

19 april: van Sainte - Maxime naar Saint - Tropez 35 km

Het is vandaag paaszaterdag! We vertrekken pas rond 10:30 uur, we hoeven immers maar een klein stukje te rijden vandaag. Het is fris, maar gelukkig is het nog steeds droog. Al gauw komen we in de file terecht, het verkeer staat rondom Saint-Tropez helemaal vast. Over 35 kilometer doen we ruim anderhalf uur! Zelfs de fietsers gaan sneller dan wij. We zijn erg benieuwd naar de camperplaats. We rijden door het stadje en rijden over een onverharde weg de camperplaats op (aire privee M.Quilichini). Dankzij de informatie van de app weten we dat er naast de plekken beneden ook nog een tweede terrein is. Je moet hiervoor doorrijden naar boven en dan kom je op een geweldig mooie plaats uit! Groene ruime plekken en erg rustig, ronduit schitterend!

We installeren ons en krijgen informatie van onze franse buren, die al vier weken hier vertoeven. We gaan via het strand, langs het huis van Brigitte Bardot, over af en toe zeer smalle paadjes naar het centrum toe. Het is daar een gezellig drukte. We lopen langs de haven en bezichtigen de immense jachten die hier afgemeerd liggen. De terrassen zijn vol en langs de haven tonen diverse schilders hun werk. Erg leuk!

Later slenteren we nog door de smalle winkelstraatjes met winkels van de bekende dure modehuizen, we zien het bekende politiebureau uit de film van Louis de Funes en nemen vanaf Place des Lices om 17:00 uur de laatste bus terug naar de camperplaats. Deze gratis busservice rijdt van maandag t/m zaterdag 5 keer per dag, zowel heen als terug. Prima service!

Ook al zijn we al enige malen eerder geweest in Saint Tropez, we hebben weer ontzettend genoten van de sfeer van dit gezellige stadje.

20 april: Saint - Tropez

Het regent als we opstaan! Dus verplicht lezen en niks doen, ook wel eens lekker! Na de lunch klaart het weer op en besluiten we de wandeling te gaan maken die onze franse buren geadviseerd hebben. We lopen richting het fort aan de andere kust. Het eerste stuk lopen we over een pad door de prachtige natuur. Ongelooflijk dat het hier zo rustig en groen is, vlakbij zo'n mondaine stad. Na een poos bereiken we de kust en volgen we het geel gemarkeerde wandelpad. Het pad voert je langs het strand, over de rotsachtige ondergrond tussen de begroeiing door. Het is een spannend en avontuurlijk pad met schitterend uitzicht over de kust en de zee. We lopen en lopen en we dachten allang weer in de buurt van de camperplaats te komen, maar er komt geen eind aan het pad. We klauteren over smalle paadjes, lopen trappen op en af, banjeren door het mulle zand maar zien nog steeds niet de plek waar we dachten uit te komen. Het is veel verder dan de kaart doet vermoeden. Uiteindelijk zien we een trap naar boven die ons na heel veel treden naar de bewoonde wereld leidt. We komen uit in een soort villawijk en verdwalen daar omdat iedere keer de wegen doodlopen. Een voorbijganger wijst ons de goede richting. Na een wandeling van uiteindelijk 4,5 uur komen we doodmoe maar voldaan op de camperplaats aan en laat een koud pilsje zich goed smaken!

21 april: van Saint - Tropez naar Villeneuve Loubet 120 km

Tweede Paasdag! We vertrekken van ons mooie plekje en gaan op weg richting Antibes. Gelukkig is het niet zo druk op de weg en kunnen we goed doorrijden. We volgen de kustweg en passeren vele gezellig uitziende badplaatsen. We kopen onderweg een brood bij de bakker voor de lunch. Na het plaatsje Agay genieten we van de kustweg met prachtige rode rotsen. We lunchen op een mooi aangelegde parkeerplaats aan de Corniche Esterel. We besluiten om naar de camping in Villeneuve Loubet te rijden, een plaats waar we eerder met zus en zwager zijn geweest. Vanaf de camping l'Hippodrome loop je in enkele minuten naar de bushalte waar de bus naar Nice of naar Cannes/Antibes vertrekt voor slechts 1 euro 50 p.p. De camping bestaat uit twee gedeeltes. Het gedeelte waar de receptie en het zwembad zich bevindt is helemaal vol, aan de overzijde van de straat zijn nog enkele plekken vrij. Nadat we ons geïnstalleerd hebben maken we een korte wandeling naar het strand.

22 april: Villeneuve Loubet

Na het ontbijt maken we ons op voor een dagje Nice. De eerste bus is complet (vol) en rijdt de bushalte voorbij. De tweede bus heeft nog vier plekken en gelukkig kunnen we mee. Na 50 minuten stappen we uit op de Promenade des Anglais ter hoogte van hotel Negresco. Het is gezellig druk op de boulevard, veel wandelaars en fietsers maar ook veel mensen die lekker, zittend op een bankje, genieten van de zon. We wandelen naar de markt en genieten van de heerlijke geuren van de bloemen, het fruit, de kruiden en de zeepjes. We slenteren door de smalle straatjes van oud Nice en bekijken de kleine boetiekjes. Om 15:00 uur nemen we de bus terug.

23 april  Villeneuve Loubet

We pakken de fiets en rijden langs een (te) drukke weg langs het strand ruim 9 kilometer naar Antibes. We genieten van de drukte in het gezellige dorpje, bewonderen de prachtige jachten en lunchen uitgebreid op het terras. Heerlijk, dit is echt vakantie!

24 april:  Villeneuve  -  Gorges du Loup

We rijden 10 kilometer verder naar het mooie plaatsje Gorges du Loup, ongeveer 10 kilometer in het achterlan. We checken in op de gelijknamige camping en parkeren de camper op een ruime plek op de terrassencamping. Onze Zwitsere buren beginnen meteen een praatje en nodigen ons, heel gastvrij,  uit op een  heerlijk bakje Nespresso, mét  Zwitsere chocolade.

's Middags verkennen we de bosrijke omgeving en maken we een wandelinglangs de oevers van de Loup.

25 april:   Gorges du Loup

Vandaag staat er een pittige wandeling op het programma naar St Paul du Vence. Dit hoog gelegen kunstenaarsdorpje is ook per autobus te bereiken maar wij hebben besloten dat we, heel sportief, de wandeling gaan maken. Thuis viert men  Koningsdag en zoon Bart heeft manlief voorgedragen voor een  lintje, een lang traject wat een jaar geleden al is gestart. Toen bekend werd dat het verzoek gehonoreerd zou worden, was deze reis al gepland en kon ik niet zomaar, zonder iets te verklappen,  deze reis annuleren. Dus plan B gaat in werking, Bart gaat als afgevaardigde naar het gemeentehuis en  als verrassing zal de burgemeester per telefoon de mededeling gaan doen. Spannend!  Dus alleen om deze reden al was het beter om te gaan wandelen. Op enig moment moment belt ook daadwerkelijk de burgemeester maar de verbinding wordt helaas meteen verbroken. Balen!

De wandeling naar het hoog gelegen St.Paul du Vence was zeer pittig. Daar aangekomen drinken we meteen op het gezellige terras bij het  jeu de boulesplein een lekker bakje koffie en laat ik Henk het ingesproken bericht van de burgemeester horen. Hij is oprecht blij verrast en zeer vereerd.  Bart superbedankt voor deze lieve geste!

We slenteren door de straatjes van het leuke, kleine dorpje en bezichtigen de prachtige kunst in de diverse galerieën.  De smalle straatjes zijn overvol met toeristen. Na een poosje besluiten we  de bus te laten wat ie is en lekker weer  te gaan wandelen.  Een stuk makkelijker dan de heenweg, omdat  de gehele route bergafwaarts gaat.

26 april: Gorges du Loup -  Gap         215 km

We vertrekken om 9.45 en rijden over een zeer smalle weg langs de rivier de Loup naar Grasse. Vanaf daar nemen we de Route Napoléon, een route die we al vaker hebben genomen maar die nooit verveelt.  We komen veel motorrijders tegen, die vaak levensgevaarlijke capriolen uithalen. We maken een tussenstop in het leuke plaatsje Castellane en vervolgen weer de Route Napoléon. Onderweg stoppen we nog voor een bezoek aan de vlooienmarkt en struinen de kraampjes af. Ach het is bijna allemaal rotzooi maar het is toch een gezellige drukte. We passeren het mooi gelegen Sisteron en genieten van het uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. In Gap checken we in op camping  Alpes Dauphine. De camping is uitermate geschikt als doorgangscamping, ligt aan de route Napoléon en je betaalt 14 euro voor een overnachting, inclusief  5 uur internet.

's Avonds maken we een lange wandeling  op en rond de camping.

27 april: Gap - Dole 350 km

Het is fris geweest vannacht, we sliepen ook op 900 meter hoogte. We vervolgen de Route Napoleon en hebben een schitterend uitzicht op de vaak besneeuwde bergtoppen. We klimmen verder en passeren de op 1246 meter hoog gelegen Col Bayard. We doorkruisen het drukke Grenoble en vervolgen de mooie route op de 1075 richting Ambérieux. We rijden door de heuvels, prachtig begroeid met boterbloemen en klaprozen. Voor de overnachting stoppen we in Dole, een prachtige historisch stadje, geboorteplaats van Louis Pasteur. Op de eigenlijke camperplaats staat de kermis, zodat we iets verderop het park moeten parkeren. We wandelen naar het stadje en volgen het met koperen bewegwijzering aangegeven route "circuit du chat Perché" die ons langs alle bezienswaardigheden voert. We besluiten de mooie wandeling met een etentje in een Italiaans restaurant gelegen aan het kanaal.

28 april: Dole - Pont a Mousson  260 km

We rijden laat weg en rijden weer via kleine dorpjes door het mooie heuvellandschap van Noord Frankrijk.  We passeren  het kleine dorpje Pesmes en zien een aantal jagers  kraaien afschieten.  De kraaien hebben het dorp helemaal ondergepoeptl.

Onderweg zien we  bloemen liggen bij de monumenten van de eerste wereldoorlog. In de middag passeren we Goncourt, de mooi gelegen CP waar tijdens onze eerste camperreis de nacht hebben doorgebracht. Een dorpje van niks maar de CP is schitterend gelegen aan de hier nog zeer smalle Maas met uitzicht op de weides en de koeien.

We eindigen de dag in Pont a Mousson op een camperplaats prachtig gelegen aan de Moezel.

29 april: Pont a  Mousson - Boxtel: 405 km

Vandaag pakken we de snelweg en rijden via een tussenstop in de Carrefour te Thionville door naar Luxemburg. In de middag rijden we Boxtel binnen en kunnen terugkijken op een heerlijke vakantie. De periode april is ons goed bevallen, lekker weer en nog niet zo druk in de Cote d'Azur. Voor herhaling vatbaar!