Griekenland 2008

deel 1

Zaterdag 10-05-2008, van Boxtel naar St.Goar, afstand 298 km

Zaterdag geheel volgens de planning 09:30 uur vertrokken richting St.Goar. Na afscheid genomen te hebben van de kinderen en de buren gaat de reis beginnen. Het eerste half uurtje is het altijd afwachten wat je nu weer vergeten bent. En ja hoor. In de buurt van Eindhoven kwam Dick er achter dat zijn sandalen, waar hij erg aan gehecht is, nog thuis stonden. Via Venlo hebben we tot aan Koblenz de snelweg gevolgd, met een traditionele koffiestop met appelflappen. Daarna via de mooie Rijnroute naar St.Goar. Camping Loreleyblick was ons einddoel voor vandaag. Gelukkig waren hier nog net een paar plekjes vrij, helaas niet aan het water. 's Middags zijn we via het wandelpad langs de Rijn naar het dorp gelopen en hebben onszelf getracteerd op een heerlijk ijsje.

Burg Katz

Zondag 11-05-2008, van St.Goar naar Reutte, afstand 462 km

Slapen tussen 2 drukke spoorlijnen en een druk bevaren Rijn is even wennen. Toch werden we goed uitgerust om 07:00 uur wakker. Na een heerlijke douche en een goed ontbijt vertrokken we om 08:15 uur richting Reutte in Tirol. Het eerste gedeelte, tot in Bingen, zijn we langs de Rijn gereden. Vanaf Bingen de snelweg tot Nesselwang. Vanaf hier via de provinciale wegen richting de grensplaats Pfronten. Tot aan de Oostenrijkse grens was het schitterend weer. Zodra we de grens passeerden viel de regen met bakken uit de hemel en daalde de temperatuur tot 18 graden. De nacht brengen we door in Reutte op de gelijknamige camping.

Maandag 12-05-2008, van Reutte naar Cisano, afstand 382 km

Een feestelijk begin van deze dag. Ingrid werd n.l. 50 jaar. Carla en Dick hadden in alle vroegte onze camper versierd en de cadeaus klaargezet. Ingrid was duidelijk verrast. De regen van gisteren had plaats gemaakt voor een mooie blauwe hemel en zonneschijn. Verder stond deze dag in het teken van een lange verplaatsing. Ook vandaag hebben we er voor gekozen om de snelwegen te vermijden. Via de Fernpass en de Reschenpass voerde de route dwars door de Dolomieten met als eindbestemming Peschiera del Garda. Jammer genoeg was de camping die we hadden uitgezocht vol. Dit kwam ondermeer doordat het in Duitsland vakantietijd is en er veel Duitsers in dit gebied hun vakantie vieren. De tip van de receptie was, terug rijden naar Cisano waar op de gelijknamige camping nog vrije plaatsen waren.

Dinsdag 13-05-2008, van Cisano naar Riccione, afstand 281 km

Ook vandaag de snelweg vermeden en dwars door de vruchtbare, maar verder o zo saaie Po-vlakte gereden tot aan de kust bij Commacchio.

Vanaf daar werd het landschap iets interessanter vanwege de rijstvelden, zoutpannen, kanalen met vissersnetten en drukke badplaatsen.

Overnachting op camping Alberello in Riccione.

Woensdag 14-05-2008, van Riccione naar Ancona, afstand 92 km

In 2 uur reden we naar Ancona, de haven waar onze boot vertrok. We waren ruim op tijd om op ons gemak de chaotische taferelen van het inschepen te bekijken.

Nadat de Olympia Palace van Minoan Lines aanmeerde, parkeerden we de campers op het speciale camperdek. Tijdens de overtocht konden we gewoon in onze campers overnachten en verder gebruik maken van de faciliteiten aan boord. 's Avonds heerlijk Grieks gegeten, Ingrid tracteerde vanwege haar verjaardag.

's-Nachts lekker geslapen op de deining van de golven.

Donderdag 15-05-2008, van Patras naar Kato Allisos, afstand 25 km

Om niks te hoeven missen van de tussenstop in Igoumenitsa zijn we om 08:00 opgestaan. Na een snel ontbijt waren op tijd aan dek om alles goed te kunnen zien. Na het bijwerken van de site en het versturen van wat mailtjes richting thuisfront moesten we alles in gereedheid brengen om van boord te kunnen gaan. Nadat we weer voet op vaste bodem gezet hadden besloten we naar de nabij gelegen camping Kato Alissos te rijden. Omdat het voor onze hoofdreisleidster Carla nog even wennen was om Griekse letters te ontcijferen reden we prompt een smal doodlopende weggetje in wat op het strand uitkwam. Op de camping aangekomen werden we daar met typisch Griekse gastvrijheid door de eigenaar ontvangen. Een kleine, eenvoudige maar gezellige camping aan zee met restaurant en een terras met een meer dan 1000 jaar oude olijfboom. Het was wel even schrikken toen we hoorden dat vanwegen een staking van de Griekse vrachtwagenchauffeurs er geen diesel te koop was. Ook de schappen in de winkels waren hierdoor zo goed als leeg.

Om onze eerste dag in Griekenland te vieren besloten we om uit eten te gaan. Hier hebben Henk en Ingrid voor het eerst kennis gemaakt met de speciale Griekse harswijn "Retsina"

Vrijdag 16-05-2008, van Kato Allisos naar Olympia, afstand 138 km

Gelukkig is de staking voorbij en is er weer diesel en andere spullen te koop. Het doel van vandaag was Olympia, de bakermat van de Olympische Spelen. Maar eerst wilden we graag het natuurgebied van Kalogria bekijken, een moerasachtig gebied met prachtige parasoldennen en pijnbomen waar veel witte reigers voorkomen. Na een koffiestop aan een prachtig strandje doorgereden naar het havenstadje Katagolo, waar het normaal erg druk is doordat er cruiseschepen aanmeren. Nu was het stadje uitgestorven en waren nog veel winkels gesloten. Na een rondwandeling zijn we richting Olympia vertrokken. De drukke tweebaanswegen worden door de Grieken als vierbaanswegen beschouwd waardoor het wel wennen is en alle aandacht van onze chauffeurs vraagt. Dat het verkeer ook veel slachtoffers eist is te zien aan de vele monumenten langs de kant van de weg.

In Olympia een plaatsje gevonden op de gelijknamende camping waar helaas het zwembad nog leeg was. Op ons gemak hebben we het leuke plaatsje bekeken en onder een enorme plataan een lekker ijsje gegeten. Vanavond hebben Dick en Henk een heerlijke maaltijd verzorgd. 's-Avonds op tijd naar bed gegaan want morgen wacht er een zware bergrit!