Griekenland 2009

Vrijdag 15-05-2009, van Boxtel naar camperplaats Worms, afstand 367 km

We vertrekken uit Boxtel rond 11:30 uur. Het is mooi zonnig weer. Niet te warm, perfect om te reizen.

Ongeveer halverwege onze bestemming verandert het weer en begint het te regenen. Om 16:45 uur rijden we de camperplaats in Worms op. Op deze camperplaats zijn 2 stroompalen. Een met 6 aansluitingen van 6 ampere (1 euro per 10 uur) en een met 6 aansluitingen van 10 ampere (1 euro per 5 uur) De camperplaats zelf kost € 4,00 per dag (automaat) Tussen de buien door maken we een kleine wandeling om Worms te verkennen. Uiteindelijk eten we in een restaurant nabij de camperplaats aan de Rijnoever. 's-Nachts vallen er flinke buien.

Zaterdag 16-05-2009, van Worm naar Vitznau, afstand 471 km

Als we wakker worden is het droog. Het eerste stuk rijden we over de snelweg. Ter hoogte van Freiburg verlaten we de snelweg en rijden we door het Zwarte Woud. Via de Titisee en Schluchsee rijden we bij grensovergang Koblenz Zwitserland in.

Na enige moeite (slecht aangegeven wegomleiding) bereiken we onze camping in Vitznau.

Deze mooie terassencamping geeft je een prachtig uitzicht over het Vierwoudstedenmeer. Het is prachtig weer als we door Vitznau wandelen.

Zondag 17-05-2009, van Vitznau naar Stacciola/san Constanzo, afstand 624 km

Om 09:00 uur vertrekken we richting Italie. Het eerste gedeelte van de route leidt ons langs het Vierwoudstedenmeer en geeft een goed beeld van dit prachtige meer. Via de Gothardtunnel (de pas is nog gesloten) naar Italie. Via de tolweg Milaan - Bologna naar Ancona. Na betaling van € 22,10 mogen we de snelweg verlaten. We overnachten op een prachtig aangelegde camping Village mar Y Sierra (ACSI) met 'n panoramisch uitzicht over le Marche. De plaatsen zijn ruim.

In het aanwezige restaurant staat er vlees en vis op de kaart maar natuurlijk ook overheerlijke pizza's. We bestellen beide een pizza prosciutto en een heerlijk koud pilsje. De gastheer verrast ons nog met een heerlijke Limoncella.

Maandag 18-05-2009, van Stacciola/san Constanzo naar Ancona, afstand 46 km

We worden gewekt door het fluiten van de vogels. We staan op. Buiten ontbijten en genieten van het uitzicht, het prachtige uitzicht en de rust. We hebben en nemen alle tijd omdat we pas rond 14:00 uur in Ancona hoeven te zijn. Na een korte rit en wat inkopen doen checken we in bij het havenkantoor van Minoan lines. Het wachten kan beginnen. Rond 16:15 uur mogen we het schip, de Olympia Palace, binnenrijden. Nog even wachten op het aansluiten van de stroom en dan richting dek 7 om te genieten van een heerlijk koel glas bier.

Dinsdag 19-05-2009, van Ancona naar Igoumenitsa, vaarafstand 1000 km

Na een warme nacht aan boord zijn we al vroeg wakker. Snel iets eten en natuurlijk koffie drinken om daarna aan dek te kijken hoe we in Igoumenitsa aanmeren. Al snel rijden de eerste vrachtauto's de boot af. Wij zijn als een van de laatsten aan de beurt. We rijden richting Albanië om even voorbij Sagiada aan het strand de nacht door te brengen. We staan op een mooi strand met nog 5 campers en 2 caravans. De zee ziet er erg aanlokkelijk uit en het duurt dan ook niet lang voordat er wordt gezwommen. Er is zelfs een, welliswaar koude, zoetwaterdouche aanwezig. We vermaken ons prima en genieten 's-avonds van de ondergaande zon. Als het donker is zie je in de verte de fel verlichte grenspost van Albanië, de heldere sterren en de ontelbare vuurvliegjes.

Woensdag 20-05-2009, van Sagiada naar Ioannina, afstand 85 km

We worden wakker van het geluid van een kudde schapen. Met schapenherder en 2 honden trekken zij de bergen in op zoek naar vers gras. We ontbijten op ons mooie stukje strand uitkijkend over een rimpelloze zee met in de verte Corfu. Voor Corfu langs zien we een boot van Minoanlines richting Igoumenitsa varen die daar om 09:00 uur aankomt, met ongetwijfeld nieuwe toeristen.

Met een laatste kop koffie nog even nagenieten. Nog wat spullen opruimen en dan vertrekken we richting Ioannina. We besluiten de weg E90/E92 te volgen. Een mooie route door een groen berglandschap.

Rond de middag arriveren we op camping Limnopoula, de enige camping in de stad. Een vrij dure camping (€23,00) op twintig minuten lopen van het centrum.

Het is een camping met ruime schaduwrijke plekken aan het sterk vervuilde meer met verouderd sanitair. Diverse dode vissen drijven op het water, geen prettig gezicht. Om 15:00 uur wandelen we richting het centrum. De meeste winkels zijn gesloten en gaan ook later niet meer open. We weten niet waarom.De oude wijk van de bazaar heeft nog duidelijk Turkse invloeden waardoor het een Oosterse sfeer uitstraalt. We wandelen langs de oude stadswallen en eten in restaurant To Manteio waar we genieten van een heerlijke moussaká met Griekse salade en retsina. We wandelen terug naar de camping waar we nog genieten van de avondzon.

Donderdag 21-05-200, van Ioannina via de Vikoskloof naar Kastraki, afstand 247 km

Vandaag staat de Vikoskloof op het programma. We rijden richting Monodendri, een prachtig bergdorpje. Hier lopen we via een mooi aangelegd pad 600 meter de kloof in naar een mooi  uitzichtpunt over de Vikoskloof. We vervolgen onze bochtige rit met aan weerskanten prachtige bloemen en struiken waarvan de geur ons op een of andere manier aan vroeger doet denken. Vikos is een op een plateautje gelegen gehucht en is een uitgangspunt voor een wandeling door de Vikoskloof naar Monodendri of de beide Papingo's. Een tocht van 6 of 7 uur. Wij gaan niet verder dan het observatiepunt aan het begin van het pad dat een prachtig uitzicht biedt op de kloof.

Vanuit Vikos rijden we richting Papingo door het Nationale park van Vikos. Over een smalle brug komen we bij een brede bergstroom met kraakhelder erg koud water. Het is jammer dat het hier uidrukkelijk verboden is te overnachten anders was het een uitstekende camperplaats.

We besluiten om via Ioannina naar Metsovo te rijden,op zoek naar een overnachtingsplek. Helaas is het ook in Metsovo niet meer toegestaan om met de camper te overnachten. Ook niet op parkeerplaats onder de skilften zoals we in een camperverslag gelezen hadden. Jammer. Daarom besluiten we om via de oude weg naar Kastraki te rijden. Een bochtige weg die ons door een mooi landschap leidt. Diverse keren zien we de nieuwe A-2 onder ons verdwijnen in nieuw aangelegde tunnels waar het vrachtverkeer dankbaar gebruik van maakt.

Om 19:30 uur arriveren we op camping Vrachos Kastraki in de gelijknamige plaats. We vinden een mooi plaatsje en belonen onszelf met een etentje in het restaurant.

Vrijdag 22-05-2009, rustdag in Kastraki, afstand 0 km

Vandaag een rustige dag.  In de ochtend lopen we even naar Kastraki en in de middag lekker luieren aan het zwembad op de camping. 's-Avonds lekker borrelen en reisverhalen uitwisselen met twee doorgewinterde camperaars uit Helmond.

Zaterdag 23-05-2009, rustdag in Kastraki, afstand 0 km

Vandaag staan de kloosters op het programma. Om precies 08:40 uur stopt de lijnbus voor camping Vrachos. We gaan zitten en er komt een leuke conductrice die ons voor € 1,40 p.p een kaartje verkoopt. De bus brengt ons helemaal tot aan het bovenste en ook grootste klooster. Voor € 2,00 p.p. mogen we het klooster bekijken. Het is zeker de moeite waard om dit te doen. Twee dingen die ons erg bijblijven zijn het gebedsgedeelte waar je niet mag fotograferen en de grafkamer. Nadat we alles bekeken hebben besluiten we om terug te wandelen. Het is dan al vreselijk warm. We staan met verbazing te kijken naar de tientallen bergbeklimmers die tegen de rotsen omhoog klauteren.

Na 1,5 uur wandelen zijn we bij de camping waar eerst een koud pilsje ons goed laten smaken. Het is inmiddels ruim 40 graden en onweer dreigt. 's-Middags nog lekker gezwommen vanavond uit eten in Kastraki. Morgen gaan we weer rijden.

Zondag 24-05-2009, van Kastraki naar Kato Gatzea, afstand 275 km

Tijdens het afrekenen van de camping ontvangen we nog 3 leuke attenties; een icoon, een fotoboek van Griekenland en een ansichtkaart. We rijden via Larissa naar Agiokampos, 'n mooi camperplaats aan 't strand. Via Agia rijden we de prachtige kersenstreek in. Uiteraard even stoppen bij een van de vele kraampjes langs de weg om kersen te kopen. € 3,00 per kilo heerlijk vers, recht van de boom.

We vinden de camperplaats aan het strand op een brede strook gras. Het is zondag en dus erg druk met hele Griekse families die boven een eigengemaakt vuurtje hun gerechten bereiden terwijl de kinderen zich vermaken op het strand of in zee.

Ook hier staan weer grote borden met "verboden te kamperen". Aangezien er geen andere campers zijn en de plaats wel erg afgelegen ligt besluiten we richting het zuiden te gaan.

Via de tolweg (€ 6,80) bereiken we Volos. We rijden door de stad om 18 km verder Kato Gatzea te bereiken. Onze nieuwe plaats voor de komende dagen op camping Sikia. We worden zeer vriendelijk ontvangen en krijgen een uitgebreide rondleiding over de camping. We zoeken een plekje uit op een mooi aangelegd veld en eten 's-avonds in de taverne aan het strand met een mooi uitzicht over zee.

Maandag 25-05-2009, rustdag in Kato Gatzea, afstand 0 km

Het geld is op en de kluis leeg. Pinnen of naar huis??? We kiezen voor het eerste. We lopen via het strand naar Kato Gatzea. Een piep klein dorpje met 2 terrasjes aan zee en in het "dorp" 'n kleine supermarkt en apotheek. Geen pinautomaat. We worden doorverwezen naar het volgende dorp Kala Nero. Via een drukke weg wandelen we daar naar toe. Een echt toeristisch dorp met veel bedrijvigheid én een pinautomaat. We kopen voor Ingrid een zonnehoed en zonnebril en drinken nog iets op een van de vele terrasjes aan zee. De middag brengen we door met lezen en zwemmen.

Dinsdag 26-05-2009, rustdag in Kato Gatzea, afstand 0 km

Lekker uitgeslapen. Vandaag staat er niet veel op het programma. Er moet een wasje gedraaid worden en we gaan proberen te internetten. Het eerste is gelukt het tweede niet. Ingrid gaat naar het strand en treft daar 2 echtparen die we eerder op de boot hebben ontmoet. We wisselen verhalen van de afgelopen dagen uit en spreken af dat we die avond de kookkunst van Maria, de kok van camping Hellas, uit proberen. Het wordt een Griekse salade, tsakanaki en tsjasiki vooraf en 'n mixed gril en visschotel als hoofdgerecht. Het nodige aan wijn en bier maken de avond compleet. Kortom 'n heel gezellige avond.

Woensdag 27-05-2009, van Kato Gatzea naar Agh. Ionnis, afstand 175 km

We rekenen af en nemen afscheid van de zeer gastvrije campingeigenaresse. Ze drukt ons op het hart om nog 2 toeristische routes te rijden en geeft ons alle informatie mee.

We vertrekken en rijden richting het zuiden. We genieten van prachtige vergezichten op de rotsen die hoog boven de zee uitsteken. Af en toe rijden we ons hopeloos vast maar door vooral rustig te blijven  en soms de hulp van de Grieken te aanvaarden komt alles toch weer goed.

We besluiten om niet helemaal tot de zuidpunt te rijden maar via Kala Nera, A.Lechonia, Milies, Tsangarada naar Agh.Iaonnis te rijden. Een schitterende bochtrijke tocht die ons brengt bij een gesloten camping. Het gras, of wat daar voor door mag gaan, staat 50 tot 75 cm hoog. De poort staat gastvrij open en op het terrein staan enkele campers. We besluiten om binnen te rijden en vragen aan een van de bezoekers, een Zweedse kampeerder, of je hier mag staan. Hij vertelt ons dat de camping 2 jaar geleden geloten is maar dat ze hem nu weer aan het opknappen zijn. Tot die tijd kun je hier gratis staan. Er is geen stroom, wel water. De naam van de gemeentelijke camping is Papa Nero. Wat het gaat worden weet ik niet. De ligging is erg mooi aan een nieuw aangelegde boulevard die 200 meter verder via een kleine brug in het plaatsje uitkomt. Hier hebben in een van de vele tavernes heerlijk gegeten.

Donderdag 28-05-2009, van Agh. Iaonnis naar Amfilochia, afstand 440 km

Vandaag wordt een vervolg van gisteren. We vertrekken uit Agh. Iaonnis op weg naar Lefkada. Tot aan Lamia is er een goed te berijden weg. In Lamia rijden we richting het grootste stuwmeer van Griekenland, het meer van Kremaston even voorbij Karpenisi. Een hele lange en vooral bochtige weg ligt voor ons. We rijden door een werkelijk schitterende natuur in de dunst bevolkte en ruigste provincie van Griekenland. Op een hoogte tussen 900 en 1200 meter. Een streek die nauwelijks door toeristen wordt bezocht maar zeker voor de natuurliefhebber meer dan de moeite waard is. Met een gemiddelde snelheid van 30 km per uur bereiken we Agrinio. Omdat we geen geschikte slaapplaats kunnen vinden rijden we door naar Amfilochia, een drukke, maar gezellige havenplaats waar we lekker hebben gegeten, en waar we aan de haven slapen.

Vrijdag 29-05-2009, van Amfilochia naar Kariotes, afstand 65 km

Na de zware dag van gisteren gaan we het vandaag rustig aan doen. We rijden rond 10:00 uur weg door een heuvelachtig landschap. Tegen de heuvels staan enorm veel olijfbomen. De zilverachtige kleur biedt in de zon een apart schouwspel. Na de gebruikelijke koffiestop en 'n bezoek aan de bakker rijden we rond 13:00 uur camping Kariotes Beach in Lefkada op. We worden vriendelijk ontvangen door de eigenaar die ons er meteen attent op maakt dat bij zijn vrouw olijfolie te koop is en bij hem zelfgemaakte wijn. We zoeken een mooi plekje en sluiten de stroom aan op een bijzondere stroompaal. We houden ons de rest van de dag bezig met lezen, luieren en af en toe een duik in het zwembad. Na het eten wandelen we nog even door Kariotes. Hier is naast de plaatselijke bakker en een kleine supermarkt niet veel te zien.

Zaterdag 30-05-2009, van Kariotes naar Kakiotes, afstand 0 km

We worden wakker van gekletter op het dak. Regen en onweer. We besluiten om nog een dag hier te blijven. Als het wat opklaart gaan we naar Lefkada. De bus vertrekt tegenover de camping. Terwijl we staan te wachten stopt er een auto met een Griekse man op leeftijd die ons een lift aanbiedt. We stappen in en hij brengt ons tot midden in de stad waar we samen een kop koffie drinken. Hier vertelt hij ons in vloeiend Duits dat hij bijna 80 jaar is en 20 jaar in Duitsland gewerkt heeft. Na een half uurtje nemen we afscheid en slenteren we gezellig door het drukke centrum van Lefkada. We gaan met de bus terug. Het weer is inmiddels opgeklaard, er wordt gezwommen en wat ervaringen uitgewisseld met wat landgenoten.

Zondag 31-05-2009, van Kariotes naar Riza, afstand 200 km

Om 09:00 uur vertrekken we voor een rondtoer over het eiland Lefkada. Het eerste plaatsje wat we tegenkomen is het bergdorp Kiari waar veel handwerkkleedjes te koop aangeboden worden. We rijden verder via Nydri naar Poros. Poros is een oud stadje dat voor campers ontoegankelijk is. Poros beach heeft een mooi strandje met alleen maar een camping en een taverne. Vasiliki is een leuk dorp met wat winkeltjes en veel terrasjes. We rijden verder via Gios Petros naar Porto Katsiki. Een lange moeilijke weg met een ongelooflijk mooi strand te bereiken met een trap van 100 treden. De kleur van de zee lijkt onecht. Witte krijtrotsen en een wit kiezelstrand.

Na het zwemmen rijden we terug naar boven. De natuur blijft schitterend maar zo'n strand(je) komen we niet meer tegen. Omdat we geen geschikte overnachtingsplaats kunnen vinden rijden we naar het vaste land naar camping Acrogiali in het plaatsje Riza, net boven de plaats Preveza. Deze camping staat ook vermeld in het reisboek van Trotter. Een echte Griekse camping waar we de Nederlandse mensen van de vorige camping tegenkomen. We drinken gezellig 'n paar glaasjes wijn en gaat laat, 21:30 uur, nog eten. Ons besluit staat vast. We blijven ook morgen hier in Agrogiali.

Maandag 01-06-2009, van Riza naar Riza, afstand 0 km

Door het vertrek van een camper komt er een plaats vrij aan het strand. We verhuizen hier naar toe. We staan prachtig en kijken uit over een rustige zee. De dag brengen we door met zwemmen, luieren, verslag bijwerken en eten. Na het avondeten met een glaasje Ouzo van het huis genieten we nog lang na in het maanlicht aan de prachtige zee.

Dinsdag 02-06-2009, van Riza naar Parga, afstand 42 km

Na een heerlijke nachtrust met het geluid van de zee op de achtergrond ontbijten we en maken plannen voor de dag. We besluiten richting Parga te rijden. Het is wat bewolkt maar de temperatuur laat niets te wensen over. In Parga nemen we de "stadscamping", een eenvoudige camping, dicht bij het centrum, waar we heel hartelijk worden ontvangen. We mogen zelf ons plekje uitzoeken. We wandelen binnendoor naar het centrum van Parga. Het is er bijhoorlijk druk en doet erg toeristisch aan. 's-Avonds heerlijk gegeten in restaurant Zorba.

Woensdag 03-06-2009, van Parga via Igoumenitsa naar Plataria, afstand 70 km

We rijden op onze laatste dag via een binnendoorweggetje naar Igoumenitsa. Daarna dwars door deze stad richting Ioannina waar aan de linkerkant de Lidl is. Na wat laatste inkopen rijden we terug naar camping Kalami Beach in Plataria. We krijgen een mooie plaats toegewezen vlak bij het strand. Het weer slaat om. Het wordt koud en het begint te regenen. Voor de eerste keer halen we de vesten te voorschijn. We eten 's-avonds in het restaurant en brengen de rest van de avond in de camper door.

Donderdag 04-06-2009, van Plataria naar Igoumenitsa, afstand 70 km

Het heeft vannacht nog een paar druppels geregend maar nu is de lucht weer stralend blauw. De zon lijkt te zeggen "maak er nog een mooie dag van". Voor een paar euro extra mogen we tot 's-avonds op de camping blijven. Er wordt nog volop gezwommen en genoten op het mooie strand. Na een verkwikkende douche nog even de camper verzorgen en dan rijden we om 18:30 uur naar het centrum van Plataria. Ons doel is Taverne Olga. In vele camperverhalen te lezen dat je dit niet mag missen. Ook wij sluiten ons hierbij aan. Heerlijke verse gerechten tegen een betaalbare prijs op een mooie locatie aan de haven waar de bootjes af en aan varen. Olga verrast ons nog met een heerlijke Ouzo. Om 21:15 uur zjn we bij het incheckkantoor van Minoan Lines in Igoumenitsa. Om even voor middernacht staan we aan boord van de Europa Palace. Nog snel een biertje en dan naar bed.

Vrijdag 05-06-2009, van Ancona naar Gardameer, afstand 385 km

Het ontschepen in Ancona gaat werkelijk geweldig. We staan als een van de eersten op de kade. Als einddoel voor vandaag staat het Gardameer gepland. Van de dag zelf verwachten we weinig omdat we op de snelweg blijven tot onze eindbestemming. Tijdens de dag valt er af en toe een regenbui. Bij aankomst aan het Gardameer is het droog. We zoeken een plekje op camping La Rocca Camp in het plaatsje Bardolino. Een grote drukke ongezellige camping met erg kleine plaatsen.

Het restaurant was wel goed. We eten daar een heerlijke pizza met een lekker glas witte wijn.

Zaterdag 06-06-2009, van Gardameer naar Laupheim, afstand 500 km

Het heeft de afgelopen nacht veel geregend. Na het ontbijt vertrekken we rond 09:30 uur. Tot aan Bolzano rijden we op de snelweg. Vanaf daar rijden we via de Reschenpas naar Oostenrijk. We stoppen bij het dorp dat onder water gezet is en zien dat de kerktoren gerestaureerd wordt.

Vanaf de grens rijden we verder binnendoor door Oostenrijk. Een prachtige tocht door de natuur met schitterende voorjaarskleuren. Rond 18:30 uur parkeren we onze camper op de camperplaats van Laupheim bij het kasteel. We eten in de plaatselijke wijnstube en genieten nog even na met een heerlijk Duits biertje.

Zondag 07-06-2009, van Laupheim naar Boxtel, afstand 573 km

We worden wakker door de kerkklokken die de gelovigen oproepen om naar de kerk te komen. Voor ons een teken om op te staan. We ontbijten en vertrekken dan richting huis. De ruitenwissers hebben een drukke dag. De regen valt werkelijk met bakken uit de hemel. Om 18:00 uur zien we het bord Boxtel staan. Een paar minuten later parkeren we de camper voor de deur. Na 4565 kilometers weer veilig thuis.