Griekenland 2013 deel 5

Griekenland 2013

deel 5

07 t/m 09-10-2013: verblijf in Epidaurus.

Het ene nachtje Epidaurus worden er 4! We staan zo ongelooflijk mooi dat we besluiten het reisschema aan te passen om hier wat meer tijd door te brengen.

We pakken de fietsen en rijden naar het stadje wat ongeveer 3 kilometer van de camping ligt. We fietsen wat rond en bezoeken het oude antieke theatertje (einde 4e eeuw voor Chr.) dat in 1971 onder 6 meter aarde vandaan gehaald is en wat toch 5000 bezoekers kon herbergen. We eten op het terras van hotel Poseidon en fietsen in de schemer weer terug naar de camping.

De overige dagen worden gevuld met genieten, wandelen, internetten, lezen, zwemmen…… kortom vakantie vieren. De laatste avond fietsen we wederom naar het dorp en vinden een leuk restaurantje. De ober vraagt of we van het menu willen eten of dat we echt traditioneel Grieks willen eten. We kiezen voor het laatste. De man brengt ons als voorgerecht Griekse salade, bladerdeeg gebakjes gevuld met kaas, en spinazie, dolmades (gevulde wijnbladeren) en een bordje pittige dikke saus. En dit was nog maar het voorgerecht!

Als hoofdgerecht brengt hij een grote schaal met vlees die bedolven is onder een saus van kruiden, groenten, en is bereid met ouzo en yoghurt. Heel lekker! Daarbij nog grote stukken aardappelen. De vijf poesjes zijn blij met ons, want ook zij smullen mee met het heerlijke gerecht. Nadat de liter witte wijn soldaat gemaakt is en wij de gebakjes, aangeboden door het huis verorberd hebben, fietsen wij door de donkere nacht naar de camping.

10-10-2013: van Epidaurus naar Diafkofto 145 km

We ontbijten in een heerlijk zonnetje en kunnen nog even genieten van het prachtige uitzicht. Je kijkt vanaf de camping op het eiland Aegina en ’s avonds kun je zelfs de lichten van Athene zien!

De lucht betrekt en het begint te regenen. Gelukkig is de temperatuur weer goed maar we rijden de hele ochtend in de regen. Als we in Korinthe aankomen bij het kanaal moeten we ook met een jas aan naar buiten! Er vaart net een klein schip door het prachtig aangelegde, slechts 24,6 meter brede kanaal. Het is 6 kilometer lang en de wanden zijn 80 meter diep.

We rijden weer verder en komen bij de ingang van het kanaal waar we moeten wachten voor de open brug. We gaan kijken en zien hoe een groot schip door de sleepboot getrokken wordt. Prachtig gezicht. We verbazen ons over het feit dat we geen brug zien, maar als het schip gepasseerd is zien we de brug vanuit het water omhoog komen. Apart! We rijden via de Old National Road langs de kust. Het is inmiddels droog en er zijn zelfs al streepjes blauwe lucht te zien! Bij Kiato komt de weg weer langs het strand. Veel dorpjes, groot en klein, kleine strandjes, veel rotsen en tijdens de lunch zien we 4 grote marineschepen varen, op weg naar het kanaal.

In Diakofto rijden we meteen naar het stationnetje en reserveren twee plaatsen voor het vroege trein van de volgende dag, heen 8:45 uur, terug om 12:27 uur. We betalen € 38,00 en  ontvangen 6 tickets, wat me doet denken aan vroegere tijden toen we op deze omslachtige manier nog internationale treinreizen boekten.

We gaan op zoek naar de camperplaats, veel besproken in diverse camperverslagen. Als je maar ver genoeg doorrijdt op het strand zie je vanzelf de campers staan. We parkeren de camper en staan net zoals de afgelopen dagen weer pal aan zee, schitterend!

We praten wat met een Griekse visser en Henk bakt zijn beroemde pannenkoeken. Als het donker wordt gaan we naar binnen waar ik het verslag bijwerk.

11-10-2013: Diafkofto

We staan heel vroeg op, het is prachtig weer en we zien een schitterende zonsopgang. Die zie ik, als avondmens, zelden of nooit!  Om 8:00 uur rijden we naar het stationnetje. Het is niet druk, we blijken slechts met 4 personen te zijn. We nemen plaats achter de machinist en kunnen door de cabine naar buiten kijken. De conducteur zit ook voorin en als we even later het dorpje uit rijden wordt er druk naar alle bekenden getoeterd en gezwaaid. Na een minuut of 10 rijden worden de bergen hoger, links en rechts steile rotswanden, schitterend! Je waant je in de oertijd. We rijden over smal spoor, met een gemiddelde snelheid van 30 kilometer. Als de trein op het tandrad moet daalt de snelheid naar slechts 10 km per uur. Af en toe moet de trein vaart minderen, een maal voor een hond op de rails en eenmaal voor een geit. Ook komen we tweemaal tot stilstand, de conducteur stapt uit om een groot naar beneden gevallen rotsblok van de rails af te halen. De tweede maal bevinden zich tientallen geiten op de rails, die met luid getoeter verdreven worden.

We vervolgen de mooie tocht onder overhangende rotsen, langs vreselijk diepe afgronden met in de diepte een woest stromend riviertje. We stoppen onderweg op een klein stationnetje, halteplaats voor wandelaars of mensen die het nabijgelegen klooster willen bezoeken. We verlaten de kloof en komen even later aan op onze eindbestemming, de stad Kalavryta.

Het is nog vroeg, we wandelen door de hoofdstraat en zien dat de winkels net open gaan. We maken een wandeling naar het hoog gelegen indrukwekkende monument. In 1943 is hier de gehele mannelijke bevolking boven de 13 jaar geëxecuteerd. We bezoeken het kleine kapelletje met honderden koperen olielampjes ter herinnering aan alle slachtoffers. Ontroerend mooi! De klok van de kerktoren staat nog steeds stil op de tijd van de executie.

We kopen kruiden, honing en olie, drinken koffie op een terrasje en nemen de trein van 12.27 terug. Dit keer is de trein drukker maar het lukt ons om weer een plaatsje achter de machinist te bemachtigen. Na aankomst doen we wat boodschappen en rijden terug naar onze mooie plek op het strand. De rest van de dag genieten we van lezen en zwemmen en nemen een koude stranddouche. Omdat het al heel snel donker is brengen we de laatste avond in Griekenland in de camper door.

12-10-2013: van Diafkofto naar Patras 65 km, dan de boot op.

Het is prachtig weer en we genieten buiten van een heerlijk ontbijt en met de hand gezette koffie. We hebben de tijd, we hoeven immers pas om 16:00 uur in Patras te zijn. Tegen de middag rijden we weg. We stoppen bij een camping waar we tegen betaling van € 5,00 kunnen lossen en schoon water kunnen nemen. We checken in bij het geheel vernieuwende havenkantoor in Patras en sluiten aan in de rij. Eenmaal aan boord hebben we een prachtige plek, achteraan op het dek, in de openlucht. We ontmoeten oude bekenden uit Stoupa en maken kennis met onze "buurtjes" aan boord. We genieten van de afvaart, dat blijft altijd leuk. We zitten lekker buiten en genieten van het heerlijke zonnetje en de verhalen van onze leuke medepassagiers. Even later zitten we onder het zout en moeten we douchen om de plak er af te wassen.

's Avonds gaan we heerlijk eten in het zelfbedieningsrestaurant. Om 23:30 uur legt de boot aan in Igoumenitsa en komen er nog veel auto's aan boord. We slapen zoals altijd wat onrustig door de geluiden en het trillen van de boot.

13-10-2013: Op zee daarna van Ancona naar Chiasso 545 km

We staan om 8:30 uur op en na het ontbijt maken we weer een wandeling over het schip. Japie kan ook nog even uit zijn kooi om te genieten van het heerlijke weer. We eten nog een keer warm in het restaurant zodat we vanavond lekker door kunnen rijden en alleen een boterham hoeven te eten. Met ruim een uur vertraging rijden we om 17:00 uur de boot af en rijden in een lange file de stad uit.

We rijden flink door en stoppen slechts eenmaal om onderweg een panini te eten met een lekkere cappuccino. Om 23:30 uur parkeert Henk de camper op het parkeerterrein van een wegrestaurant in Chiasso. Hier staan zeker 15 campers geparkeerd en we besluiten dan ook hier te overnachten.

14-10-2013: van Chiasso naar Bacharach 630 km

Ondanks de rumoerige plek hebben we heerlijk geslapen. We tanken en rijden om 09:00 uur weg. Het is druk op de weg en er zijn veel wegwerkzaamheden. We zien dat er veel sneeuw is gevallen en dat de passen al gesloten zijn. Na het passeren van de Gotthardtunnel is het mooi weer, we maken een koffiestop en genieten van het zonnetje. We besluiten de vele werkzaamheden in Duitsland en de files te vermijden en nemen de route via Frankrijk. Deze weg rijdt heerlijk rustig. In de middag begint het helaas te regenen. Weer in Duitsland aangekomen worden we weer opgehouden door werkzaamheden en begint het te regenen. Aan het einde van de middag komen we aan op de camperplaats in Bacharach. In tegenstelling tot op de heenreis vinden we nu wel een plek. 's Avonds wandelen we naar het mooie oude stadje en genieten van een heerlijk etentje in het restaurant Alteshaus. Dit schitterende pand dateert uit 1339 en je waant je in een soort ridderzaal. Geweldig mooi ingericht! Wat een leuke afsluiting van onze prachtige vakantie.

15-10-2013: van Bacharach naar Boxtel 295 km

Het heeft vannacht heel hard geregend maar als we om 8:45 uur wegrijden schijnt er alweer een heerlijk zonnetje. We verlaten het mooie Rijngebied en genieten onderweg van de prachtige herfstkleuren. We zijn alweer snel op de snelweg en rijden op 12:30 uur Boxtel binnen. We kunnen terugkijken op een prachtige vakantie. We hebben totaal 3904 kilometer gereden, dankzij superchauffeur Henk zijn we weer veilig thuis!