Noorwegen 2010

deel 1

Vrijdag 4 juni 600 km

Eindelijk vakantie! Na maanden van voorbereiding, voorpret, plannen maken, routes uitstippelen is het nu eindelijk zover, we gaan naar de Noordkaap! We vertrekken om 9:15 uur met een zwaar beladen camper (ja Scandinavië is duur!) en maken een koffie/appelflapstop op het werk van Rob, Automerkservice Wijchen. Na een lekkere cappuccino tanken we nog even en vertrekken richting Noord Duitsland. We willen vanavond overnachten in Heiligenhafen, een rit van bijna 600 kilometer.

We rijden onderweg van file naar file, overal is men aan de weg aan het werken. Wir bauen für Sie, is de slogan van de Duitse wegenbouwers, ja da’s mooi maar het schiet toch niet echt op.

Daarom rijden we pas om 19.00 uur de camperplaats op. We hebben geluk want een man wenkt ons en zegt te gaan vertrekken. Hij heeft net een parkeerkaart a 10 euro gekocht en die kunnen we zo van hem hebben, dus da’s weer even mazzel.

De camperplaats is een hele grote parkeerplaats, veel asfalt en weinig groen maar wel mooi gelegen aan de grote jachthaven aan de Ostsee en op loopafstand van het gezellige dorpje.

We eten een lekkere schnitzel en maken nog een mooie wandeling langs het water. Daarna op tijd naar bed, het was een vermoeiende dag.

Zaterdag 5 juni 380 km

Al vroeg wakker. Het is bewolkt en de zon laat zich nog niet zien. Eerst doen we nog even boodschappen en daarna gaan we op weg naar de boot. We sluiten aan in de rij en kopen een combi-ticket van € 100,50 van Puttgarden - Rodby (Duitsland naar Denemarken) en Helsingor - Helsingborg (Denemarken-Zweden). We hoeven niet lang te wachten en hebben de boot van 10:15 uur. We bekijken het schip, veel restaurants, cafés, winkels etc., kortom pure commercie. Na een vaart van 45 minuten zijn we in Denemarken.

De rit door Denemarken is slechts 201 kilometer. We stoppen 1 x om te tanken en nemen vervolgens de boot (nou ja het is meer een pont)naar Zweden.

In 20 minuten zijn we er en we nemen vanaf Helsingør de snelweg naar Halmstad. Hierna pakken we de binnenweg richting Jönkoping. Een prachtige route door de mooie natuur, maar helaas vinden we geen geschikte overnachtingsplek in de vrije natuur. Het is altijd weer even wennen aan een nieuw land, je moet weten waar de mooie plekjes zijn. Dus toen we langs een camping kwamen was de keus snel gemaakt. Om 17.30 zetten we de camper neer op een prachtig plekje, vlak bij een mooi meer. We kunnen nog lekker genieten van het lekkere zonnetje en Henk pakt buiten lekker pannenkoeken met spek.

Zondag 6 juni 364 km

Het is nog steeds prachtig weer en we ontbijten lekker in het zonnetje. We vertrekken om 10.00 uur en rijden wederom een prachtige route. De tweebaansweg is goed en de bewegwijzering is heel duidelijk. We hebben ook 2 navigatiesystemen dus verkeerd rijden is bijna niet mogelijk. Het landschap varieert, dennenbossen, glooiende korenvelden, gele koolzadenvelden en héél veel meren. We vinden een schitterende plek voor onze koffiestop aan het Vätternmeer, een meer van meer dan 100 kilometer lang!  Hierna verlaten we dit meer en steken over naar het meer westelijk gelegen Vänernmeer. Ook dit is een zeer groot meer waar veel toeristen op afkomen. We maken een stop in Mariestad en parkeren de camper aan de haven.

De stad is niet mooi, niet leuk en erg saai! Daarna weer op weg en nu dus langs de oevers van het Vänernmeer. Wat een water overal, links van de weg, rechts van de weg, overal zijn er prachtige meren met tussendoor prachtige natuur. De huizenbouw is hier trouwens ook bijzonder. De meeste huizen hebben of een rood/bruine kleur of geel en zijn van hout. Veel zijn er gebouwd zoals ik het noem in Pipi Langkous stijl, prachtige villa’s.

We maken nog een stop in Kristinahamn en bekijken de supergrote supermarkt. De prijzen van boodschappen variëren. Vlees en groenten, fruit en drank zijn fors aan de prijs, andere artikelen zijn maar iets duurder dan in Nederland en sommige artikelen zelfs goedkoper! Enfin de camper is nog niet leeggegeten dus we kunnen voorlopig vooruit. We hoeven alleen fruit, zuivel en wat vlees te kopen.

We vervolgen onze weg naar het noorden. Even voorbij Storfors vinden we een schitterende overnachtingsplek aan een meer. Werkelijk een paradijs! Het is nog prachtig weer en we eten onze zelfgekookte pasta met salade buiten op de picknicktafel. Een wijntje ontbreekt uiteraard ook niet!

Na het eten verkennen we de omgeving. Het zijn 2 meren, de zogenaamde Bergslagskanalen, die via een sluis met elkaar verbonden zijn. Verder alleen een paar huizen, de oude sluis en enkele watervallen. Het is niet groot maar wel een idyllische omgeving.

Om 23.00 uur is het nog hartstikke licht. Een rare gewaarwording. We gaan toch maar slapen, onze eerste avond dat we “wild” kamperen, spannend!

Maandag 7 juni 206 km

Al heel vroeg opgestaan, om 7.30 uur. Henk zit denk ik nog in zijn werkritme. De zon staat al hoog aan de hemel en we ontbijten lekker in het zonnetje op ons schitterende plekje. Helaas zien we voor het eerst grijze wolken verschijnen. Hopelijk dreigen ze alleen maar en zet de regen niet door. Vandaag gaan we weer verder noordelijk naar Orsa. Even na het vertrek komen we door Filipstad, de stad van Wasa Knäckebröd (uit 1919). Het ruikt hier  trouwens heerlijk naar vers brood.

Vandaag bestaat het landschap voornamelijk uit dennenbossen en meren. We zien veel vrachtwagens en goederentreinen met boomstammen, logisch als er zoveel hout is. We bezoeken Mora, een redelijk groot stadje. Veel winkels en eindelijk voor het eerst zien we een bakkerij. We kopen meteen een lekker vers brood want ons Nederlandse brood begint nu toch wat minder lekker te worden (alhoewel Henk vindt dat het nog goed te eten is!). Hierna zetten we koers naar Orsa waar we de ANWB camping opzoeken. Een supergrote camping aan, 3 keer raden, een prachtig meer. Er zijn hier meer dan 800 ruime plaatsen maar het is nog voorseizoen dus er is ruimte genoeg. Prachtig verwarmd sanitair met sauna, mooie afwasplaats, volledig ingerichte keukens met apparatuur, er is zelfs een afwasmachine! We kopen een internetkaart zodat we het thuisfront weer eens kunnen berichten. Ik maak het verslag in klad en Henk maakt de camperruiten weer vliegen/muggen vrij.

Het is de hele dag  bewolkt gebleven, maar droog. Met vest is het nog goed te doen. Vanaf nu zal het waarschijnlijk alleen maar kouder gaan worden. Maar als het droog blijft zijn we al dik tevreden.

We zoeken nog wat informatie op internet voor het vervolg van onze reis. Want alhoewel we niks gepland hebben en per dag zien waar we naar toe gaan, moeten we toch wel een beetje de grove planning in de gaten houden. We willen na ongeveer 12 dagen aan de Noordkaap staan zodat we nog ruim 3 weken hebben om via Noorwegen terug te reizen. We zien trouwens de hele reis al weinig Nederlanders. Niet erg hoor maar het is wel opvallend.

Na het eten nog een lange wandeling over de camping, lekker douchen en het verslag afmaken. En ja hoor, nu vallen de eerste regendruppels!

Helaas nu willen we alles versturen en nu doet internet het niet. Hopelijk lukt het morgenvroeg.

Dinsdag 8 juni 410 km

Helaas, ook vanmorgen nog steeds geen internet. Bij het uitchecken geven we dit door en ongevraagd krijgen we de 55 kronen terug. Erg aardig!  Alhoewel het een prachtige camping is met schoon en verwarmd sanitair, met zeer ruime plekken en gelegen aan een prachtig meer, vallen de verzorgingsplekken voor de camper wat tegen. Geen goede punten om water te nemen en om water te lozen moet je moeilijke capriolen uithalen om boven een putje uit te komen.

We vertrekken om 10.05 en willen vandaag heel wat kilometers maken. We moeten tenslotte nog een heel eind naar de Noordkaap!

Landschap bestaat uit dichte bossen met grote rotsblokken/zwerfkeien, begroeid met lichtgroen mos (het lijkt op dat spul dat je gebruikt voor kerststukjes Ria!) Tussendoor heel veel meren/meertjes.

Vijftig kilometer onder Östersund zien we onverwacht een rendier aan de kant van de weg. Het gaat te snel om een foto hiervan te maken.

Helaas rijden we de hele ochtend al in de miezerregen. ’s Middags houdt het op met zachtjes regenen en valt het met bakken uit de hemel. Ik snap nu ook waarom het landschap zo prachtig groen is! We stoppen in Östersund bij een heel groot winkelcentrum, zodat we even droog de benen kunnen strekken. We bezoeken een gigantische supermarkt van de Coop. Zelden zo’n mooie winkel gezien, met zo’n grote sortering. En alles vreselijk netjes.

We tanken weer vol en benutten deze troosteloze dag om flink wat kilometers te maken.

Boven Östersund krijgen we een ander landschap. De grote keien/rotsen met dennenbomen maken plaats voor glooiende velden met heel veel berkenbomen. Dit stuk van de E45 is dringend aan renovatie toe, veel kuilen en gaten waardoor al het hemelwater op de weg blijft staan.

In Strömsund besluiten we een plek te zoeken en vinden deze rechts over de grote brug bij de kerk en het kerkhof.

We raken uit het dag/nachtritme doordat het zo lang licht is.

Woensdag 9 juni 349 km

Al vroeg vertrokken. Het nadeel van het overnachten op een P-plek in de stad is dat het erg rumoerig is en zeker als je vlak bij een busstation staat! Het was vannacht ook erg koud en heb spijt dat ik geen dikker donsdek meegnomen heb. Nu hebben we een enkel winterdekbed maar dat voldoet amper. Misschien vinden we onderweg nog een mooie deken bij de Lappen!

Om 8.45 uur al vertrokken. Vandaag willen we Arvidsjaur bereiken en op een camping overnachten om de uitslag van de verkiezingen te volgen.

We volgen wederom een prachtige route, het lichtgroen van de vele berkenbomen steekt mooi af tegen het donkere groen van de grote dennenbomen. Een prachtig kleurrijk schouwspel. Plotseling zien we links op een bospad 3 elanden staan. We stoppen op de eerstvolgende P langs de weg en keren. Eén eland laat zich nog even fotograferen voordat deze snel het bos in verdwijnt. Wauw, wat een bof want een eland is schuw en laat zich zelden op de foto zetten.

We rijden door naar Vilhelmina, het zuiden van Lapland. We halen op het “turistbyra”wat informatie en folders en hierna bezoeken we het kerkdorp. Een verzameling hele oude huisjes rondom de kerk die vroeger gebruikt werden door de Samen (Lappen) die van heinde en ver de kerkdienst kwamen bewonen. Het stadje zelf stelt verder niet veel voor.

Via Doretea rijden we naar Arvidsjaur. We nemen afscheid van de E45 waar we zoveel kilometers op hebben gereden. De E 45 is ruim 1690 kilometer lang en gaat nog verder naar het Noorden.

Wij buigen af, richting Finland.

We checken in op camping Gielas (19,50 euro en gratis internet) waar een zeer vriendelijke receptioniste ons te woord staat. We krijgen een vaste plaats toegewezen op een grote kale zandvlakte. Met moeite zoeken we naar een paar graspollen om daar de stoelen op te zetten Want ondertussen is het nog steeds droog en de zon schijnt zelfs! Aan de rand van de camping liggen nog grote hopen overgebleven sneeuw, 14 dagen geleden was het hier ’s nachts nog min 20 graden!

De internetverbinding lukt en de tijd wordt benut om familie en vrienden te e-mailen. Na de afwas en douche is het 21.00 uur en staat de zon nog redelijk hoog. De temperatuur is zo aangenaam dat we nog lang buiten kunnen zitten. Henk volgt de uitslag van de verkiezingen noodgedwongen via internet omdat we zo noordelijk zitten dat we geen ontvangst hebben via de schotel.

We volgen de uitslagen tot 1.00 uur en dan is het gewoon nog klaarlicht! Erg raar en we raken uit ons ritme. Je hebt ook totaal geen slaap. Zou dat komen omdat zonlicht zoveel energie geeft of omdat we al zo goed zijn uitgerust? Hoe dan ook we waren nog lang niet moe.

Donderdag 10 juni 429 km

We vertrekken vandaag naar Finland! Het is stralend weer en we ontbijten buiten. Ook al geeft de thermometer maar 13 graden aan het is in de zon echt gewoon warm. Het verslag wordt bijgewerkt en de mailbox nog eenmaal gecheckt (bedankt trouwens voor al jullie leuke reacties!) De camper krijgt een schoonmaakbeurt zowel van binnen als van buiten. We tanken vers water, en legen de rest. De camping heeft een uitstekende verzorgingsplek, je kunt zelfs je auto wassen!

Als we nog maar net aan het rijden zijn zien we rendieren. Even verderop zien we een hele kudde, met heel veel jonkies. Geweldig mooi om te zien. Ze steken zonder te kijken de weg over, levensgevaarlijk voor beide partijen.

Het landschap verandert en opeens zien we dingen waarvan we ons opeens realiseren dat we die al dagen niet gezien hebben; paarden, koeien, bloemen en bloesembomen. We rijden tot aan Gammelstad en bezoeken daar het beroemde Churchtown. Een 15/17e eeuwse kerk met een prachtig beschilderd plafond en een vroeg 16e eeuws altaar uit……………Vlaanderen. Rondom de kerk staan 450 kleine huisjes die gebruikt mogen worden door mensen uit de verre omgeving die ter kerke gaan. Een hele lieve oude man geeft ons een rondleiding in de kerken vertelt alle bijzonderheden over de geschiedenis van dit uniek bewaard stukje historie.

Hierna rijden we naar Haparanda, het laatste Zweedse stadje. We proberen de Zweedse kronen op te maken door wat boodschappen te doen en te tanken.

In Finland aangekomen is het even wennen aan de moeilijk leesbare woorden op de borden. Een camper mag hier trouwens mag 80 km per uur rijden, ongeacht of de wegen geschikt zijn voor 100 of 110. We gaan van de hoofdweg af en proberen een camperplaats te vinden. Dit lukt niet. Omdat het al zo laat is geworden eten we een hapje bij MacDonald in Rovaniemi en besluiten nu maar door te rijden tot de Poolcirkel in Napapiiri en daar te overnachten bij het dorp van de Kerstman. We parkeren de camper op een van de parkeerplaatsen en wandelen even het dorpje door.

We drinken nog een wijntje met onze Nederlandse buren en wisselen wat ervaringen uit. En ook al schijnt nog de zon we dwingen ons om om twaalf uur naar bed te gaan!

Om 12 uur rijden we verder. We stoppen in Sodankyla waar we de oudste Samen(Lappen)kerk van heel Lapland bezoeken. Deze kerk is als enige bewaard gebleven en is gebouwd in 1689. De hele kerk is van hout gemaakt en echt schitterend door de simpelheid.

Vrijdag 11 juni 291 km

Pas laat op, we zijn in de war met het uur tijdsverschil. Na het ontbijt gaan we het dorp van de Kerstman verkennen. Hele leuke ervaring, vooral het postkantoor is leuk. De brieven van de kinderen uit de hele wereld komen hier aan. Er zijn veel winkels met hele leuke artikelen. Ik koop 6 prachtige stenen voor mijn verzameling en een leuke sleutelhanger van een stuk rendiergewei. Raar trouwens om in Juni al die kerstliedjes te horen.

De Kerstman had net pauze, die hebben we dus niet gezien. We kregen trouwens in de edelstenenwinkel 4 zakjes met 1 en 2 Finse eurocent cadeau. Zeldzame muntjes die je alleen kunt kopen. Dus liefhebbers, bieden maar………. ha ha.

Weer verder Noordwaarts zien we het landschap veranderen. De bossen worden ieler en de bomen worden kleiner. We zien nu heel veel rendieren, ze rennen over de weg.

Na een bezoek in Ivalo aan de markt rijden we naar camping Ukonjarvi, gelegen aan het meer van Inarijarvi. Via een lang bospad bereiken we de camping en we worden tot onze verrassing in het Nederlands welkom geheten. Na het inchecken wordt ons heel gastvrij een kop koffie aangeboden. De Nederlandse eigenaar (getrouwd met een Finse) vertelt ons interessante bijzonderheden over het leven in Finland. Na deze hartelijke ontvangst vinden we en schitterende plek aan het 80 bij 60 kilometer grote meer waar het kristalheldere water ook gewoon drinkwater is.

Ook al is het buiten weer gewoon “maar” 14 graden het is weer heerlijk toeven in het warme zonnetje. Op een of andere manier heeft de zon hier superkracht.

We eten heerlijke pasta met salade, en na het douchen genieten we nog van de heerlijke avondzon. Het is dan inmiddels 22.00 uur! Vanavond gaan we de midzomernachtzon bewonderen want het is hartstikke helder weer.

Zaterdag 12 juni, Ivalo - Lakselv 363 km

Vannacht hebben we een prachtige midzomernachtzon gezien boven het Inarijärvimeer om 24.00 uur.

We hadden weer totaal geen slaap, wel vreselijk honger zo midden in de nacht. Dus we zaten om half een nog aan de yoghurt met cornflakes!

Vanmorgen daarom laat opgestaan. Eenmaal op weg stoppen we even in Inari om 2 broden te kopen. Gisterenmiddag waren alle broden uitverkocht op diverse plaatsen en dus hadden we vanmorgen een geïmproviseerd ontbijt met fries roggebrood, knäckebröd en peperkoek. Ook lekker hoor!

We besluiten om een omweg te nemen, van Inari via Utsjoki naar Karasjok, dat zijn 113 extra kilometers maar volgens diverse verslagen de moeite waard. Enerzijds omdat de natuur zo mooi is en anderzijds omdat je diverse plekken met Samen (Lappen) tegen komt.

Nou die Samen hadden schijnbaar nog vakantie of zo, of het toeristenseizoen is nog niet begonnen want we zijn geen Samendorpjes tegengekomen. Dat is wel jammer, want ik wil nog graag wat dingetjes kopen. Het landschap wordt nog kaler en we zien steppeachtige gebieden waar heel veel rendieren grazen. Op de heuveltoppen ligt sneeuw.

Utsjoki is de grensplaats tussen Finland en Noorwegen. We tanken nog even vol (€1.20 per liter), want in Noorwegen is de dieselprijs stukken hoger. Verder stelt het plaatsje helemaal niks voor. We rijden de grens over met angst en beven want we hebben natuurlijk veel te veel drank bij ons. De controle stelt gelukkig niks voor. Misschien net lunchpauze? Hoe dan ook zijn we veilig met al onze flessen wijn, koffielikeur en blikjes bier in Noorwegen aangekomen.

We hebben trouwens nog nergens onze paspoorten hoeven te laten zien, niet aan de grenzen, niet op de campings. Het gaat allemaal heel gemakkelijk met de campingcard van Scandinavië.

Net over de grens lunchen we, binnen in de camper want er staat een enorme harde wind en ondanks het lekkere zonnetje is het buiten niet zo aangenaam.

In Lakselv (betekent zalmrivier) pinnen we Noorse kronen zodat we de komende dagen vooruit kunnen en daarna checken we in op camping Stabbursdalen Resort (24 euro), een camping aan een mooie rivier met zeer snelstromend water en schijnbaar vol zalm. We kijken uit op de bergen met sneeuw. Voor het eerst deze week nemen we een halve dag “vrij”en lezen een boek en doen gewoon niks. Op de foto zie je de camping, mooi gelegen aan het meer.

Onze camping, gelegen aan de mooie rivier Lakselv Vanavond maar eens proberen om vroeg naar bed te gaan, ha ha!

Morgen gaan we naar de Noordkaap en hopelijk is het dan nog net zo’n helder weer. Want de midzomernachtzon op de Noordkaap bekijken is natuurlijk geweldig!