Noorwegen 2011

deel 1

Dag 1 Donderdag 1 juni, Boxtel - Zeven (Duitsland) 408 km

Vandaag vertrekken we voor de tweede keer naar Noorwegen. Vorig jaar hebben we de reis naar de Noordkaap gemaakt en we zijn zo onder de indruk geraakt van het prachtige Noorwegen dat we nu terug gaan om een ander deel  van Noorwegen te gaan verkennen. We vertrekken om 10.15 uur en rijden via Hengelo en Osnabrück naar de mooie ACSI camping in Zeven. We vinden een prachtig plekje en genieten nog van het heerlijke warme weer. We gaan uit eten in het Italiaanse restaurant die pal naast de ingang van de camping ligt. Op het terras van het restaurant eten we een lekkere pizza prosciutto met een heerlijk pilsje en nemen een lekker ijsje toe. Zo, dat is lekker genieten zo op de eerste dag van onze vakantie!

We gaan vroeg naar bed na alle vermoeienissen van de lange dag.

Camper met stoelen

Dag 2 Vrijdag 2 juni, Zeven - Hampen (Denemarken) 380 km

Als we ’s-morgens opstaan is het weer heerlijk weer. We ontbijten op ons gemak buiten en vertrekken om 9.30 uur. We rijden via de snelweg. Het landschap doet Nederlands aan, beetje vlak en veel groene weilanden. Bij Flensburg gaan we even van de weg af en bezoeken we een winkelcentrum. We tanken nog een keer redelijk “goedkoop” en rijden weer verder via de snelweg Denemarken in. We besluiten om op tijd te stoppen zodat we nog lekker kunnen genieten van het prachtige weer. We vinden in Hamden een mooie ANWB camping en vinden een prachtige plek aan de rand van het bos. Henk bakt zijn beroemde pannenkoeken met spek en na het eten wandelen we naar het naast de camping gelegen meer. De avond brengen we door met douchen, lezen en een lekker bakkie koffie. Om 23.00 uur was het nog redelijk licht!

Dag 3 Zaterdag 3 juni, Hamden (Denemarken) - Lyngdal (Noorwegen) 286 km

Vandaag hebben we tijd genoeg, pas om 18:15 uur vertrekt de boot van Fjordline vanaf Hirtshals naar Kristiansand. We hoeven minder dan 200 kilometer te rijden dus we ontbijten op ons gemak lekker buiten. De zon schijnt en we genieten van de verse aardbeien die we gisteren in Flensburg gekocht hebben. Om 10.30 checken we uit en nemen een route helemaal binnendoor. De wegen zijn goed, ook al zijn deze als gele en/of witte wegen op de wegenkaart aangegeven. We lunchen op een parkeerplaats, met een prachtig uitzicht over het Limfefjord en rijden hierna door naar de badplaats Lokken. Je kan daar zo met je auto/camper het strand oprijden en daar parkeren. Vreemd gezicht al die auto’s op het strand, maar wel erg leuk! Het is zaterdag en het is een drukte van jewelste met dit prachtige weer. We maken een strandwandeling en daarna zetten we onze stoelen buiten en kijken naar al de activiteiten op het strand. Om half 4 rijden we door naar Hirtshals en checken als eerste in. We eten een maaltijdsalade en na het lossen van de boot mogen we als een van de eersten aan boord. We zoeken een zitplaats bij het raam. Op de boot is het druk en we doden de tijd met wat puzzelen en lezen. Henk geniet van “zijn” muziek op zijn IPad. De zee is erg ruw, zaak voor mij om alleen nog maar naar de horizon te kijken. Veel mensen worden ziek en de kotszakjes raken al gauw op. Ik heb voor het eerst mijn nieuwe seabands om, twee bandjes die je om je pols draagt die moeten voorkomen dat je ziek wordt. Nou ik kan niet zeggen dat ik me kiplekker voel maar doodziek word ik ook niet. Dus ik geef de bandjes het voordeel van de twijfel.  Met een kwartier vertraging rijden we om 21.15 uur de boot af en worden gelukkig niet door de douane gecontroleerd. We hebben namelijk teveel wijn en bier bij ons. Even later stoppen we in het plaatsje Mandal. We maken een wandeling door het mooie stadje met de prachtige witte huisjes. We vinden de parkeerplaats op het plein niet zo geschikt om te overnachten en besluiten door te rijden. Om 23:00 uur stoppen we op een parkeerplaats van een wegrestaurant en na  een lekker wijntje gaan we om 23:30 uur slapen.

Dag 4 Zondag 4 juni, Lyngdal - Jorpeland (Preikestolen) 190 km

We staan vroeg op en rijden het eerste stuk op de E39. We willen een stop maken in het stadje Flekkefjord, maar blijkbaar zijn er festiviteiten want alle straten zijn afgesloten voor verkeer, zodat het niet mogelijk is om te parkeren. Jammer. We verlaten de E39 en rijden via de 44 verder, een mooie, maar smalle weg die ons door een prachtig landschap leidt. Ruige rotsen, afgewisseld door prachtige fjorden en groene valleien. Af en toe is de weg zó smal dat 2 auto’s elkaar niet kunnen passeren. Gelukkig is het niet druk dus we kunnen echt genieten van de prachtige natuur. We maken een koffiestop in Helleren en bezoeken daar 2 kleine oude huisjes uit 1800 die verscholen liggen in de bergen. De huisjes zijn gewoon open en te bekijken, het geeft een goed beeld hoe men vroeger heeft geleefd. Na deze leuke onderbreking gaan we verder en rijden na Egersund de E39 weer op. We nemen de ferry van Lauvnik naar Oanes, een korte oversteek van amper 15 minuten. In Jorpeland vinden we eindelijk een pinautomaat en rijden we met een goed gevulde portemonnee naar camping de Preikestolen. We checken in en vinden nog net een mooie plek op het eerste veld, zodat we internet bereik hebben. Het is een prachtige camping, super mooi schoon sanitair en ruime douches.  We genieten de rest van de dag van het mooie weer. Morgen zijn helaas de weersvooruitzichten slecht en zal het de hele dag regenen. Dat wordt dan een verplichte rustdag want we willen hoe dan ook de beklimming gaan maken. Om 23.30 uur is het nog schemerig maar gaan we toch maar slapen.

Dag 5 Maandag 5 juni, Jorpeland, Rustdag

Vandaag blijven we op de camping. Het heeft vannacht hard en veel geregend. De voorspellingen blijken dus akelig correct te zijn. We slapen uit en halen heerlijke verse broodjes. Na een uitgebreid ontbijt poetst Henk de ramen van de camper die vol zitten met de onderweg gevangen insecten. We lezen, werken het verslag bij, sturen wat mails en nemen de reisboeken door om een planning te maken voor de eerstkomende dagen. De camping is inmiddels leeggestroomd, we zijn nog als enige op het gisteren zo drukke veld. Vandaag zullen ongetwijfeld weer nieuwe toeristen zich melden.

Het weer is zwaar bewolkt met zo nu en dan regen. De wolken hangen heel erg laag. De temperatuur valt wel mee, we kunnen zelfs af en toe lekker buiten in een zonnetje zitten die zo nu en dan doorbreekt.

Ook met niets doen vliegt de dag voorbij. Het is wel lekker zo’n dagje niks hoeven en niks moeten na zo’n drukke week. Henk leest zijn cursusboek voor zijn fototoestel door en oefent alvast de opdrachten. Het blijft de hele dag verder regenen zodat we weinig meer buiten komen. Alleen voor de afwas trotseren we de plassen en de modder.

We brengen de avond al lezend en internettend door en gaan vroeg naar bed omdat we morgen op tijd willen vertrekken.

Dag 6 Dinsdag 6 juni, Jorpeland - Haugesund 115 km

Om 8:15 uur op. Verse broodjes gehaald en alvast de camping betaald. Het is droog maar we zitten weer in de wolken. De aardige eigenaresse van de camping adviseert om nog een paar uurtjes te wachten met de wandeling, omdat het weer later vandaag beter wordt. We ruimen op ons gemak op, maken de rugzak klaar, smeren broodjes en vullen water bij. We besluiten, ongeduldig als we zijn, om dan toch maar te gaan. We rijden 4 kilometer verder en parkeren de camper op de parkeerplaats van de Preikestol. Om 11:00 uur beginnen we aan onze tocht. Het is druk en we moeten even wennen aan het oponthoud op de berg, niet iedereen loopt hetzelfde tempo. We zorgen dat we wat ruimte krijgen, zowel voor als achter ons en lopen dan gestaag naar boven. Het is zwaar, de rotsen en stenen zijn nat en glibberig en sommige stukken zijn erg steil. Je moet zoeken naar de goede weg en vaak moet je hele grote stappen maken omdat de rotsen zo groot zijn. We rusten zo nu en dan omdat ik even op adem moet komen. Op een gegeven moment is er weer zo’n zwaar steil stuk dat ik bijna de neiging krijg om op te geven. Je kijkt tegen zo’n lang stuk grote rotsblokken omhoog dat je denkt dat je dat nooit gaat redden. Echter mijn nieuwsgierigheid wint en dwingt me om niet op te geven. Zo gaan we langzaam steeds verder omhoog. Soms is het pad even vlak en kun je eventjes bijkomen, dan ga je weer door snelstromend water of later weer over hele grote gladde stenen. Hoe dan ook het is nooit saai en je loopt door een prachtige omgeving. We passeren enkele kleine meertjes die spookachtig aandoen door de laaghangende bewolking. Het is niet koud en het lijkt alsof de zon wil doorbreken. Hoe dan ook kunnen de jassen uit. We passeren een toerist die haar enkel heeft gebroken, zij wacht op de helikopter. We zwoegen nog verder en na het laatste lastige stuk waarbij je soms op je achterwerk naar beneden moet glijden, komen we eindelijk aan op het beruchte plateau. Nou ja omdat het zo druk is denken we het, want het zicht is minder dan 10 meter. We eten eerst een lekker broodje en daarna gaan we naar de richel, héél voorzichtig! Ik ga op mijn buik naar de rand en weet niet hoe snel ik weer terug moet gaan. Het uitzicht is nul, wat vreselijk jammer! Ik weet van al de foto’s uit de boeken hoe mooi het kan zijn maar helaas, de bewolking wil maar niet wijken. We wachten nog een poosje af omdat de zon écht zijn best doet om door te breken, echter na een half uurtje besluiten we toch maar om af te dalen. We moeten tenslotte ook nog het hele eind terug.

De afdaling is zeker niet makkelijker, het valt niet mee om iederkeer een goede steen te zoeken.

En vaak zijn de rotsen te groot om de stap te kunnen, zodat ik weer op mijn achterwerk moet glijden.We passeren weer de toeriste die nog steeds ligt te wachten op hulp, de helikopter kan niet vliegen i.v.m. de mist dus de hulp moet van beneden komen. Gelukkig zijn er veel mensen die haar gezelschap houden. Een hele poos later komen we 6 mensen van de ambulance tegen die de hele tocht nog naar boven moeten maken om die vrouw te helpen. Wat een baan, pfffft!

De afdaling is zwaar, erg zwaar, mijn energie is op en mijn knieën en heupen willen niet meer. Om 17:00 uur, na zes uur klimmen, klauteren en afdalen, zijn we weer beneden. Ook al was het erg zwaar en hebben we uiteindelijk op de top niks gezien, we hadden toch deze beklimming niet willen missen. Het geeft  een voldaan gevoel als je zo’n tocht tot een goed einde brengt.

We verlaten de parkeerplaats na het betalen van de 80 NOK en besluiten om een stukje richting Stavanger  -  Bergen te gaan. We rijden naar de eerste veerboot die ons van Tau naar Stavanger brengt en hoeven hiervoor, vreemd genoeg, niks af te rekenen! Foutje of is het een gratis ferry? Enfin we rijden door naar de tweede oversteek van Mortavika naar Arsvagen en tijdens het wachten op de boot neemt Henk alvast een douche. Dat is nou toch wel het voordeel van de camper. Na de overtocht stoppen we op een parkeerplek en gaat Henk koken terwijl ik een douche neem. Na het heerlijke eten rijden we nog door tot Haugesund en slapen op een parkeerterrein langs de E39.