Noorwegen 2011 deel 2

Noorwegen 2011

deel 2

Dag 7 Woensdag 7 juni, Haugesund - Bergen 95 kilometer

We slapen uit tot 9;00 uur. Ondanks dat we aan de E 39 slapen worden we niet wakker van het lawaai van het drukke verkeer. Blijkt dat we toch wel erg moe waren van de lange wandeling gisteren. Bij gebrek aan brood ontbijten we vanmorgen met crackers. Na het ontbijt vertrekken we en rijden door heel veel tunnels, de langste maar liefst 9 kilometer (tol) en maken ook weer een oversteek met een prachtige veerboot van Sadvikvag naar Haljem (250 NOK). Hierna nog slechts 40 kilometer voordat we Bergen bereiken en dankzij onze onmisbare TomTom vinden we vrijwel meteen de camperplaats. Deze camperplaats is niets bijzonders, de eerste rij staat aan het water wat op zich wel leuk is. Je staat op beton, hebt wel een plekje voor stoeltjes en tafeltje en er is een heel eenvoudig toilet/douchegebouw. Voor deze plek betaal je met stroom wel 250 NOK, maar ja campings liggen ver van Bergen en zijn ook duur. Nu kun je te voet naar het centrum, dat is ook wel fijn.

We halen eerst een heerlijk vers brood bij de naast de camperplaats gelegen bakker en na de lunch vertrekken we naar de stad. We moeten eerst weer een flinke klim maken om over de brug te komen en ik voel de spierpijn in mijn kuiten van de wandeling van gisteren. In 20 minuten zijn we in het centrum en bekijken we de vismarkt en fruitmarkt.

Even verderop liggen de 4 overgebleven houten huizen, de vroegere pakhuizen en woningen van de Hanzekooplieden. Deze zijn niet meer origineel maar wel vakkundig gereconstrueerd. Bij eerdere branden is er veel in vlammen opgegaan, maar gelukkig zijn er nog enkele wijken gespaard. Het centrum van Bergen is levendig, veel winkels, pleinen, parken en heel veel jonge mensen.

Bergen is echt een studentenstad en dat kun je ook merken aan de goedgevulde terrassen en cafés.

We bezoeken nog een mineralenwinkel maar vinden niet de zo door mij gewilde steen Apetiet. Wél koop ik een prachtige tinnen hanger met een mooie Noorse steen Ecoglitt. We eten nog een lekker ijsje en genieten van het kijken naar alle bijzondere mensen die hier rond lopen. Er zijn opvallend veel jonge mensen met hanenkammen in felle kleuren.

Bij terugkomst op de camperplaats zetten we de stoelen buiten en genieten van een lekker pilsje en van gesprekken met de mede-camperaars. Onze Franse buurman vangt in 10 minuten tijd 2 grote vissen. Na het eten zitten we nog lang buiten en hebben een leuk gesprek met onze Duitse buren. Om 22:00 uur wordt het kouder en gaan we lekker binnen zitten met de kachel aan. Ik werk het verslag bij en Henk leest in zijn foto-instructieboek.

’s-Nachts begint het te regenen en doet Bergen haar naam eer aan, de natste stad van Noorwegen.

Dag 8 Donderdag 9 juni  Bergen - Haukedalen 270 kilometer

We vertrekken om 9.30 uur en we nemen vandaag een binnendoor route. We volgen een prachtige weg, met sneeuw, groene valleien, wilde watervallen en stroomversnellingen, eigenlijk alles wat Noorwegen zo bijzonder mooi maakt. Het eerste stuk gaat nog over de snelweg, nou ja wat ze in Noorwegen snelweg noemen, het blijft een 2 baans weg. Maar we nemen al snel een kleinere weg helemaal langs het Hardangerfjord, een prachtige weg. We stoppen bij de Steindalsfossen en klimmen naar boven om achter de waterval door te lopen, een prachtig gezicht. Bij het winkeltje koop ik een mooie jas, wind- en waterdicht. Altijd goed om zo’n functionele jas in de camper te hebben!

We vervolgen onze weg en rijden door naar Voss, waar we een stop maken om de benen wat te strekken en wat boodschappen te doen. Daarna gaan we verder op de 13, wederom een prachtige route. Soms is de weg erg smal en moeten we af en toe een stukje terug om tegemoetkomend verkeer te laten passeren. Maar al met al een route die zeer de moeite waard is. In Vik tanken we voor de eerste keer in Noorwegen en met een volle tank vervolgen we onze route om in Vangsnes de oversteek te maken naar Dragsvik. Een bijzondere ferry want hij maakt een tussenstop in Hella, dan moet je van de boot af rijden om een rondje te maken en weer terug op de boot te rijden. Dan vaart hij weer verder naar de eindbestemming. Vanaf Dragsvik rijden we verder, de weg wordt steeds stiller en we rijden langs kolkende rivieren en imposante stroomversnellingen. We klimmen steeds hoger en rijden door schitterende hoogvlaktes met sneeuw en bergmeren. Adembenemend mooi! We stoppen eerst bij een mooi uitzichtpunt en even verder stoppen we bij een waterval. Daar gaan we eerst koken en eten om daarna een mooie wandeling te maken naar de watervallen. Het is meer een gigantische stroomversnelling met zo’n woest stromend water dat je er bang van wordt! Over dit kolkende water is een ijzeren brug gemaakt en om hierover te gaan vraagt al heel wat stalen zenuwen. Mooi gemaakt en prachtig aangelegd! De borden geven aan dat je een mooie wandeling kunt maken maar helaas hebben wij hier geen tijd voor. Even later gaan we verder en rijden we de mooie route verder totdat we een schitterende overnachtingsplek hebben gevonden. Omdat het hier zo laat licht blijft rijd je ongemerkt langer door, pas om 23:15 uur nemen we een wijntje gaan we heerlijk slapen.

Waterval Voss

Dag 9 Vrijdag 10 juni  Haukedalen - Runde 225 kilometer

We vertrekken om 9:15 uur en vervolgen de prachtige weg. Even later nemen we de drukkere E 39, een smalle snelweg. We zien héél veel water en woeste rivieren. We nemen de veerboot van Lote naar Anda en vervolgen de E 39 naar de volgende veerboot van Folkestad naar Volda. De tocht wordt onderbroken door een flinke kudde geiten, die op hun dooie gemak over de snelweg kuieren en voor een flinke file zorgen. Ze hebben blijkbaar geen zin in vieze voeten want ze blijven netjes op het asfalt lopen. Leuk gezicht!

Via de tunnel en heel veel, vaak eenbaans, bruggen hoppen we van eiland naar eiland om vervolgens op het laatste eiland Runde te komen, onze eindbestemming. Op dit eiland zijn we vorig jaar bij toeval terecht gekomen en we hebben het hier toen zo naar ons zin gehad dat Runde dit jaar onze eindbestemming wordt. Ook al is het hier vaak slecht weer en is het halve eiland in wolken gehuld, de schitterende natuur, het prachtige uitzicht, de luide vogelgeluiden, de kenmerkende geur van zeewier voelt voor ons als “thuiskomen”. We worden weer vriendelijk ontvangen en zoeken een mooi plekje uit op het zompige gras. Het is erg druk i.v.m. het pinksterweekend en we zijn blij dat we op tijd zijn aangekomen omdat veel mensen gereserveerd hebben. Het regent, dus we wandelen maar een klein stukje, alleen om de benen even te strekken. Later op weg naar het toilet kom ik de leuke Beierse man Vitos tegen van vorig jaar. Na een hartelijke begroeting vertelt hij dat hij maar liefst 3 maanden op Runde blijft. Ook is er nog een echtpaar die we kennen en het beroemde vissers-echtpaar komt dit weekeinde aan. Mmmm dat wordt weer lekker smullen van verse vis! ’s Avonds bij het afwassen ontmoeten we Dick en Anneke, een leuk echtpaar. Dick is een zeer verdienstelijk natuurfotograaf en ‘s avonds bekijken we de schitterende foto’s op zijn website.

Dag 10 zaterdag 11 juni, Runde 0 km

We slapen lang uit, halen brood en ontbijten.

Het is droog dus we gaan een heerlijke wandelingmaken. Onderweg kijken we met verbazing naareen grote kudde schapen. Een gedeelte van de kudde vindt een uitweg door een kapot hek maarde andere helft blijft achter en met luide geluidenlijken ze hierover met elkaar te communiceren. Een klein zwart schaapje zit met zijn kop vast in het

gaas. Hij kan niet voort en niet terug en raakt inpaniek. Ik buig het gaas zover mogelijk open en Henk duwt zijn kop terug. Het arme schaap bloedt maar huppelt, blij dat ie bevrijd is, terug naar de kudde. Het voelt goed om een goede daad gedaan te hebben. We wandelen terug naar de camping en zien een Nederlandse man foto’s maken. We maken kennis met Jan en zijn vrouw Jana en even later voegt ook Dick en zijn vrouw Anneke zich bij het groepje. Henk krijgt foto les en ik word helemaal bijgespijkerd en leer van alles over de verschillende vogelsoorten. We zien vanaf de het strand van de camping de scholekster, de tapuit, de witte kwik en de mantelmeeuw. Henk mag de lens van Jan uitproberen en kan zo van heel dichtbij foto’s maken. We hebben een hele leuke middag en spreken af om vanavond met zijn allen de beklimming te maken om de papegaaienduikers te gaan bewonderen.

Om 20:00 uur beginnen we aan de stevige klim. Het eerste stuk is vreselijk steil en beneemt je de adem. Iedere keer moet je even stilstaan om op adem te komen. Als het eerste stuk voorbij is blijf je wel klimmen maar niet meer zo gigantisch steil. De grond is enorm drassig en je moet uitkijken om niet uit te glijden. We wandelen op ons gemak en zoeken een beetje begaanbare weg. Na een uur komen we bij het trappetje aan. Dit vreselijke trapje moet je afdalen en dan moet je nog een heel moeilijk pad klauteren en klimmen, langs, voor mijn gevoel, vreselijke afgronden! Je moet oppassen om niet in een spleet te vallen. Eindelijk bereiken we de beroemde plek en onze prof fotografen gaan meteen aan de slag. Ik zoek een plekje op een steen met goed houvast voor mijn voeten zodat ik het minst last heb van mijn hoogtevrees. Na 21.30 uur komen de eerste papegaaiduikers terug naar hun plekjes tussen de rotsen. Een koddig gezicht hoe ze proberen te landen want erg handig zijn ze daar niet in. Ze zijn zó vreselijk mooi, ze hebben zo’n mooie felle kleurtjes dat ze bijna nep lijken. Het is niet koud en we genieten met volle teugen van al het moois wat we zien. Pas om 23:00 uur gaan we terug en de terugreis is misschien nog wel lastiger als de klim. Het is ontzettend glad door al de modder. Na middernacht komen we op de camping aan en drinken we met zijn allen nog een lekker wijntje/biertje en kunnen we terug kijken op een zeer geslaagde avond.

Dag 11 Zondag 12 juni, Runde 0 km

Weer lekker uitgeslapen. Dat is ook wel nodig als je pas om half 3 ’s nachts naar bed gaat! We douchen en ontbijten op ons gemak en bekijken in de recreatieruimte de foto’s van de avond ervoor. Dick heeft prachtige foto’s gemaakt en mailt er enkele door. Daar ben ik uiteraard ontzettend blij mee want zulke prachtige foto’s kunnen wij met onze eenvoudige uitrusting niet maken. ’s Middags gaan we wandelen en komen we Dick en Anneke tegen. We wandelen helemaal naar de haven en willen op de terugweg iets drinken in het enige hotel van het eiland. Het is inmiddels half 7 en dit restaurant blijkt gesloten te zijn om 18:00 uur. Toch regelt de vriendelijke man dat we nog een maaltijd kunnen krijgen. Keuze is er niet maar we zijn al lang blij. We krijgen lekkere aardappeltjes, zalm, salade en een lekker sausje. Het smaakt goed, ook al ben ik niet zo’n zalmliefhebber. We drinken er een heerlijk pilsje bij en met een goed gevulde maag wandelen we terug naar de camping waar we de avond afsluiten met een heerlijk wijntje en voor de mannen een lekker biertje. Wéér zo’n heerlijke dag op het oh zo mooie Runde!

Dag 12 Maandag 13 juni, Runde 0 km

Het is prachtig weer, de zon schijnt en we kunnen buiten ontbijten. Henk doet wat klusjes aan de camper en ik ruim binnen wat op. Omdat het mooi weer zijn alle mensen lekker buiten en zien we Jan in de weer met zijn 500 mm lens. Henk gaat kijken en laat zich informeren. Hij mag zijn fototoestel aansluiten op die grote lens en schiet wat foto’s van de meeuw, die zich heel rustig laat fotograferen. We krijgen ook mooie foto’s van Jan gemaild voor onze collectie. Leuk al die prachtige plaatjes die ik van al die lieve mensen krijg. We zitten lekker buiten en genieten van de onverwacht, sterke zon. Henk bakt zijn beroemde pannenkoeken met spek en ’s avonds om 20.00 lopen we, samen met Jana, weer naar boven. Dick, Jan en Anneke zijn met de boot mee en gaan vanaf zee de vogels bekijken. Henk en ik hebben dit  vorig jaar gedaan maar ik ben toen zo zeeziek geworden dat ik het dit jaar maar oversla. Vandaag staat er een forse wind dus ik heb niet lang hoeven te twijfelen. We lopen naar boven, de ijskoude wind snijdt. Soms lopen we even in een dalletje en dan is de temperatuur meteen aangenamer. De grond is een stuk droger als eerder deze week en dat maakt het lopen wel wat makkelijker. Na een uurtje bereiken we de plek en zoeken een mooi plekje. Het is koud, ijskoud! Er zijn vanavond heel veel papegaaienduikers, het lijkt wel een zwerm muggen als je ze zo boven zee ziet. Het blijft een schitterend gezicht, al die vogels die aan komen vliegen en soms niet landen maar een doorstart maken. We zien ook nog de zeearend en enkele grote jagers. Ook Dick en Jan komen nog naar boven maar wij besluiten om half 11 naar beneden te gaan. Het is te koud om nog langer daar te blijven. Jan en Dick, diehards dat ze zijn, blijven nog. Om half 12 zijn we beneden, nog net op tijd om de schitterende zonsondergang te zien. We blijven nog foto’s maken, net zolang tot de zon écht helemaal verdwenen is. Het is echter dan nog klaarlicht. We nemen nog een heerlijke warme douche en gaan dan moe naar bed.

Dag 13 Dinsdag 14 juni, Runde 0 km

Het regent de hele nacht en de regen klettert met veel lawaai op het dak van de camper. We slapen uit tot 10.00 uur, ach we hebben hier een heel ander ritme omdat we ’s nachts zo vreselijk laat naar bed gaan. We ontbijten en gaan de was doen in de recreatieruimte. Daar zien we Dick en Anneke en drinken we gezellig koffie. De tijd vliegt voorbij en in no time is de was gewassen en gedroogd! Na het eten werk ik mijn verslag bij en Henk helpt Jan de lamp vervangen van zijn auto. Een moeilijke klus die, na een onderbreking voor een fikse regenbui, uiteindelijk toch geklaard wordt. Anneke heeft voor ons weer lekker boodschappen meegenomen en nodigt ons uit voor de koffie. Met zijn zessen drinken we koffie en eten daar een groot stuk, vreselijk lekkere chocoladetaart bij. Een traktatie van Dick en Anneke! Lekker hoor!

Het is druk in de recreatieruimte en we bekijken de foto’s die we gisterenavond gemaakt hebben en de foto’s van de prachtige website van Dick. De middag vliegt om. Helaas hebben we vandaag nog steeds geen vis want de boot is nog steeds kapot. We kijken al zo lang uit naar die lekkere vis maar het wil maar niet lukken. Misschien morgen?

Ik maak mijn verslag af en Henk leest en we eten bij gebrek aan vis, lekker brood met gebakken ei en salade! Ach ook lekker hoor.

‘s Avonds drinken we nog wat in de recreatieruimte, samen met Dick. Het is er druk want er is vanmiddag een groep met 7 Duitse campers aangekomen en deze jonge mensen zitten gezellig met zijn allen te drinken en te kaarten. We hebben een leuk gesprek met 3 jonge jongens die ook als hobby fotograferen. Na een gezellige avond gaan we, voor ons doen, redelijk op tijd naar bed!