Noorwegen 2012

deel 1

Dag 1 Donderdag 7 juni 2012, Boxtel - Tolkamer 110 km

Na een drukke dag vertrekken we 's avonds om 19.30 uur. We rijden vanavond maar een klein stukje, maar het voordeel van 's avonds vertrekken heeft zich vorig jaar bewezen. Je kunt lekker vroeg naar bed en maakt meteen een lange nachtrust zodat je 's morgens helemaal uitgerust kunt vertrekken voor de échte reisdag.

We komen aan in Tolkamer rond 21:30 uur en hebben het allerlaatste plaatsje van de camperplaats. We staan pal langs de druk bevaren Rijn en hebben een schitterend uitzicht. De camperplaatsen zijn krap en er zijn geen voorzieningen maar voor één overnachting prima geschikt.

We drinken een borreltje op het begin van onze vakantie en gaan lekker vroeg slapen.

Dag 2 Vrijdag 8 juni, Tolkamer - Schleswig Holstein 520 km

We ontbijten met het mooie uitzicht op de Rijn. De hele nacht hebben we de boten gehoord en ook nu varen ze af en aan. Na het ontbijt vertrekken we en rijden via Lobith binnendoor naar de snelweg. Het is prachtig weer. We stoppen regelmatig om even de rug en benen te strekken. Rond 17:00 uur arriveren we in Schleswig Holstein en rijden we de camperplaats op aan de jachthaven. We bemachtigen alweer het allerlaatste plaatsje. We hebben wel geluk! We checken in bij het havenkantoor en worden allerhartelijkst ontvangen door de havenmeester. We betalen 14 euro, niet echt goedkoop voor een camperplaats, maar alles is inclusief. We kunnen gebruik maken van  superschone douches en toiletten en normaal ook internet, maar deze is helaas kapot. Ook krijgen we als welkomstcadeau een linnen boodschappentasje met inhoud overhandigd; een boekje met bezienswaardigheden en diverse reductiebonnen. Hoe dan ook een hele leuke ontvangst!

Het is nog steeds stralend weer en we besluiten om meteen het oude stadje Holm te bekijken, een historisch vissersdorp aan de Schlei fjord. We volgen de wandelroute en komen langs de oude st.Petri Dom, die helaas gesloten is zodat we het prachtige altaar niet kunnen bewonderen. We vervolgen de toeristische route en zien prachtige oude kleine huisjes, mooie straatjes, een historisch kerkhof en belanden uiteindelijk aan de gezellige drukke jachthaven, waar we nog een plekje vinden in het restaurant. We genieten van een heerlijke maaltijd met enkele glaasjes bier erbij en net op tijd, voordat de onweersbui los barst, zijn we terug in de camper.

Dag 3 Zaterdag 9 juni, Schleswig Holstein - Hjorring 375 km

Om 9:30 uur vertrekken we. Het landschap doet Nederlands aan, groene weilanden, maar dan zonder koeien. De vakantieuittocht lijkt begonnen want er komen ons rijen auto's en campers tegemoet. Richting Noorden is het rustig en we rijden relaxed tot aan Hjorring, waar we de camperplaats van boer Pedersen bezoeken. We parkeren de camper op een groot grasveld achter de boerderij en volgen de aanwijzigingen op die we vinden op een bord onder een afdak. We doen 7 euro in de envelop en sluiten de stroom aan. Helaas regent het de hele middag zodat we niet kunnen genieten van de mooie omgeving. Er staat een ladder tegen de boerderij en Henk gebruikt deze om de satellietontvanger op het dak te inspecteren. Helaas, ondanks zijn inzet, hebben we wel een schoon dak maar nog steeds geen ontvangst. We brengen de avond al lezend door en gaan lekker vroeg slapen.

Dag 4  Zondag 10 juni, Hjorring - Evje (Noorwegen) 100 kilometer

We staan vroeg op, 8:00 uur en pakken alvast de rugtas voor de overtocht naar Noorwegen. We rijden naar Hirtshals, vullen de tank met relatief goedkope diesel, checken in bij Fjord line en sluiten aan in de rij wachtenden. Om 10:45 rijden we aan boord, Henk moet er achteruit  op en we staan als laatste/ eerste voor het grote open gat. Deze boot heeft geen boegdeuren. We spoeden ons naar boven omdat we nog van vorig jaar herinneren dat er in no-time geen zitplaats meer is. We vinden een mooi plekje aan het raam, twee stoelen naast elkaar. Omdat we gisterenavond verloren hebben van Denemarken is de koffie de gehele reis gratis voor alle Nederlanders. Humor, toch? We maken dankbaar gebruik van die geste en genieten tot tweemaal toe van een lekkere bak cappucino. Het lukt me niet om te lezen tijdens de boottocht, dan wordt ik prompt beroerd dus ik dood de tijd door naar de horizon te staren. Om 14:00 uur komen we aan en het lukt ons wederom om  zonder problemen de douane te passeren, onze illegale drankvoorraad blijft ook dit jaar onopgemerkt.

We rijden via de E9 door naar Evje waar we stoppen op camping Oddestemmen, een prachtige kleine camping met een Nederlandse eigenaar. Deze camping heeft een prachtige edelstenen/mineralenwinkel en een eigen stenenslijperij. Bij het inchecken bewonderen we al het moois wat er te koop is. Het zal moeilijk zijn om me in te houden!

We vinden een prachtig plekje maar net als de stoelen buiten staan, barst de bui los. Dit herhaalt zich nog enige malen zodat we uiteindelijk maar in de camper blijven. We hebben eindelijk internet en maken hier dankbaar gebruik van om contact te leggen met het thuisfront.

Dag 5 Maandag 11 juni, Evje - Evje 0 km

Uitgeslapen tot 9:00 uur. Na het ontbijt en de koffie besluiten we om de omgeving te gaan verkennen. Wandelschoenen aan en lekker op pad. We moeten wel rekening houden met mijn knie, na de vakantie word ik geholpen aan een gescheurde meniscus en ik moet kijken wat er wel / niet mogelijk is. Maar een stukje moet lukken. We wandelen tot aan de mineraalgroeves. Het is mogelijk om een toegangsbewijs te halen en zelf te gaan zoeken naar mineralen. We kijken hoe een hele klas schoolkinderen fanatiek aan het zoeken is maar besluiten zelf niet te gaan. We wandelen weer langzaam terug en genieten van het prachtige landschap, de groene natuur en de geluiden van de vogels.  Inmiddels is het prachtig weer en op de camping terug gekomen zetten we de stoelen en tafel buiten en lunchen in het heerlijke zonnetje. De middag brengen we door met het verslag bijwerken en lekker te lezen en plannen te maken voor de komende dagen.

Dag 6 Dinsdag 12 juni, Evje - Dalen 253 km

Om 9:45 uur vertrekken we. We doen eerst boodschappen in Evje want het brood wordt nu toch wel erg oud! We nemen eerst een stuk weg 42, een goede weg die ons door gigantische bossen voert. We passeren een groot gebied wat verloren is gegaan door een bosbrand, een triest gezicht. We maken een stop op een prachtige plek en nemen bij het plaatsje Svenes weg nummer 41, wederom een prachtige weg maar wel een stukje smaller. We klimmen langzaam. Overal om ons heen is water, prachtige meren of kabbelende beekjes en bomen, heel veel bomen. We passeren een langgerekt, ruim 40 kilometer lang meer, Nisser. Een toeristisch gebied met veel zomerhuisjes en campings met jaarplaatsen voor de Noren. We klimmen hoger en hoger en het prachtige weer wordt onderbroken door een korte, maar hevige stortbui. Gelukkig wordt het snel weer droog en beginnen we de steile afdaling van 12% naar het plaatsje Dalen. We rijden naar de camping en checken in bij de Nederlandse eigenaar. Het is een mooie camping die parkachtig aan doet. We installeren ons en genieten even later van het mooie uitzicht en de prachtige vogelgeluiden.

Om 21:30 uur beginnen we aan de natuurwandeling, een 1,5 kilometer lang pad die je door de boosen, langs het water voert en waar je regelmatig bevers zou kunnen zien. Bij vertrek is het al meteen raak, we zien een bever zwemmen en met zijn grote staart klappen maken op het water. Prachtig!

Het pad voert ons langs het water, we zien prachtige planten en bloemen. Overal staan bordjes met uitleg hierover. Maar wat opvalt is de stilte...... alleen de geluiden van het stromend water en het tsjilpen zijn hoorbaar en voor de rest.... niets! Geweldig, dit is pas genieten! Na ruim een uur keren we terug, het is dan nog steeds volop licht.

Dag 7 Woensdag 13 juni, Dalen - Dalen 0 km

Om 9:00 staat we op en ondanks dat het wat fris is ontbijten we buiten. Na de koffie betalen we voor nog een nacht en wandelen we naar het dorp. De middag genieten we van het heerlijke zonnetje. We internetten, lezen en puzzelen. Na het eten wandelen we naar de haven en komen we langs het beroemde historische hotel, een mooi bouwwerk uit 1894.

Om 20:45 uur gaan we naar de kantine, die al druk bezet is met zowel Nederlanders als Duitsers. We vinden nog een mooi plaatsje en kopen voor 20 euro 2 blikjes bier! Dat wordt nippen! We zien Nederland slecht spelen en verliezen van de Duitsers. Jammer maar het is niet anders.

Dag 8 Donderdag 14 juni, Dalen  - Vik 347 km

We vertrekken om 10:00 uur en we rijden de elandenroute, een route die je eigenlijk 's avonds na 21:30 uur moet rijden omdat je dan gegarandeerd elanden kunt zien. Maar omdat wij met de camper zijn was dat voor ons niet mogelijk. We rijden deze route  in de hoop geluk te hebben maar we zien geen elanden, wél een schitterend oud Stavkirke. Deze mooie route brengt ons tot de E134, de "snelweg". We stoppen op een schitterende lunchplek aan een snelstromend riviertje en we vervolgen onze weg, hoger en hoger. De met sneeuw bedekte bergen komen steeds dichterbij. Het is nog steeds stralend weer maar de temperatuur zakt van 18 graden naar slechts 8 graden, maar wel met stralende zon. We komen terecht in een spectaculair sneeuwlandschap, met links en rechts bevroren meertjes. We stoppen enkele malen om foto's te nemen en we passeren een skioord. We moeten door een zeer slecht verlichte tunnel van ruim 5 kilometer en na diverse andere kortere tunnels dalen we weer langzaam af en wordt het weer groen om ons heen, alleen de toppen blijven nog wit. We passeren Roldal, een schattig dorpje gelegen in een dal. Op weg naar Odda komen we langs een van de mooiste watervallen van Noorwegen. Nog steeds rijden we door skigebied, veel huisjes en hotels wat duidt op veel toerisme. En hoge sneeuwstokken die in de winter de afzetting van de wegen moeten markeren. Vanaf Roldal stijgen we snel en al gauw rijden we weer door de sneeuw. En alweer een tunnel van bijna 5 kilometer! Gelukkig zijn alle tunnels afbetaald zodat we geen tol hoeven te betalen. Een mooi systeem in Noorwegen, men betaalt tol voor een nieuwe weg of tunnel en op het moment dat deze geheel afbetaald is wordt het tolvrij.

We verlaten de E134 en nemen de weg 13. Altijd, is het niet rechts dan wel links, worden we vergezeld van een wildstromend riviertje met kraakhelder water. We maken een stop in Odda, een leuk stadje met een echt winkelstraatje! Henk koopt prachtige wandel/bergschoenen die fors afgeprijsd zijn. We rijden verder naar Lofthus over een zeer smalle, bochtige weg pal langs het water. Ik heb de neiging om iedere bocht uit te willen stappen om te kijken of er iets aankomt, want je ziet écht niet wat er aankomt! Het is maar goed dat ik niet rij! Henk rijdt goed en onverstoorbaar verder langs het Sorfjorden, een zijarm van het Hardangerfjord. Overal zien we fruitbomen, men noemt dit gebied niet voor niets de boomgaard van Noorwegen. Maar door het klimaat bloeit alles laat en is het te vroeg voor de oogst. Alle fruitkraampjes zijn leeg.

We nemen de overtocht van Brimnes naar Bruravik. We klimmen en klimmen totdat we uitkomen op een adembenemend mooi plateau. Grote wallen sneeuw afgewisseld met rotsen en kleine stroompjes smeltwater. Dit landschap is niet te beschrijven en moet jezelf ervaren. Onvoorstelbaar mooi! We stoppen verschillende malen om te genieten van al dit moois. Uiteindelijk dalen we af naar Vik en stoppen op een parkeerplaats bij een school voor een overnachting. Om 23:30 is het nog steeds licht, maar we gaan toch slapen.

Dag 9 Vrijdag 15 juni, Vik - Bismo 220 km

We vertrekken om 9:00 uur en tanken de eerste keer in Noorwegen. De benzinepompen zijn niet zo heel dik bezaaid en we willen uiteraard niet zonder diesel komen te staan. De prijzen van de diesel zijn gelukkig weer wat gezakt, momenteel betalen we rond de 1.70 euro per liter.

We rijden 10 kilometer over een zeer smalle weg, vlak langs het water naar de volgende veerboot van Vangness naar Hella. Na de overtocht rijden we het eerste stuk weer over een smalle weg. Aan de rechterkant het water, aan de linkerkant de berg waar de watervallen naar beneden storten. Je kunt amper danwel niet passeren, maar gelukkig zijn er af en toe verbredingen in de weg. Het is wel een prachtige weg, mooie dorpjes afgewisseld door gebieden met fruitbomen. Bij Sognalsfjora nemen we de afslag naar Lom, volgens de boeken één van de mooiste wegen van Noorwegen. We beginnen de beklimming en na de lunchstop wordt het witter en witter om ons heen. We stoppen meerdere malen om te proberen deze prachtige witte wereld in ons op te nemen. De laatste stop zijn we helemaal alleen en zitten ruim een uur, in een heerlijk zonnetje, te genieten van de sneeuw en de stilte. Jammer genoeg is het nog veel te vroeg anders hadden we hier graag willen overnachten.

Na al dit moois begint de afdaling, ook deze is prachtig met woest stromende riviertjes waar je zo de wereldkampioenschappen wildwatervaren kunt houden. We passeren enkele hotels waar het een drukte van jewelste is, het lijkt of er een parcours is uitgezet om te langlaufen.

We maken een stop in Lom en gaan allereerst naar het Steinecenter, een plaats waar we ook de afgelopen twee jaren zijn geweest om mijn verzameling stenen aan te vullen. Ik zoek een prachtige hanger uit met Larkavitt, een typisch Noorse steen met bijpassende oorbellen. Vanaf nu zal ik me verder inhouden! Lom heeft verder niet zo veel te bieden dus we doen wat boodschappen en gaan weer op weg.

We nemen weg 15 op weg naar Geiranger en gaan op zoek naar een overnachtingsplek. Na ongeveer 20 kilometer zien we een camper staan in een bos. We besluiten te gaan kijken en keren de camper. We rijden een bospad op en parkeren de camper naast de andere Duitse camper. We vragen informatie en de Duitse man heet ons van harte welkom en vertelt dat deze plek vrij toegankelijk is om te overnachten en dat hij blij is dat hij niet alleen staat. We verkennen de omgeving en zien grote hopen uitwerpselen van elanden. Het is een prachtige plek, bos, een snelstromende rivier, een meer. We installeren ons en zetten de stoelen buiten om te genieten van de zon.

Na het eten praten we verder met onze Duitse buren en wij mogen van hen een prachtig boekje lenen waarin dit soort mooie vrije plekken beschreven staan. Ik maak daar dankbaar gebruik van en noteer de plekken die ons nog van pas komen kunnen.

Hierna drinken we gezamenlijk wat drankjes wat uitmondt in een ongelooflijk en onvergetelijke avond. De duitse mevrouw kan zo leuk en komisch vertellen dat we regelmatig de slappe lach krijgen. We drinken duitse likeur, rode wijn en eten haring en "fricandelle". We spelen muziek en genieten van een onverwachte leuke avond. Zelden dat je zulke leuke en lieve mensen tegen komt waar het zo mee klikt! Pas na 1:00 uur 's nachts gaan we naar binnen en rollen in ons bed in de scheefstaande camper. Geen tijd gehad om de camper recht te zetten! We zijn zo moe dat we geen puf meer hebben om 's nachts op te blijven om de elanden te zien komen drinken. Jammer, maar het is niet anders.

Dag 11 Zondag 17 juni, Alesund - Runde 100 km

Vandaag is het zover, we vertrekken naar Runde. Het prachtige vogeleiland waar we de afgelopen twee jaren ook hebben mogen vertoeven. Een eiland waar alles klopt, prachtige natuur, ongelooflijk veel vogels, leuke camping en altijd bijzondere mensen. We zijn benieuwd of onze verwachtingen niet te hoog zijn en of het niet tegen zal vallen. We gaan eerst op zoek naar een winkel en slaan wat proviand in. Veel hebben we niet nodig op Runde want meestal krijgen we iedere dag gratis vis. Dus alleen wat sla en wat yoghurt, brood kunnen we daar kopen. Eén veerboot en diverse bruggen van eiland naar eiland verder, komen we aan op Runde waar we een mooi plekje vinden, hetzelfde als vorig jaar. Al gauw zien we bekenden, het Duitse vissersechtpaar en we begroeten hen hartelijk. We krijgen meteen, als welkomstgeschenk, een bord verse vis. Mmmm dat zal smaken. Ook zien we Ulf, de aardige Duitse fotograaf van twee jaar geleden met zijn hond Amigo. We hebben meteen leuke gesprekken met de diverse gasten van de camping. Ook het Oostenrijks echtpaar zien we voor de derde maal op rij. Kortom, het is voor ons thuiskomen, het krijsen van de meeuwen, de geur van het zeewier, de prachtige zee! Geweldig.

Helaas krijgen we wat pittige buitjes wat ons dwingt om binnen te blijven. Maar het is wel een mooie gelegenheid om het verslag bij te werken.

Na het eten van de heerlijke verse vis gaan we naar de keuken om daar, samen met nog heel veel Nederlanders, het Nederlands elftal te zien verliezen. Ondanks het verlies hebben we een gezelligeavond met leuke gesprekken. En wederom gaan we laat naar bed, maar in de wetenschap dat we morgen heerlijk kunnen uitslapen!

Dag 12 Maandag 18 juni, Runde

Lekker uitgeslapen tot 9:00 uur, daarna een heerlijke douche en ontbijt. Het weer is niet best, het regent! We brengen de ochtend door met lezen, verslag bijwerken, foto's op de PC zetten etc. Lekker lummelen! Na de koffie wandelen we een stuk om even de benen te strekken. Het is weer droog, wel fris maar daar kun je je op kleden. Na de lunch vraagt Ulf, de Duitse fotograaf, of we zin hebben om mee naar de vuurtoren te wandelen. Uiteraard hebben we zin en binnen 10 minuten zijn we op pad. Ulf kent dit eiland op zijn duimpje en hij brengt ons op schitterende plekjes waar we de vorige jaren nog nooit geweest zijn.

Henk krijgt les en tips in de fotografie. Wat is het toch geweldig dat zulke vakmensen hun kennis zonder problemen en met zoveel enthousiasme willen delen. Vorig jaar Dick en Jan en nu weer deze aardige Duitse man. Henk maakt tijdens de mooie wandeling meer dan 150 foto's. We wandelen door zompige weilanden en over grote rotsblokken naar de kleine vuurtoren. We moeten af en toe flink klauteren. Mijn knie doet zeer, maar dankzij de hulp van Henk die me af en toe een handje geeft lukt het me om de vuurtoren te bereiken. We maken foto's van tere bloempjes, scholeksters, schapen, Amigo (de lieve hond van Ulf) en het prachtige landschap. Pas ver na zessen komen we terug op de camping en bekijken meteen de resultaten van ons fotowerk. Vandaag is de visvangst beperkt gebleven tot 4 visjes dus we koken en eten lekkere pasta. Na het eten wassen we af in de gezellige keuken en wisselen we ervaringen uit met andere Nederlanders. De rest van de avond brengen we door in de camper, lekker bij de warme kachel! Als het weer goed is gaan we morgenavond naar boven om de papegaaienduikers te bekijken.