Noorwegen 2013

deel 1

13-06-2013: van Boxtel naar Bad Bentheim 84 km.

Voor de 4e maal naar Runde, een prachtig vogeleiland in Noorwegen! Omdat we vandaag maar een korte route op het programma hebben, rijden we pas tegen de middag weg. Tegen drieën bereiken we  het stadje Bad Bentheim en parkeren we de camper op de grote camperplaats "Am Schlosspark" nabij het kasteel. We maken een korte wandeling door het kleine toeristische dorp. Als we net zijn aangekomen in de camper valt de regen met bakken uit de hemel. Jammer! Toch trotseren we 's avonds eenmaal de hoosbuien om op zoek te gaan naar een restaurant om, zoals inmiddels goed gebruik, de eerste vakantiedag te vieren met een etentje. We eten een lekkere Duitse schnitzel vergezeld door een lekker biertje en brengen de rest van de avond noodgedwongen door in de camper.

14-06-2013: van Bad Bentheim naar Kiel 403 km.

We hebben op onze eerste echte vakantiedag geen wekker gezet. Om 09:15 uur schieten we pas wakker. Na het ontbijt rijden we het eerste stuk binnendoor. We tanken in Rheine en hierna vervolgen we onze route via de snelweg. Na een koffiestop en lunch passeren we rond 14:30 uur de havens van Hamburg en rijden we door de altijd zeer drukke Elbetunnel. Gelukkig dit keer zonder file. Maar helaas, te vroeg gejuicht...... 35 kilometer voor Kiel staat er een file van 30 kilometer. We besluiten om binnendoor te rijden en dat blijkt een goede keus te zijn. We rijden via een mooie route naar Kiel waar we overnachten op camperplaats Forde- und Kanalblick. Deze camperplaats ligt prachtig bij de sluizen van het Nord-Ost Seekanaal. We krijgen de laatste plek aan het water zodat we ook vanuit de camper kunnen genieten van het mooie uitzicht op de immens grote zeeschepen die voor de sluizen wachten. Ook is er een Imbiss met terras, waar we genieten van het uitzicht en van een onvervalste Bratwurst met een lekker biertje. Over de bielzen van een oude, niet meer in gebruik zijnde spoorlijn lopen we naar het voetveer (gratis) om aan de overkant te genieten van de oude haven met de mooie, kleine oude huisjes en een vuurtoren gelegen in het oude stadsdeel Holtenau. We bewonderen de prachtige oude zeilschepen die al aangemeerd liggen in afwachting van de Kielerwoche. Na een heerlijk biertje op een terras van een heel oud cafe nemen we het voetveer terug om te genieten van een mooie zonsondergang.

15-06-2013: met de Colorline van Kiel naar Oslo.

Om 08:00 uur wakker. Er liggen 2 immens grote schepen in de sluis. In de verte zien we onze boot al binnenvaren. Om 09:30 uur vertrekken we via Aldi en de Lidl en het tankstation naar de boot. Na het inchecken wordt het gasluik verzegeld en sluiten we aan in de rij. We pakken de handbagage en genieten van de drukte. Nadat we de camper op zijn plek hebben gezet gaan we op zoek naar onze hut. We hebben een mooie hut met uitzicht op de winkelgalerij, waar het een drukte van jewelste is. We verkennen het grote schip waarna we naar onze hut zijn gegaan om te douchen en wat te lezen. Om 18:30 uur eten bij de "Italiaan" een vette en veel te dure pizza, echt geen aanrader! Om 21:00 uur genieten we van een leuke show onder het genot van een lekker pilsje. Na een een leuk gesprek met een Noorse Zwitser geboren in Schotland gaan we om 24:00 uur slapen.

16-06-2013: aankomst in Oslo en rijden naar Hov 135 km.

Vroeg op, 07:30 uur, om op tijd te kunnen zijn voor de aankomst in Oslo. We hebben gelezen dat de binnenkomst via het Oslofjord geweldig mooi moet zijn, dus we willen hier niets van missen. We eten een broodje en drinken koffie en gaan naar het zonnedek. We varen tussen heel veel kleine eilandjes richting Oslo dat we in de verte zien liggen. We genieten van een prachtig uitzicht en komen na ruim een uur varen in de haven van Oslo aan. Om 09:45 worden we opgeroepen om naar de camper te gaan. We zijn snel van boord, hebben gelukkig geen controle en rijden Oslo uit naar Hov waar we gaan overnachten op een camperplaats bij mensen thuis. Wanneer we daar aankomen worden we allerhartelijkst ontvangen door het Nederlands echtpaar. We parkeren de camper in de tuin waar we uitzicht hebben op het prachtige grote meer, het Randsfjord. We drinken een wijntje met de aardige eigenaren. 's Avonds worden we uitgenodigd voor een kopje koffie en krijgen we een rondleiding door hun mooie zelf gebouwde houten huis. Wat een leuke camperplaats, een echte aanrader!

17-06-2013: van Hov naar overnachtingsplek op weg 55

288 km.

Rond 10:00 uur nemen we afscheid en rijden we richting Fagerness. Het is prachtige weer en we volgen de route langs het meer tot aan Fargeness, waar we lunchen. Hierna via weg 51 naar wintersportplaats Beitostolen. We rijden hoger en hoger door het mooie sneeuwlandschap, schitterende rotsen en rendieren, geweldig om te zien! We stoppen een paar keer om te genieten van het prachtige landschap. De zon schijnt maar er staat een harde wind. In Lom doen we nog wat inkopen en nemen vervolgende de beroemde weg 55. Deze weg is de hoogst gelegen bergweg in Noord Europa en is bekend om zijn meters hoge sneeuwwallen langs de kant van de weg. Er ligt minder sneeuw dan vorig jaar maar evengoed blijft dit een geweldig mooie route. We stoppen op een mooie plek op grote hoogte, N61 30 554 - E7 49 186, om te overnachten.

18-06-2013: de voorlaatste etappe naar Runde 142 km.

Om 09:30 rijden we weg. We vervolgen weg 55. Bochtig, pittige afdalingen en op sommige stukken erg smal. Heel anders dan de beklimming. De bergwanden worden bedekt met prachtige groene varens. De natuur op zijn mooist. We stoppen in Skolden, waar een cruiseschip ligt aangemeerd, om wat rond te wandelen. We vervolgen weg 55 die weer wat breder wordt zodat auto's elkaar kunnen passeren zonder gebruik te maken van inhammetjes. In Sognedal nemen we de weg richting Skei. We hopen de mooie plek te vinden waar we vorig jaar even gestopt zijn voor de lunch. Na een paar tunnels (6700 meter en 2700 meter) zien we vanaf de weg een gletsjer. We parkeren en lopen de laatste 500 meter naar de voet van de gletsjer. De Boyagreen, onderdeel van de Jostedalbreen, is indrukwekkend. Na deze mooie wandeling rijden we verder en na een 6 km lang tunnel vinden we de mooie plek aan het water waar we overnachten. (N61 38 240 - E6 31 180). We genieten van de zon en van het prachtige uitzicht op de rivier, de bergen en in de verte de schapen op de hellingen. Helaas, het nadeel van overnachten in een dal omgeven door hoge bergen, is dat de zon daar al vroeg achter verdwijnt en het dan erg fris wordt.

19-06-2013: op naar Runde 145 km.

We vertrekken om 08:30 uur en rijden tot aan de veerboot. Het weer is prachtig al staat er nog steeds een harde wind. Via de veerboot Anda naar Lote komen we in Nordfjordeid. Hier doen we de nodige boodschappen, in Runde is namelijk geen supermarkt en zijn alleen de hoognodige dingen verkrijgbaar in de campingwinkel. Via de tunnel en een aantal 1 baans bruggen bereiken we Runde. Wanneer we het eiland oprijden ruiken we de typische geur van dit prachtige eiland en horen we het oorverdovend gekrijs van de vogels. We worden ontvangen door Knut, de eigenaar van de camping die ons een mooie plaats toewijst op veld 1, direct aan zee. We worden hartelijk begroet door onze bekenden Thea en Herbert, Gerda en Jurgen, Gerda en Gert en de mensen uit Wenen. Allemaal mensen die jaar na jaar terug komen. Als we ons geïnstalleerd hebben zien we ook Anneke en Dick die al enige dagen geleden zijn aangekomen. Kortom het voelt als "thuiskomen".