Noorwegen 2015 deel 4

Noorwegen 2015

deel 4

Dag 29  Ergens op de E6 - Poort van Noorwegen (E6) 145 km

Wat een genot om wakker te worden van de warmte! We ontbijten heerlijk in het zonnetje en rijden pas laat weg. Deze overnachtingsplek ligt misschien niet ideaal langs de E6 maar er waren mooie picknicktafels en het uitzicht is onbetaalbaar. ’s Nachts is er überhaupt niet zoveel verkeer op de E6 dus met de geluidshinder valt het best wel mee.

Op sommige plekken is de E6 erg smal en dat is vaak erg lastig omdat er zoveel vrachtverkeer is. We rijden tussen de besneeuwde bergen van het ene mooie dal naar het volgende mooie dal. De talrijke berkenbomen lijken door het zonlicht wel van zilver!

We stoppen in Mosjoen en bezoeken de mooi bewaarde oude wijk Sjøgata. We maken een leuke wandeling door de straatjes met de uit 1900 gedateerde huisjes.

Hierna rijden we verder. De  tweebaans E6 slingert zich door een landschap van groene weiden vol met duizenden felgele paardenbloemen.  We stoppen nog even bij de Laksforsen en dalen af tot de plek waar het water met veel geweld neerstort. We gaan al vroeg op zoek naar een overnachtingsplaats en stoppen op een mooie parkeerplaats onder de poort van Noord Noorwegen. We kunnen nog lang buiten genieten van het prachtige weer.

Dag 30 Parkeerplaats bij Poort van Noorwegen - Steinkjer 190 km

Alweer prachtig weer! We ontbijten heerlijk buiten in de zon, dat is pas een goed begin van de dag! We rijden weer verder over de E6, het eerste stuk door frisgroene bossen en mooie dalen, ditmaal mét koeien. We rijden langs de rivier de Namsen, en gezien de vele vissers die we hier zien nemen we aan dat hier veel zalm zit. We lunchen in Grong en een stukje verder nemen we de afslag weg 763, even een ommetje weg van de E6. Deze weg is zeer goed te berijden en voert ons door een mooi landschap met ook hier duizenden felgele paardenbloemen in de berm. We maken een stop bij de Bølareinen. Een mooie wandeling brengt ons naar ruim 6000 jaar oude rotstekeningen.  Eén van de drie rotstekeningen is goed te herkennen maar voor de overige twee moet je wel erg veel fantasie hebben. Enfin het was een leuke onderbreking.

We rijden verder naar Steinkjer, een overnachtingsplaats aan een prachtig aangelegd natuurbad. We betalen 25 NOK parkeergeld en zetten de camper op de lege parkeerplaats. We pakken onze spullen en lopen naar het fjord waar we genieten van het prachtige uitzicht, de warmte en de kindertjes die er spelen. Even later wordt het erg druk, het lijkt wel of er een buurtfeest wordt georganiseerd. Vele vaders, moeders en kinderen arriveren met volle tassen en steken de barbecue aan. De tientallen kinderen spelen met elkaar, een plonst zowaar in het water. Dapper! Ook een groep duikers gaat te water.

’s Avonds is het onrustig. Na 22:00 uur worden tientallen tieners door hun ouders weggebracht voor een feest op het strand en twee uur tot drie uur later worden ze allemaal weer opgehaald. Ach we slapen toch altijd laat en we hebben genoeg te kijken!

Dag 31 Steinkjer - Trondheim 130 km

Ook ’s morgens zijn er weer volop activiteiten bij het natuurbad. Het is natuurlijk weekend en prachtig weer. Ook nu melden zich weer een groep duikers, waarschijnlijk volgen ze een cursus.

We vervolgen weer de weg op de E6, soms door drukke stadjes dan weer door mooie bergen en weides. We zien opvallend veel oorlogsmonumenten.

We passeren voor de eerste keer  een punt waar we tol moeten betalen maar net zoals alle voorgaande jaren kiezen wij ervoor om de rekening thuisgestuurd te krijgen. Veel makkelijker en vaak goedkoper (niet alle trajecten worden namelijk in rekening gebracht!) Enfin in december komt de rekening van een firma uit Londen en dan maken we het bedrag gewoon over.

In Trondheim vinden we met gemak de CP, gelegen langs een prachtige atletiekbaan. De eerste vier rijen moet je betalen, de overige plaatsen zijn gratis. Het is hartstikke druk dus we kunnen alleen maar terecht op de betaalde plaatsen (20 NOK per uur). Gelukkig hoeven we maar tot 20:00 uur te betalen, dat scheelt weer!

Na de lunch wandelen we over de mooie houten brug de stad in. Langs de prachtige, uit de 11e eeuw gedateerde Nidarosdomkirken die helaas i.v.m. bruiloft niet toegankelijk is.

We lopen naar de beroemde roodhouten brug uit de 17e eeuw, de Bybrua. Aan beide zijden van de rivier oude pakhuizen op palen waar tegenwoordig antiekwinkels, restaurants en kunstenaars in gevestigd zijn. Er zijn tal van terrassen die met dit prachtige weer ook hartstikke vol zitten. Het is een prachtig gezicht die mooie, in diverse kleuren geschilderde pakhuizen op palen. Echt een bezoek waard!

Vlakbij deze brug is een fietsenlift; een leuke uitvinding die de fietsers de mogelijkheid geeft om op een “makkelijke” manier de steile berg naar de Kristianstenvesting mét hun fiets te beklimmen. Het is een genot om vanaf het bankje, met heerlijke koffie en gebak, de verrichtingen van de toeristen gade te slaan. Sommige hebben het meteen door, anderen moeten het na diverse vergeefse pogingen opgeven.

We wandelen  door de drukke winkelstraten tot aan de markt en genieten van een heerlijk ijsje. Op weg terug willen we nogmaals de kerk bezoeken maar deze blijkt op zaterdag om 16.00 uur gesloten te zijn. Jammer!

’s Avonds na het eten maken we een hele lange wandeling naar de havens. We genieten van de bijzonder warme avond en horen bij terugkomst vlakbij de camperplaats muziek. Er blijkt een culturele bijeenkomst te zijn van scholieren die, via regionale voorronden, zich geplaatst hebben voor de nationale finale. Er zijn optredens van jongleurs,  acrobaten en er zijn diverse vuuracts, erg leuk om te kijken.

Al met al een bijzondere leuke dag in de mooie, maar vooral gezellige stad Trondheim.

Dag 32 Trondheim - E39  mooie parkeerplaats voor de Bergsoy brug 130 km

Met stralend weer verlaten we de gezellige stad Trondheim. We hebben natuurlijk wel geluk gehad met het mooie weer, ik kan me voorstellen dat je met regen een andere indruk krijgt. Het eerste stuk is nog druk en we moeten door veel tunnels. Maar later voert de E39 ons door de bergen, langs meertjes en groene weiden met op de achtergrond de mooie besneeuwde bergtoppen. We nemen deze vakantie voor de eerste maal de veer van Halsanet naar Kanestraumen, een overtocht van 20 minuten (238 NOK). Al vroeg stoppen we op een mooie parkeerplaats, nét voor de Bergsoybrug, aan het water met uitzicht op de brug. Henk pakt zijn hengel, probeert het eerst van de kant en even later vanaf de brug. Hij heeft er zichtbaar plezier in, maar vangt helaas niets.

Later in de middag krijgen we uitleg over het schoonmaken en bakken van vissen, interessant. Kortom een erg leuke en leerzame middag met leuke gesprekken. Tot laat zitten we buiten in het zonnetje waar we genieten van Henk zijn lekkere pannenkoeken.

Dag 33 P bij de Bergsoybrug - 30 km voor Runde 240 km

Het is wat bewolkt als we opstaan, de wolken hangen laag. We tanken voor een extreem lage prijs (1,33 euro),  het lijkt wel of de diesel op maandagmorgen in de aanbieding is want dezelfde middag is alles weer twee tot drie kronen duurder!

We rijden vandaag de Atlantikveien, een route die we nog nooit gereden hebben. De meningen zijn verdeeld over deze route vandaar dat we de route  altijd uitgesteld hebben. Voor de tunnel betalen we een prijs die niet staat aangegeven, 137 NOK. We hadden op veel meer gerekend, dus het valt ons ontzettend mee.

We rijden door een afwisselend landschap met ruige stenen, weides, dorpjes met zo en dan weer uitkijk over het fjord. Heel mooi! We zien heel veel rotseilandjes. Uiteindelijk komen we bij de beroemde hoge brug, de brug die overal staat afgebeeld. Nou dit is tevens ook de enige spectaculaire brug van de hele route. Ik maak foto’s dat Henk de brug oprijdt en “verdwijnt” en dat moet nog een keer opnieuw omdat er toeristen door mijn beeld lopen. Grrrr.

Er zijn op de hele route bijna geen parkeerplaatsen, pas 3 km voor Bud kunnen we aan de kant voor de lunch. De route was mooi maar voor degenen die ooit de route naar het vogeleiland Runde gaan rijden; deze weg is vele malen mooier en de bruggen spectaculairder!

We nemen de tweede veerboot van vandaag van Molde naar Furneset (334 NOK) en genieten aan boord van een heerlijk ijsje. We stoppen op een mooie parkeerplaats onderweg waar we een paar uur genieten van het mooie weer. Na het eten krijgen we een smsje van Thea en Herbert, onze Runde vrienden dat het erg druk is op Runde en dat het verstandig is i.v.m. de drukte om ’s morgensvroeg op de camping aan te komen.  We besluiten nog een stuk verder te rijden om morgenvroeg op tijd te zijn. Na nog een veerboot (Sulesund - Hareid, 270 NOK)) overnachten we uiteindelijk 30 km voor Runde op een parkeerplaats met hele rustige buren. Runde…..we zijn er bijna!