Kroatië 2015

Dag 1 23 augustus Boxtel - Aschaffenburg 395 km

Na een heerlijke lunch bij de buren, gaan we om 13:30 uur, met een beetje vertraging op weg naar Kroatië. Ik heb onverwacht eerder vrij kunnen krijgen van mijn werk dus voor ons ligt een ruim 5,5 week vakantie!

Japie, onze 13 jaar oude Grijze Roodstaart papegaai, fluit al vrolijk alsof ie wil zeggen” ik mag lekker mee”. Bij Keulen gaan we via de A4 over de rechter Rijnoever. Het is warm en zo met de zon op de benen is het zelfs heet te noemen. Maar we klagen niet hoor!

Om 18:30 uur rijden we de camperplek in Aschaffenburg op en vinden, ondanks onze late aankomst, nog een mooi plekje langs het fietspad. We zetten Japie en de stoelen buiten en genieten  van een lekker koud biertje/wijntje totdat de, al even dreigende, bui losbarst. Het blijft de hele avond hozen zodat we een bezoek aan de stad overslaan. en vroeg naar bed gaan.

Dag 2 24 augustus Aschaffenburg - Passau 420 km

We hebben zonder de wekker te zetten heerlijk tot 9:00 uur geslapen. De zon schijnt weer en we rijden dwars door de stad naar de snelweg. Zo krijgen we toch nog een beetje een indruk van de stad! We tanken nog even en gaan op weg. Er wordt volop gewerkt aan de snelweg, we rijden van Baustelle naar Baustelle. Gelukkig staan we nergens stil en blijft het leed beperkt tot langzaam rijdend verkeer. We maken een lange lunchstop. Niet alleen omdat we heerlijk buiten kunnen eten, maar als we net gaan eten stopt er een touringcar en een bus van de douane die de hele bus controleert en alle papieren onderzoekt. Er wordt druk gebeld, zowel door de chauffeur als door de douane, maar de afloop zullen we nooit weten, het duurt allemaal veel te lang.

We rijden Passau binnen en zien dat de camperplaats in de stad helemaal vol is. De campers staan daar heel krap geparkeerd, amper een meter van elkaar. Brrr, erg gevaarlijk! We gaan op zoek naar de andere plek, gelegen aan een zijrivier van de Donau. Deze plek is gratis, met mooie ruime plekken maar ligt pal in de zon. Gelukkig hebben we een grote camper (☺) zodat we in de schaduw van de camper kunnen zitten. Het is bloedheet, 30 graden! We eten pannenkoeken met spek en zitten tot laat in de avond buiten. Als we op bed liggen begint het te waaien en te regenen, hierdoor koelt het lekker af.

Dag 3 25 augustus Passau - Maribor 360 km

Het heeft de hele nacht geregend en als we opstaan is het bewolkt. Prima reisweer! Net over de grens kopen we de vignetten voor zowel Oostenrijk als Slovenië. We rijden door tunnels, heel veel tunnels. Het begint te regenen. De dieselprijzen zijn, in tegenstelling wat op de site vermeld staat, erg duur. We zien prijzen van €1,399, vreemd terwijl de site vermeldt dat het ergens rond 1 euro zou moeten liggen. Ook de volgende pompen zijn duur. Bij Graz gaan we de weg af en jawel hier zijn de prijzen rond de euro of net iets erboven. We tanken voor €1,02, dus het is zeker de moeite waard om even de snelweg af te gaan. Het regent nog steeds als we de camping Kekek oprijden, een kleine nieuwe camping, gelegen aan de rand van Maribor, aan de voet van de skipistes. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen uitleg over de bijzonderheden. De camping heeft prachtig sanitair en gratis wifi. Als het ’s avonds eindelijk droog wordt lopen we richting de stad en eten een heerlijke schotel met vlees, groenten en brood. Na terugkomst in de camper valt de regen weer met bakken uit de hemel.

Dag 4 26 augustus Maribor - Lovozac 430 kilometer

We vertrekken laat omdat we nog in een leuk gesprek raken met de buren. We rekenen af, kopen een vers brood en nemen de snelweg richting Zagreb. Het is weer prachtig weer. We betalen twee maal tol en we verlaten bij Karlovac de snelweg en vervolgen onze weg binnendoor. We rijden door een heuvelachtig landschap en passeren veel leuke dorpjes. Na de lunch rijden we door prachtig natuurgebied. De wild stromende rivier trekt veel mensen, temeer omdat er op vele plekken geraft kan worden. We rijden door het Nationaal Park Plitvicemeren. Een bezoek aan dit prachtige park neemt minstens een dag in beslag en omdat we Japie niet zolang alleen in de camper kunnen laten rijden we door. Op ons programma staat nog later in de week een bezoek aan Krka watervallen, wat kleiner maar ook schitterend, zo belooft ons de informatie.

Hierna verandert het landschap, uitgestrekte steppeachtige velden, met in de verte de heuvels. We passeren lieve kleine dorpjes met opvallend veel Bed en Breakfast en restaurants.

Omdat we nog ons doel willen bereiken vandaag nemen we weer de snelweg, wel wat saaier maar het schiet wel lekker op. We rijden naar Camping Marina in Lovozac en worden aan de poort al opgewacht door een vriendelijke dame. De kleine gezellige  camping is erg druk en we bemachtigen nog een van de allerlaatste plaatsen, een koele plek onder de bomen, vlakbij het terras.

Deze kleine camping kost met de ACSI kaart slechts 12 euro, heeft gratis Wifi en zelfs een klein zwembad.

’s Avonds op het gezellig drukke terras eten we een heerlijke vleesschotel.

Dag 5 27 augustus Lovozac

We staan vroeg op. We gaan op de fiets naar de Krka watervallen. De camping zelf organiseert ook leuke verzorgde excursies met een gids, inclusief lunch maar deze excursie duurt de hele dag en we willen Japie niet zo lang in de hete camper laten. We fietsen over een drukke weg naar de nog lege parkeerplaats van de watervallen. We kopen tickets en worden met een grote bus naar het beginpunt van de wandeling gebracht. We lopen over prachtig aangelegde houten vlonders door een ongekend mooie natuur. Blauw water, prachtige kronkelbomen, duizenden vissen, het is werkelijk schitterend! We volgen het pad en komen uit bij de watervallen waar het toegestaan is om te zwemmen. We vervolgen de wandeling en na veel heel trappen komen we weer uit bij de bus die ons terug naar de uitgang brengt. Daar zien we dat de immens grote parkeerplaatsen helemaal vol staan, het is overal een drukte van jewelste. Wat goed dat we zo vroeg vertrokken zijn vanmorgen!

We fietsen terug naar de camping, zetten Japie meteen weer lekker buiten en ik neem een duik in het heerlijke zwembad. ’s Avonds genieten weer van een heerlijke maaltijd in het eenvoudige restaurant  waar we leuke gesprekken hebben met twee Nederlandse echtparen.

Dag 6 28 augustus Lovozac - Trogir 80 km

Het is wederom stralend weer. We ontbijten op ons gemak, we hebben tijd genoeg want we hebben vandaag maar een kleine rit voor de boeg. We rijden via Sibenik langs de kust naar Trogir waar we eerst voor enkele dagen boodschappen inslaan en daarna checken we in op camping Seget. We moeten te voet een plaats uitzoeken. Het is erg druk en er zijn nog maar zes plaatsen beschikbaar, dus de keuze is snel gemaakt. We installeren ons op een grote, maar wat kale plek met gedeeltelijk uitzicht op zee. Het is bloedheet en onze kampeerplaats wordt gemarkeerd door slechts vier kleine olijfboompjes. Gelukkig biedt onze grote luifel enige schaduw. Dankzij de ligging pal aan zee kan ik meerdere malen een duik nemen in het lauwe water. We eten wat vroeger en lopen ’s avonds in de nog fel brandende zon naar het stadje Trogir. Daar aangekomen zien we een grote, gezellige markt met heel veel kraampjes. We struinen door de smalle levendige straatjes. De stad bruist, en de vele toeristen zorgen ervoor dat de terrassen goed gevuld zijn. We genieten van de gezelligheid en nemen later een taxi boot terug naar de camping.

Dag 7  t/m 13  29 augustus t/m 5 september Trogir - Tkon (eiland Pasman) 110 km

Wat is het heet! We zijn natuurlijk nog nooit zo midden in de zomer op vakantie gegaan en zijn deze hitte niet gewend. We rijden weer een stuk dezelfde kustweg als gisteren, maar dat is geen straf. In Biograd nemen we de veerboot naar het eiland Pasman, een 63 vierkante km groot eiland gelegen aan de Zadar Rivièra. Hier willen we enkele dagen de hitte uitzitten en lekker luieren en genieten van zon, zee en strand.

We checken in op een zeer kleine, eenvoudige camping Adriana in Tkon

Tkon is een oud vissersdorpje gelegen aan het pittoreske zuidelijk gedeelte van het eiland. Het heeft slechts één winkelstraatje met enkele restaurants en cafés, een klein marktje en een haven. Pal voor de aanlegplaats van de veerboot kun je vanaf een gezellig terras de drukte bekijken die de aankomst en het vertrek van de veerboot met zich meebrengen. Iets wat we met plezier ook iedere dag doen, op de heen of terugreis van onze  fietstochten. De nabijgelegen dorpjes op het eiland stellen eigenlijk niet zoveel voor. Het eiland is vooral een uitvalbasis voor de mensen van het vastenland die hier vaak een tweede huis hebben. Er is slechts één weg voor het autoverkeer, maar voor de mountainbikers zijn er prachtige fietspaden in de bergen aangelegd.

Dag  14 t/m 17  6 t/m 9 september     Tkon  -  Zadar - Novalja (eiland Pag)121 km

Genoeg geluierd! We gaan weer op pad en rijden naar de  haven Preko, gelegen aan de noordkant van het eiland. Een professionele grote haven waar het ook erg druk is. We varen in 20 minuten naar Zadar en parkeren de camper voor een bezoek aan de stad.

Zadar is een leuke, gezellige stad, meer dan een bezoek waard. Het is druk in de gezellige straatjes. We wandelen over een prachtig aangelegde boulevard naar het beroemde zeeorgel, een ingenieus ontworpen systeem van trappen met gaten en pijpen die, door het spel van wind en golven een bijzonder geluid geeft. Naarmate het harder waait wordt het geluid intenser.  Veel toeristen zitten op de witte stenen treden en genieten van deze speciale attractie, de zon, het uitzicht en het rumoer er omheen.

Na ons bezoek aan deze leuke stad doen we wat boodschappen bij de Lidl en rijden verder via een prachtige route naar het eiland Pag.

Als we het eiland oprijden zien we een wonderschoon kaal eiland. Geen boom of struik te zien alleen maar wat gras en zoutpannen. Pas als we wat noordelijker rijden  zien we de eerste bomen verschijnen.

Het eiland Pag is 57 km lang en slechts 2 tot 10 km breed. We passeren de hoofdstad Pag en rijden door naar Novalja, een grote toeristische badplaats. We checken in op camping Strasko, een mega-megagrote camping, wel schitterend aangelegd. Er zijn vaste gemarkeerde plaatsen maar je kunt ook midden in het bos gaan staan en een vrije plek zoeken. Gezien de hitte kiezen we voor een plek in het bos, veel schaduw en je hebt er minder erg in dat je op zo’n vreselijk grote camping staat.

Er is werkelijk alles aanwezig op de camping. Een wijnproeverij, supermarkten (2), bakkers, diverse winkels, massage, pedicure, restaurants, animatie etc etc. We hebben de eerste keer een “rondje” gewandeld maar hebben voor de keren erna de fiets gepakt. Ook fietsen we een paar keer naar het dorpje, maar naast de overvolle terrassen is hier niet veel te zien en te beleven. Na vier nachten hebben we het hier wel bekeken, dit overgeorganiseerde gedoe is niet aan ons besteed. De camping is té groot en er is voor ons niets te beleven omdat het dorpje echt sfeerloos is.

Dag 18 en 19 Novalja (Pag) - Rab  10 en 11 september 50 km

Om het eiland te verlaten nemen we de veerboot naar Prizna op het vasteland. De boot vaart net voor onze neus weg maar dat geeft ons de gelegenheid om de andere kant van het eiland Pag te bewonderen. Deze kant is echt alleen maar kaal, onvoorstelbaar mooi kaal! Aan de overkant wacht ons een prachtige bergetappe. Schitterend. De kustweg kronkelt boven de zee, met uitzicht op de door de Bora wind geteisterde kale eilanden die schitteren in het zonlicht. Dit is echt een weg waar je de tijd voor moet nemen om zo lang mogelijk te kunnen genieten van het fantastisch mooie uitzicht.

In Stinica nemen we de veerboot naar het eiland Rab en rijden we 10 km door naar camping Padova in de gelijknamige stad Rab.

De camping is erg vol. De eerste indruk zorgt ervoor dat we eigenlijk meteen weer weg willen. Maar ja we willen nog wel de stad verkennen en we hebben veel geld betaald voor het retourtje met de veerboot. We lopen lang rond en vinden uiteindelijk een redelijk geschikte plek in het vrije veld.

Later moeten we echt onze mening over de camping herzien. De camping is schitterend gelegen aan de baai en je kunt ofwel via een voetpad langs de zee of wel met de taxiboot de stad Rab bezoeken. De weersverwachting geeft aan dat de Bora wind is voorspeld dus we laten de luifel ingedraaid.

In de middag lopen we naar het stadje over het gezellig drukke smalle weggetje langs het strand. Er zijn veel baaien dus je loopt via een grote omweg naar Rab. Het is een leuk stadje, met oude smalle straatjes uitlopend in een schiereiland wat grotendeels bezet is door kerken en kloosters, die helaas allemaal gesloten zijn.

Nadat we wat gedronken hebben op een terrasje nemen we de taxiboot terug naar de camping, een stuk sneller!

De tweede dag bezoeken we wederom het stadje en nemen we de taxi terug. We eten in het restaurant op de camping. De verwachte borawind blijft tot nu toe uit.

Dag 20 Rab -  Cres 12 september 66 km

We staan vroeg op maar een leuk gesprek met de eigenaar van een 50 jaar oude Mercedes bus zorgt er voor dat we later dan gepland weggaan. We rijden 10 kilometer naar de veerboot en het waait erg hard. We horen op de veerboot dat de wegen versperd zijn voor motoren en campers echter op het vasteland aangekomen worden we nergens gewaarschuwd of tegengehouden. We zien wel een verwarrend bord dat het voor campers en motoren verboden is te rijden als het waait…….. maar ja wanneer waait het hard? Wanneer mag je nog wel rijden, wanneer niet?

Enfin we zien gewoon auto’s met caravan en campers rijden dus we besluiten het er maar op te wagen. We rijden wederom een prachtige kustroute, werkelijk schitterend. Hoog boven de turquoise zee met witte schuimkoppen, het zonlicht op de ontelbare kale witte eilandjes. Fenomenaal!

We nemen de brug naar het eiland Krk. We weten dat er in de stad Cres geen grote supermarkt is dus we doen eerst wat boodschappen voordat we de veerboot nemen naar Cres. Al het eilandhoppen is wel leuk maar ook prijzig. Een overtocht kost iedere keer tussen de 25 en 30 euro!

Op Cres aangekomen zien we een gigantisch lange rij wachtende auto’s die in tegengestelde richting willen. Nou zij zullen nog wel 3 boten moeten wachten, iets om rekening mee te houden voor de terugreis.

We rijden naar camping Kovacine, een plek waar we vorig jaar met veel plezier hebben gestaan. Lopend zoeken we een mooie plaats uit, ruim, met zon én schaduw en gedeeltelijk uitzicht op zee. We installeren ons en voelen ons meteen weer thuis. Ja Cres is het voor ons helemaal!

Dag  21 t/m 33 Cres  13 t/m 24 september

Cres is de plek waar we vorig jaar een heerlijke tijd hebben doorgebracht. En ook nu pakken we de draad gelijk weer op en voelen we ons meteen weer thuis.

Cres is een eeuwenoud klein stadje met Italiaanse invloeden, nog niet aangetast door disco’s, schreeuwende reclames en brallende toeristen. Het heeft een sfeervol centrum met kleine straatjes gelegen aan een kleine haven. Binnen de vestingmuren vind je heel veel kerkjes en paleizen en een klooster.

We vullen de dagen met fietsen, zwemmen, genieten, terrasjes pakken en we gaan om de dag lekker uit eten. De mensen op Cres zijn zeer vriendelijk en ze verwelkomen je met warme gastvrijheid. De camping is groot, maar door de prachtige uitgestrektheid heb je geen last van de grootte. Het sanitair is prachtig en zeer schoon, de hele dag wordt er druk gepoetst. De percelen zijn verschillend, voor ieder wat wils; bosrijk met veel schaduw of zonnig aan zee of aan een mooi wandelpad. De sfeer is gezellig en gemoedelijk.

Dag 34  25 september,   Cres - Dornberk (Slovenië)170 km

Er komt een einde aan ons heerlijk verblijf. We staan vroeg op maar doordat Henk hulp biedt aan enkele vertrekkende buren met hun caravans vertrekken we later dan gepland.

We komen net op tijd bij de veerboot aan maar helaas is ie vol, zodat we, als zesde in de rij, anderhalf uur op de volgende boot moeten wachten. We doden de tijd met het drinken van een heerlijke cappuccino en voor dat we er erg in hebben komt de ferry er weer aan. We rijden weer via het eiland Krk naar het vasteland. We passeren het drukke Rijeka en  rijden verder binnendoor. Einddoel voor vandaag is een camperplaats in Dornberk Slovenië.

Een tip die we onderweg gekregen hebben. De lange route van vandaag is prachtig,  vaak heuvelachtig en we passeren veel kleine dorpjes. Het is even zoeken naar het in het uitgestrekte wijngebied gelegen kleine dorpje maar als we eindelijk het wijngoed opdraaien zien we een alleraardigste camperplaats, mét zwembadje, gelegen tussen de wijngaarden.

We worden vriendelijk ontvangen en installeren ons in het zonnetje.

’s Avonds wordt ons een wijnproeverij aangeboden door de gastvrije eigenaren. We proeven 4 wijnen en krijgen interessante uitleg.

Dag 35 26 september  Dornberk

De gastheer kookt vanavond en omdat we hier zoveel goede dingen van gehoord hebben besluiten we om nog een dagje te blijven. We brengen de dag in alle rust door. We wandelen naar het nabij gelegen dorpje, een gehucht van slechts één straat.

’s Avonds worden we ontvangen in de knusse eetzaal. De tafels zijn schitterend gedekt en samen met nog vijf andere echtparen laten we ons verrassen door de culinaire kookkunst van de eigenaar. Maar liefst zes gerechten krijgen we opgediend. Ieder gerecht een waar creatief kunstwerk. Niet alleen een lust voor het oog maar het smaakt ook geweldig. En bij ieder gerecht een andere heerlijke wijn, mét uitleg. We zijn met vijf verschillende nationaliteiten in het knusse restaurant en de sfeer is heel bijzonder. Alle gasten zijn verrast door de sfeervolle avond, het heerlijke eten en de verrukkelijke wijnen. We sluiten af met een grappa, zacht van smaak. We hebben zelden zo’n bijzondere avond meegemaakt, een aanrader en de moeite waard om een omweggetje te maken.

Van binnenkomst tot en met het dessert was het een feest

Dag 36 27 september   Dornberk -  Altenmarkt in Pongau (Oostenrijk) 290 km

Vandaag rijden we binnendoor, een route door het prachtige natuurgebied van het Triglavgebergte. De wijnheuvels maken al gauw plaats voor bergen. Het is mooi weer en de kronkelende weg loopt langs het wild stromende riviertje de Soca. De kleur van het water van het riviertje is apart blauw. We passeren mooie kleine dorpjes, met volle terrassen. Het is zondag dus de lokale bevolking geniet van hun vrije dag. De bergen worden hoger. We willen graag de waterval bezoeken maar helaas is deze opgedroogd. De weg leidt ons dan weer hoog boven de rivier, dan weer langs de rivier, door prachtige dalen met weides en bossen. De bomen laten hun blad al vallen, het is immers herfst. We nemen de “gele” weg richting Trenta en net na Soca dorp vinden we een prachtige parkeerplaats langs de rivier, waar we genieten van een uitgebreide lunch. Ook Japie mag lekker naar buiten en geniet van een lange pauze in de frisse lucht. Hierna begint het serieuzere klimwerk, maar liefst 14% en meer dan 46 haarspeldbochten, supermooi, spannend maar vooral erg hoog! Na Krankske Gora nemen we de afslag naar Villach waar we een afdaling maken van maar liefst 18%.

Net over de grens stoppen we bij een mooi uitziend restaurant. We hebben zin in koffie maar helaas, de koffie is vies en de cake is oud! Elf euro armer gaan we weer verder!

Hierna volgt er weer een spectaculaire afdaling van 18%. En al die tijd worden we dan wel links ofwel rechts vergezeld van het mooie snelstromende riviertje de Salzach. Een mooie route met niet zoveel bochten maar wel met flinke klimmetjes en afdalingen. Op de Obertauern passeren we de vele skioorden. We zien dat naast ons op de bergen al verse sneeuw is gevallen.

We stoppen in Altenmarkt in Pongau, een camperplaats bij de boer met uitzicht op de prachtige bergen.

Dag 37  28 september  Altenmarkt in Pongau - Günzburg (D) 355 km

We rijden pas om 10:15 uur weg en rijden over een prachtige weg door leuke  dorpjes met de typische huizen met fleurige bloembakken. We tanken in het mooie dorpje Hallein, bekend van de zoutmijnen. In Günzburg, het aan de Donau gelegen dorpje, stoppen we op een mooie camperplaats bij het zwembad."

's Avonds maken we een wandeling naar het historische dorpje en genieten van een heerlijke pizza.

Dag 38 29 september Günzburg - Andernach 410 km

Als we ’s morgens willen vertrekken blijkt dat er een koplamp kapot is. Gelukkig is Henk handig en met enig oponthoud vertrekken we maar duiken al meteen de file in. Na 1,5 uur hebben we slechts 36 kilometer gereden, dat schiet niet erg op. We rijden de hele dag van file naar file, vreselijk. Veel later dan gepland komen we aan bij de overvolle camperplaats in Andernach, waar we nog nèt een plekje vinden. We gaan weer lekker uit eten in het dorpje bij het restaurant naast de slager. Het is een eenvoudig restaurant maar je kunt er heerlijk en goedkoop eten.

Dag 39 op  30 september Andernach - Boxtel 265 km

We vertrekken al vroeg. Het is fris maar er schijnt een heerlijk zonnetje. Het eerste stuk rijden we binnendoor en genieten we van de prachtige herfstkleuren van de bomen op de heuvels. Hierna pakken we de snelweg en rijden we, gelukkig zonder file, naar onze woonplaats Boxtel. We kunnen terugkijken op een heerlijke vakantie!