Noorwegen 2016 deel 2

Noorwegen 2016

deel 2

Dag 7 1 juni Bergen - Svidalsneset       250 km

Regen, regen, regen! Het heeft de hele nacht geregend dus Bergen doet zijn reputatie eer aan! Bergen staat bekend om zijn hevige regenval (gemiddeld 2250 mm per jaar) en de stad viert zelfs in oktober het regenfestival, met een heuse regenjas en parapluparade. Tja dan roep je wel een beetje af om de natste stad van Noorwegen te zijn, of niet dan?

Wat hebben we gisteren toch geboft met de prachtige zonnige dag. De bergen die de stad omringen hangen in de wolken als we om 09:30 uur wegrijden. We maken een stop bij Ikea, drinken een lekker koffie (tweede bakkie gratis), maken dankbaar gebruik van de gratis WiFi en kopen een broodplank (die zijn we namelijk vergeten!)

We rijden een stuk over de E 39 en nemen daarna de 570, een prachtige weg langs het fjord. Wel soms heel smal, maar gelukkig met voldoende uitwijkpunten. Met de eerste oversteek met de veerboot van Masfjorden naar Duesund (86 NOK) hebben we mazzel, de aardige jongen rekent onze camper tot 6 meter i.p.v. het volgende tarief. Dat scheelt meer dan de helft! We vervolgen de 570 en willen de overtocht maken van Rutledal naar Rysjedalsvika, echter deze boot laat nog twee uur op zich wachten. Daarom besluiten we verder te rijden om iets verderop de boot te nemen van Oppdal naar Lavik. Deze veerboot is onderdeel van de snelweg E 39 en gaat dus veel regelmatiger. We betalen 249 NOK. Veerboten zijn een leuke, maar wel prijzige onderbreking van de reis. Het is in inmiddels weer lekker weer geworden.

We nemen de E 39, een prachtige route; dan weer groene valleien, dan weer imposante fjorden maar altijd in de verte de besneeuwde bergtoppen. De E 39 is wel een zogenaamde snelweg maar dat stelt niet zoveel voor. Het is een gewone tweebaansweg weg die op sommige stukken zo smal is dat je elkaar niet kunt passeren en waar regelmatig een file staat omdat een kudde schapen of geiten op hun gemak over de snelweg slenteren.

We stoppen bij een parkeerplaats bij een groot natuurbad, Svidalsneset, en als we aankomen herinneren we ons dat we ook hier vorig jaar gestopt zijn voor de overnachting! Over toeval gesproken. We installeren ons en besluiten om onze camper te wassen met water uit het meer. Samen hebben we in een uur tijd de camper weer ontdaan van alle muggen en vuil en na dit harde werken genieten we van een lekker wijntje en biertje in het heerlijke zonnetje. De avond brengen we in alle rust door.

Dag 8 2 juni Svidalsneset -  eiland Vagsoy 150 km

We hebben heerlijk geslapen, ondanks het feit dat we redelijk dicht bij de snelweg stonden. Maar er is überhaupt weinig verkeer 's nachts. We ontbijten  buiten, het zonnetje schijnt. Om half tien rijden we weg. Onderweg pinnen we geld in Skei en zien bij de pomp ongekend lage dieselprijzen (omgerekend €1,10) maar we zitten nog driekwart vol. We passeren onze lievelingsplek de zogenaamde geitenwei, een plek die we enkele jaren terug hebben ontdekt en waar we regelmatig hebben gepauzeerd en/of overnacht. Na de koffie in het lekker zonnetje nemen we de veerboot van Anda naar Lote (198 NOK). Aan boord trakteren we ons op een lekkere wafel, een Noorse specialiteit. In Nordfjordeid verlaten we de E 39 en nemen we weg 15 in westelijke richting langs het mooie Nordfjord. We rijden naar Maloy en nemen een klein weggetje naar het uiteinde van dit eiland. De weg is smal, af en toe heel erg smal, maar gelukkig komen we op de meest smalle stukken geen auto, of erger nog een bus, tegen. We stoppen voor het einde van de weg op een mooie parkeerplaats met werkelijk schitterend uitzicht over de zee, de andere eilanden en de besneeuwde bergtoppen. We parkeren de camper en besluiten hier te blijven. De zon schijnt maar de harde wind maakt dat het frisser aanvoelt.

We brengen de hele middag door met lezen, verslag bijwerken en simpelweg genieten! Af en toe passeert een auto op deze stille, afgelegen plek. De stilte wordt alleen verbroken door het geluid van de bellen van een grote kudde geiten.

’s Avonds laat genieten we van een schitterende zonsondergang wat ons verblijf op deze droomplek compleet maakt!

Dag 9   3 juni Vagsoy - Runde 350 km

De zon schijnt volop als we wakker worden op deze geweldige plek. Het waait nog steeds onverminderd hard maar het uitzicht vanaf deze plaats is werkelijk fantastisch. Om half 10 rijden we weer terug naar Maloy. Onderweg passeren we een piepklein dorpje Kvalheim en hebben we uitzicht op een turquoise zee. Schitterend!

We zoeken naar de serviceplaats die aangegeven staat in onze handige app en uiteindelijk vinden we deze plek onder de brug, maar alleen met behulp van de coördinaten. We nemen de afslag naar weg 618 die ons naar Selje brengt. Ook deze route is weer prachtig, kronkelend langs de zee en zo nu en dan passeren we een dorpje. Door de zon worden de kleuren nog intenser, het blauw van de zee wordt nog mooier blauw.

In het dorpje Selje, gelegen op het schiereiland Stad, doen we boodschappen. Wat trouwens grappig is, als je je de eerste keer aangemeld hebt als gast in de supermarkt Coop krijg je automatisch verbinding met internet, zonder er om te vragen. Heel handig om even je berichtjes op te halen en brood moet je toch iedere dag hebben niet?

Vanaf Selje kun je het eiland Selja bezoeken. Selja was het eerste pelgrimsoord van Noorwegen en het klooster ligt op 15 minuten afstand varen. In Selje zelf ligt een prachtig wit strand, je waant je in tropische oorden. Ik ben alleen bang dat de temperatuur van het water een stuk frisser is.

Vanaf Selje steken we middendoor over een slingerende weg door de bossen naar de andere kant van het schiereiland. We nemen de afslag naar de Vestkapp. Al gauw zijn we op grote hoogte en hebben we schitterend uitzicht over de prachtige kust. Het wordt saai en bijna ongeloofwaardig om het landschap te beschrijven, woorden schieten simpelweg te kort. Ik zeg ook altijd tegen iedereen, Noorwegen kun je niet beschrijven, je moet het gewoon ervaren!

Boven op de berg zien we bergmeren, veel schapen, lieve huisjes maar bovenal wind, heel veel wind! Soms is de weg heel smal en is het centimeterwerk als we tegenliggers moeten passeren. Het vraagt om stuurmanskunst en gelukkig heb ik zo’n uitstekende chauffeur!

De laatste 5 kilometer voor de Westkaap kun je het beste omschrijven als een breed fietspad, een 1 persoonsweg waar je ver vooruit moet kijken. Na een lange, spannende tocht komen we eindelijk op de top aan, in de wolken! We moeten de deur van de camper met tweeën opendoen anders waait ie zo kapot. De top is gehuld in wolken, het restaurant is gesloten. Heel af en toe heb je tussen de flarden wolken door wat uitzicht en zie je hoe mooi het moet zijn als het onbewolkt is. We lopen een klein rondje en omdat de storm het ons onmogelijk maakt te overnachten maken we ons na de lunch op om de spannende afdaling te maken.

Bij het verlaten van het schiereiland nemen we weg 620 richting Aheim en nemen bij Koparnes de veerboot naar Årvik (198 NOK). Omdat we al redelijk dicht bij Runde zijn besluiten we om door te rijden.

Als we dichtbij Runde komen word ik echt onrustig. We nemen de serie hoge bruggen en genieten van het schitterende uitzicht als we aankomen op “ons eiland”. We worden zeer hartelijk ontvangen en krijgen een prachtige plek aangewezen, direct aan de zee. We begroeten onze vrienden Christian en Ute en de eigenaren van de camping Knut en Inguna. ’s Avonds hebben we een ontzettend leuke avond, met heerlijke drank en spannende verhalen. Heerlijk, het voelt echt als thuiskomen!