Noorwegen 2016 deel 4

Noorwegen 2016

deel 4

Dag 27 Runde - Lom 245 km

Tja aan alles komt een einde, zo ook aan ons heerlijk verblijf op dit prachtige eiland. We nemen afscheid van alle lieve bijzondere mensen. Ieder jaar is het moeilijk om weg te rijden. De prachtige route over alle bruggen (Rundebrua, Remoybrua, Heroybrua) en dammen is mooier dan de, in mijn ogen overgewaardeerde Atlantikveien, maar ja, ik weet het, ik ben wel erg bevooroordeeld!

Het is prachtig weer, erg warm. Het lampje van de camper brandt weer, erg vervelend, hebben we vorig jaar op onze reis naar Noorwegen ook al last van gehad. Het schijnt geen kwaad te kunnen maar ja, prettig is het niet!

We rijden via Volda en doen daar in de grote Coop de inkopen voor de laatste week. We tanken voor een onwaarschijnlijk lage prijs (€1,08 !) en rijden dan via de tunnel naar Stryn. We rijden langs het fjord met uitzicht op de besneeuwde bergen. Prachtig!

We nemen de 258, de gamle Strynveje, ofwel de oude weg! De weg kronkelt naar boven, is af en toe erg smal en heeft veel haarspeldbochten. Prachtig uitzicht. Boven op de fjell aangekomen is de breedte van de weg nog maar beperkt tot 1 camper en kun je elkaar alleen nog maar passeren op de speciale uitwijkplaatsen. Spannend maar oh zo prachtig. De groen begroeide rotsen, de stroomversnellingen, de grazende schaapjes en de sneeuwwallen zorgen voor een magisch uitzicht.

De laatste 15 kilometer van de weg moeten we hobbelen  over gravel. Bij Grottli komen we weer weg 15 op en rijden door het drukke toeristische gebied.

36 kilometer voor Lom zien we aan de rechterkant onze “boscamping” een mooie plek waar we jaren geleden overnacht hebben. Wij rijden door naar Lom en ik koop in de mooie winkel van het Steincenter een prachtige ekolit hanger en een mooie ring met opaal uit Australië.

We overnachten net buiten Lom over de brug, maar de plek is niet zo bijzonder.

Dag 28 Lom - Flåm  210 km

We hebben uitgeslapen tot maar liefst 10:00 uur! Het is prachtig weer en we rijden weer terug naar Lom waar we de camper parkeren en te voet door het dorpje slenteren. Lom is bekend om zijn prachtige staafkerkje. Deze kerk dateert uit ongeveer 1160 en is één van de toeristische trekpleisters. Helaas is dit ook merkbaar; talloze bussen vol met drukke, veelal Aziatische toeristen zorgen ervoor dat rustig bezoeken van deze kerk niet mogelijk is. Het lijkt wel of het ieder jaar drukker wordt op deze plaatsen!

Na ons bezoek nemen we weg 55, een van mijn lievelingswegen en beroemd om zijn hoge sneeuwallen aan beide zijden. Meteen vanaf Lom klimmen we hoger en hoger op de met dennenbossen bedekte bergen. Het is prachtig weer, wat hebben we deze vakantie toch een geluk!

Opvallend is dat hier de huizen een zwart bruine kleur hebben, ik denk dat dit per regio verschilt. Persoonlijk zie ik liever de vrolijke verschillende kleuren, blauw, geel, wit en rood want het zwart/ bruine geeft een wat trieste aanblik.

We klimmen verder omhoog, naast ons een snelstromend riviertje en we komen uit op een schitterende, met sneeuw bedekte fjell op 1434 meter hoogte waar mensen volop aan het langlaufen zijn! We maken foto’s van de hoge sneeuwwallen langs de weg, altijd bijzonder zo midden in de zomer!

We lunchen op “ons overnachtingsplekje” van jaren geleden, een hele mooie parkeerplaats met prachtig uitzicht en mooie picknickbanken.

We beginnen met de afdaling van 10%, onder ons liggen de wegen als een lang kronkelend lint. We moeten af en toe op de rem voor de schapen die midden op het asfalt liggen, waarschijnlijk genietend van het warme wegdek. Wat een schitterend landschap! Deze weg 55, met voldoende parkeergelegenheden voor de fotostops, blijft één van de mooiste wegen!

We stoppen in Skjolden, een rustig dorpje aan het begin van het Lustrafjord. Een mooi uitgangspunt voor allerlei tochten in de Jotunheimen. Een leuke plek om even te stoppen, te lunchen en te genieten van het schitterende uitzicht over het fjord. Soms meert er een cruiseschip aan.

We rijden langs het fjord en in Sognedal nemen we weg 5 richting Flåm. Na de drukke oversteek van Manheller naar Fodnes (237 NOK) en een 7 kilometer lange tunnel duiken we uiteindelijk de langste tunnel ter wereld in; de Laerdalstunnel van Aurland naar Laerdal. Deze tunnel was in 2000 klaar en is inmiddels tolvrij. Nou eerlijk gezegd, ik vind de tunnel nogal tegenvallen, 24,5 kilometer, drie maal onderbroken door blauwe lichten om de bestuurders wakker te houden. Niets bijzonders. Maar uiteraard verkort de tunnel de reistijd aanzienlijk maar de oude route bovenover die we eerder gereden hebben over de oude weg was vele malen mooier! Enfin, je moet er een keer gereden hebben, toch?

We rijden naar Flåm, waar twee immense cruiseschepen liggen aangemeerd. We checken in op de drukke, maar gezellige terrassencamping. Flåm is begin / eindpunt voor de veerboten vanuit Gudvangen en Kaupanger over het beroemde Nærofjord, een zijtak van het Sognefjord en een druk bezochte haven voor de cruiseschepen omdat vele reizigers vanaf Flåm het toeristische treintje naar Myrdal nemen. Deze treinrit schijnt wel mooi te zijn maar in een reis tussen 400 luidruchtige toeristen hebben we niet zo’n zin. Van natuur moet je in stilte genieten daarom vermijden we meestal deze drukke plaatsen.

Maar Flåm heeft ook iets aardigs, ook als is het geen echt dorp en bestaat het alleen maar uit winkeltjes. Je hebt genoeg te kijken, alleen de bedrijvigheid op en van de veerboten is het aanschouwen alleen al waard. En na al die weken rust in de natuur is het wel een leuke afwisseling voor 1 dag.

We eten buiten en kunnen door het mooie weer nog lang buiten genieten.

We kunnen terugkijken op weer zo’n prachtige dag in Noorwegen!

Dag 29 Flåm - Norde 190 km

We douchen en ontbijten op ons gemak en rijden met de camper naar de parkeerplaats aan het fjord. We slenteren nog een keer langs de winkeltjes en zien dat het cruiseschip MSC Splendida heeft aangemeerd.

We rijden pas om 11:15 uur weg en nemen weg 50 richting Hol. Het eerste stuk van deze weg is meteen al geweldig mooi, we rijden tussen de hoge bergen doordat het windstil is zien we prachtige weerspiegelingen in het water. Hierna houdt het mooie van de weg op en rijden we kilometers lang door tunnels, tunnels en tunnels. De tunnels zijn enkele malen eenbaans en worden door stoplichten bediend. We klimmen hoger en hoger, tunnels zijn vaak erg bochtig en slecht verlicht. Nee dit stuk is niet erg prettig om te rijden. Uiteindelijk komen we uit in de sneeuw in een schitterend ruig landschap met boven op de top een groot meer. We zien veel schapen op de weg.

In Øyo stoppen we bij de messenfabriek, een tip van Ute. We kopen er twee mooie fileermessen en een salade set. We maken een stop in Geilo om de benen te strekken maar het dorp valt tegen. Hierna rijden we door het uitgebreide skigebied, gevolgd door uitgestrekte bossen en een wild stromende rivier. Het is een geliefd gebied voor rafters. De plantengroei in de bermen is schitterend,  allerlei gele bloemen, klaprozen en lupines, hier is nog niet alles kapot gespoten.

Voor de overnachting stoppen we in Norde op een parkeerplaats met uitzicht over het fjord. De weerspiegeling in het water is sprookjesachtig, geweldig!

We genieten van dit mooie plekje en bakken pannenkoeken met spek. We kunnen nog tot laat in de avond buiten genieten van het prachtige weer en deze mooie plek.

’s Avonds gaat de kaartcompetitie weer onverminderd fanatiek verder!

Dag 30  Norde - Strömstad (Zweden)

We drinken buiten lekker koffie en nemen afscheid van dit mooie plekje. We moeten vandaag wat kilometers maken want morgenavond vertrekt de boot!

We tanken in Veggli, een plaatsje waar je over een gesloten spoorlijn met gehuurde driewielers een tocht kunt maken naar Rødberg. Lijkt me super om te doen!

De weg blijft mooi tot aan Kongsberg, daarna verandert het landschap doordat we in druk bevolkt gebied komen. We rijden via Drammen en nemen de Oslofjordtunnel (50 NOK) en rijden door naar Halden, de grensplaats tussen Noorwegen en Zweden. Je kunt hier de BTW terugvragen als je souvenirs of kleding hebt gekocht. Ook hebben we hier al diverse malen overnacht maar omdat het nog vroeg is rijden we door naar Strömstad en checken we in op een ACSI camping waar we, helaas door een regenbui gedwongen worden de rest van de dag in de camper door te brengen.

Dag 31 Strömstad (Zweden)  - Grenå (Denemarken)310 km

Het is vandaag feest in Strömstad, de gehele camping viert feest omdat het midzomernacht is. Bij het uitchecken zien we dat de meisjes in de receptie al mooie bloemenkransjes op hun hoofd hebben en zij vinden het vreemd dat wij vóór het feest vertrekken. Tja de boot wacht niet!

Wij rijden over de snelweg en rijden voor de eerste maal zonder file door het altijd drukke Gøteborg. We nemen de afslag naar Ullared, een tip die we van meerdere gasten hebben gehoord. Het is een groot outletcenter en slechts 30 kilometer van de haven van Varberg, dus wel leuk om wat tijd door te brengen.

We bekijken de immense winkel, kopen wat leuke dingen,

(het is inderdaad erg goedkoop!), eten een lekker ijsje en gaan op weg naar de veerboot. We sluiten aan in de rij en zien Jan en Conny die we op Runde ontmoet hebben. We rijden de boot op. Het is nog prachtig weer en we genieten  na het vertrek op het dek van het schitterende uitzicht op Varberg. We hebben een hele fijne rustige overtocht, de boot is nog niet voor de helft bezet. Waarschijnlijk reizen de Zweden niet op een feestdag.

Om 0:15 uur zijn we in Denemarken en na enig zoeken vinden we de overnachtingsplaats van vorig jaar, een plein midden in het dorp waar we onopvallend gaan slapen. Voor de eerste keer in lange tijd is het weer donker!

Dag 32 Grenå - Delmenhorst 550 km

We staan al om 07:00 uur op. Als je door de late aankomst van de veerboot noodgedwongen midden in het dorp moet slapen lig je toch niet erg gerust. Enfin we tanken en doen de boodschappen voor de laatste twee dagen.

Het is bewolkt, we rijden vandaag weer over de snelweg door het uitgestrekte dun bevolkte gebied. Glooiende velden. In de tegenovergestelde richting staat een kilometerslange file voor de grensovergang maar wij kunnen gelukkig zonder enig oponthoud doorrijden. Als we Duitsland binnenrijden barst er een verschrikkelijk noodweer los, de ruitenwissers kunnen al die nattigheid maar amper verwerken. We rijden naar de camperplaats in Delmenhorst, slechts 6 plaatsen op een soort evenemententerrein, langs een park. We lopen door de stromende regen naar het restaurant waar we genieten van een heerlijke maaltijd. Superafsluiting van een prachtige vakantie!

Dag 33 Delmenhorst   - Boxtel   350 km

We worden al voor de wekker wakker van allerlei vreemde geluiden. Als we naar buiten kijken blijkt dat we onderdeel zijn geworden van een grote rommelmarkt! We staan er midden tussen in!! En om 07:30 uur lopen er al veel klanten te snuffelen tussen de spullen op de vele kraampjes.

Om 08:00 uur rijden we al weg en tanken de camper voor de laatste keer vol. Het laatste stuk van deze vakantie gaat over de snelweg en om 12:30 uur rijden we het mooie vertrouwde Boxtel binnen!

We kunnen weer terugkijken op een schitterende vakantie!