Noorwegen 2017 deel 3

Noorwegen 2017

deel 3

Dag 23 t/m 39 Runde

Vakantie op Runde…… genieten van heerlijk niets doen! Wandelen, fotograferen, lekker eten, vissen, en leuke contacten met de vele toeristen die dit prachtige vogeleiland bezoeken. We hebben, zoals iedere jaar, weer een prachtige plek pal aan het water waar je, ook met minder weer, kunt genieten van de prachtige natuur. Misschien vinden de meeste mensen deze plek saai want ogenschijnlijk gebeurt er niet zoveel maar als je oog hebt voor alle kleine dingen om je heen dan gebeuren er recht voor je ogen kleine wondertjes.

Henk gaat met Herbert bijna iedere dag vissen, met wisselend succes. Thea en ik genieten ondertussen van prachtige lange wandelingen waar we genieten van de kleine bergeendjes, reigers, jonge scholeksters en eidereenden. Zelfs een zeehond laat zich zien en ook zien we voor de eerste keer boven op de berg verschillende herten.

We hebben heerlijke etentjes en Ute verwend ons een paar keer per week met lekkere zelf gebakken taart. We bezoeken de Fosnavag dagen waar de lokale vrouwen de prachtigste en lekkerste taarten bakken waarna deze uitgestald worden op een hele lange tafel in een grote evenementen-tent.  Een lust voor het oog ….en voor de maag, want om 16:00 uur mag er gratis geproefd worden. Buiten staan er nog diverse kraampjes en wordt er muziek gespeeld. Erg leuk!

Zus Carla en zwager Dick maken ook een rondreis door Scandinavië en verblijden ons met een bezoek op het eiland. Samen met Carla maken we de zware tocht naar boven en zien verbaasd dat er boven een prachtig pad van vlonders is aangelegd zodat je minder kans hebt om uit te glijden in de modder. Na een pittige klim komen we uiteindelijk bij de rotsen waar we de papegaaienduikers kunnen bekijken. Het uitzicht blijft betoverend mooi daarboven op die berg.

Ook Corrie en André die we twee jaar geleden op Runde hebben ontmoet komen langs en blijven ongepland ook een stuk langer. Door haar word ik weer geïnspireerd om meer te gaan fotograferen en Ivy, hun jonge rottweiler, motiveert ons tot lange wandelingen, ook als het koud en nat is.

We bezoeken ook de zgn Runde dagen, een feest voor de lokale bevolking waar ieder jaar een toneelstuk wordt opgevoerd, zelfgemaakte kleding en taarten worden verkocht en er ook tentoonstellingen zijn van bekende fotografen en schilders. Een van de bekendste schilders, Nils Taklo, exposeert ook zijn prachtige schilderijen.

Voor de lezers die meer informatie willen over dit prachtige vogeleiland raad ik aan om onze vorige verslagen te lezen en /of te kijken op de website www.runde.nl

Dag 40  Runde - Svidalneset 200 km

Na bijna drie weken verlaten we het mooie eiland en nemen we afscheid van onze lieve vrienden. Corrie en André rijden nog een paar dagen met ons mee zodat het afscheid wat makkelijker is. We rijden over de vele bruggen en dammen naar Volda en nemen een klein weggetje binnendoor naar Nordfjordeid. We komen langs het prachtige Horninsdalvatnet, het diepste meer van Europa (514m) en nemen daarna de veerboot van Lote naar Anda (230 NOK) en vervolgen de E39 richting Skei.

We maken een stop op een van onze lievelingsplekken “de geitenwei”, gelegen aan een snelstromend riviertje ingeklemd tussen twee hoge bergruggen. We drinken hier koffie en hierna doen we boodschappen en kopen we wat souvenirs in Skei.

Voor de overnachting stoppen we op de parkeerplek Svidalsneset, gelegen aan het Jostravatnmeer. Ook hier hebben we al eerder overnacht en hoewel het een drukke parkeerplaats is genieten we, zittend aan de mooie picknickplaatsen, van een heerlijke maaltijd aan het prachtige meer. Het is aangenaam warm, de vesten kunnen uit en we maken samen een mooie wandeling.

Dag 41 Svidaleneset – Kaupanger150 km

Het is nog mooi weer als we op staan en we kunnen buiten ontbijten. Vandaag rijden we de prachtige route over weg 13, één bij vele toeristen nog onbekende weg over het Gaularfjellet. Voor mij persoonlijk een van de mooiste in Noorwegen. De weg slingert langs de beschermde Gaularrivier, met de vele stroomversnellingen, meren en watervallen. Het landschap wisselt, dan weer lieflijke dalen met prachtige bloemen, dan weer rotsen met sneeuwwallen, idyllische dorpjes, met gras begroeide daken, loslopende koeien en schapen. De oh’s en ah’s zijn niet van de lucht. We maken een stop aan een prachtig meer waar de weerspiegeling in het water zo mooi is dat we maar foto’s blijven maken. Na deze onderbreking vervolgen we de prachtige route, stoppen op het nieuw aangelegde uitzichtpunt en maken de spectaculaire afdaling naar beneden. De Trollstigen is er niks bij!

We rijden verder via de 55 , nemen de veerboot  van Dragsvik naar Hella (213 NOK) en rijden via Sognal naar de natuurcamping in Kaupanger. De prachtige kampeerplekken zijn gelegen aan het Sognefjord, het langste fjord van Noorwegen (204 km). We vinden nog twee mooie plekken pal aan het water met een schitterend uitzicht over het fjord. De stoelen kunnen buiten, de barbecue aan en we genieten de hele middag van het prachtige weer. ’s Avonds maken we een lange wandeling naar het mooie staafkerkje van Kaupanger en we komen pas tegen middernacht lekker moe thuis. Wat is het toch heerlijk dat het zo lang licht blijft en dat je dus extra lang kan genieten van zo’n prachtige dag!

Dag 42 Kaupanger – Flåm 80 km

Vandaag staat wederom een mooie route op het programma, de Aurlandsvegen. De rit over de Aurlandsfjellet is een reis over een kaal plateau met een woest, verlaten landschap van sneeuw en rotsen. De weg is vaak smal, heel smal en de vele schapen zorgen ervoor dat je regelmatig wat snelheid moet minderen. Wij maken een stop op een van de uitzichtpunten en krijgen, naast het gewone waarschuwingslampje om te gaan tankend, een extra melding bij. Nog nooit gehad en het stemt ons verre van gerust.

We besluiten zo gestaag mogelijk door te rijden en niet meer te stoppen bij uitzichtpunten want je moet er niet aan denken dat je op deze verlaten berg stil gaat vallen. Volgens onze informatie hebben we nog voldoende diesel en waarschijnlijk komt het omdat deze weg zo vreselijk steil is dat de melding onterecht wordt doorgegeven?!?

Het is een adembenemende mooie route en ik laat Henk plechtig beloven deze route nogmaals te rijden zodat we een volgende keer onbevangen kunnen genieten van deze weg, mét pauzes op uitzichtpunten!

Als we na deze spannende tocht beneden aankomen in Aurland gaan we uiteraard meteen op zoek naar een benzinestation. En daar blijkt inderdaad dat we nog ruim voldoende diesel hadden. Nou we doen wat boodschappen en wachten op Corrie en André en rijden we het laatste stukje verder naar Flåm. We checken in op de camping en krijgen een prachtige plek toegewezen op een van de terrassen, geschikt voor twee campers en met mooi uitzicht op het stadje.

Het is prachtig weer en we installeren ons in het heerlijke zonnetje. Even later gaan we het dorpje verkennen met de vele toeristenwinkeltjes. Wat een drukte. Tientallen touringcars brengen de, veelal Aziatische, toeristen die de reis met de beroemde Flåmsbana willen maken. Deze spoorlijn tussen Flåm en Myrdal is een bouwkundig hoogstandje. Het is bijna 100 jaar geleden aangelegd om het plaatse Flåm aan het Sognefjord te ontsluiten. Over een afstand van 20,2 kilometer stijgt de spoorlijn iedere 18 meter 1 meter, in totaal 866 meter. Daarom is dit een van de steilste spoorlijnen van Europa.

Ook dit jaar laten we de spoorlijn voor wat het is, te druk, te duur en te commercieel. We genieten wel van het prachtige weer en het bezoeken van de vele kraampjes en winkels.

Dag 43 Flåm 0 km

We blijven nog een extra dag om te genieten van het prachtige weer, het leuke gezelschap en de mooie omgeving. ’s Avonds bakken we heerlijke pannenkoeken.

Dag 44 Flåm  - Oslo 325 km

Ontbijten in het zonnetje, vullen en legen de camper en nemen afscheid van Corrie en André, twee lieve hartelijke mensen waar we hele gezellige dagen mee doorgebracht hebben. We nemen weg 50 richting Hol, een weg tussen hoge bergen, vaak smalle wegen maar vreselijk veel tunnels. Op de top genieten we van de koffie en het prachtige uitzicht. We rijden verder langs de vele huisjes in dit skigebied en in Gol tanken we nog een keer de LPG fles vol en doen boodschappen. We besluiten door te rijden naar Oslo en op weg naar de camperplaats stoppen we eerst bij de Holmekollen, de skischans. Het is gezellig druk en we genieten van het prachtige uitzicht, de mensen, het heerlijke weer en we lezen de geschiedenis over deze beroemde 60 meter hoge skischans.

Tegen de avond rijden we verder naar boven naar de camperplaats. Dit is een plek op een gewoon parkeerterrein, gelegen bij een meer en een prachtig natuurgebied. We zoeken een mooi plekje aan de rand van het terrein. De lokale bevolking geniet met hele families van hun meegebrachte barbecue. Leuke plek!

Wij zoeken een plekje in de schaduw van onze camper want het is werkelijk bloedheet. We barbecueën en installeren ons lekker buiten en genieten van de vele sportievelingen die op fiets, skeelers of fiets zwetend en puffend langs komen, op weg naar de top van de berg. En wij…..wij nemen nog een wijntje -☺!

Dag 45 Oslo  Holmekollen – Oslo 15 km

Het is nog steeds prachtig weer als we op staan. We maken een wandeling rond het meer, lunchen en besluiten om nogmaals de Holmekollen te bezoeken omdat het gisteren daar zo mooi en gezellig was. Na dit tweede bezoek rijden we naar de haven van Oslo en sluiten aan in de rij van de Stena line en bekijken de gezellige drukte rondom de wachtende voertuigen.

Als we als een van de eersten de camper aan boord hebben gereden worden we door de kapitein gewaarschuwd voor een ruwe vaart omdat het gaat stormen. We genieten van de prachtige uittocht door het Oslo fjord langs ontelbare kleine eilandjes en worden vergezeld door speedboten en zeilboten die genieten van de golven die het grote schip veroorzaakt. Het is heerlijk weer, de zon schijnt en langzaam verdwijnt Oslo, met op de top de schitterende Holmekollen.

We bekijken de oude, maar mooie boot met een prachtige taxfreewinkel en drinken een biertje in het theater waar een leuke piratenshow wordt opgevoerd voor de kinderen. Om 22:00 uur zijn we terug in de hut en als we een douche hebben genomen begint de boot toch al flink te schommelen. Een uur later gaat het schommelen over in harde bonkende klappen dat gepaard gaat met heel veel kabaal. In de loop van de nacht wordt het nog erger, we doen geen oog dicht omdat je simpelweg niet in bed kunt blijven liggen. Dankzij de reistabletjes blijven de kotszakjes leeg maar we doen geen oog dicht.

Dag 46 Frederikshavn – Sittensen 560 km

Om 6:15 uur worden we wakker gemaakt door de omroep. De hoge golven zijn wat verminderd, maar ik blijf voor de zekerheid zo lang mogelijk liggen. Om 7:05 uur mogen we op het autodek en we zijn een van de eersten die het schip af kunnen rijden.

We stoppen bij de eerste beste parkeerplaats, zetten lekkere koffie en eten een boterham en doen een dutje omdat we zoveel slaap tekort zijn gekomen.

Lekker uitgerust gaan we na dit hazeslaapje richting zuiden. De snelwegen in Denemarken zijn goed, het landschap wat saai; groene glooiende heuvels met af en toe prachtige korenbloemen.

We kunnen zonder file door Hamburg rijden en stoppen op de camperplaats in het dorpje Sittensen. Een mooie plek, aan de rand van het mooie dorpje vlakbij een meertje. Als afsluiting van deze heerlijke vakantie eten we

’s avonds bij Angelino, een aanrader!

Dag 47 Sittensen – Boxtel 425 km

De laatste dag rijden we, zonder noemenswaardige files, naar Boxtel. We kunnen terugkijken op weer een prachtige vakantie in het hoge Noorden!

We hebben in totaal 6615 km gereden.