Noorwegen 2019 deel 4

Noorwegen 2019

deel 4

Dag 31  8 juni               Runde - ergens op weg 55         170 km

We nemen afscheid van Runde en rijden naar Volda en doen daar boodschappen want voor ons ligt een lang Pinksterweekend. Onderweg komen we Marian en Hans tegen en samen lunchen we op een mooi gelegen parkeerplaats en nemen dan echt afscheid. We rijden naar Lom en vanaf daar weg 55 over de Sognefjell, de beroemde sneeuwweg. We klimmen en klimmen en rijden over een adembenemend fjellandschap. Helaas met minder sneeuw dan we eerder gezien hebben, maar evengoed prachtig. We rijden naar een parkeerplaats, bijna boven op de top, waar we eerder overnacht hebben. Het is koud en het waait hard. Omdat het lange dag was gaan we lekker vroeg slapen.

Dag 32  9 jun    Ergens op weg 55 - Buskerud                 315 km

We hebben heerlijk geslapen boven op de berg! Als we wakker worden zie ik tot mijn verbazing een grote kudde rendieren lekker grazen, vlakbij onze camper! Dat is nog eens leuk wakker worden!

Als we weer wegrijden nemen we na twee kilometer de afslag naar een kleine weg de Tindeveg, een 32 km lange tolweg. De eerste helft is prachtig, het laatste stuk wordt het landschap bedorven door tientallen stroommasten. De lunch genieten we in Laerdalsyori, een prachtig dorpje met oude huisjes welke enkele jaren geleden deels vernield is door een grote brand.

Vanaf hier gaan we over de Aurlandsvegen. De weg is smal, soms te smal, zeker met al die Aziatische toeristen in huurauto’s die niet eens fatsoenlijk achteruit kunnen rijden. Bovenop de fjell is het wederom schitterend en is het genieten van de pracht van de natuur. Na de spannende afdaling nemen we de weg naar Hol waar we al heel gauw weer moeten klimmen. Weg 50 is een weg met veel tunnels….. heel veel tunnels! Korte tunnels, lange tunnels, tunnels met of zonder verlichting, rechte tunnels, bochtige tunnels en zelfs een eenrichtingstunnel. Jammer, want we zien amper wat van de natuur. Uiteindelijk komen we boven op de berg en vanaf daar kunnen we weer genieten van het landschap en is de rest van de rit tunnelloos. We rijden naar Hovet en worden op camping Birkelund hartelijk ontvangen door de Nederlandse eigenaren.

De rest van de dag brengen we rustig door, en genieten we van de formule 1

Dag 33  10 juni           Buskerud - Holmekollen               230 km

Vandaag een rustige rijdag. Er waren helaas geen winkels open i.v.m. tweede Pinksterdag maar bij het tanken hebben we wel een doos heerlijke Noorse aardbeien kunnen bemachtigen.

De route van vandaag voert ons langs meren, rivieren en prachtige dalen. We zien veel campings en vakantieparken. Het weer is prachtig dus we kunnen heerlijk buiten lunchen. We kunnen aan de bebouwing en drukte zien dat we steeds dichter bij Oslo komen. We overnachten op een mooie camperplek, net gelegen boven de Holmekollen, de beroemde skischans. Ook al is het een gewone parkeerplaats, het is prachtig gelegen naast een zwemmeer waar vele stedelingen komen recreëren. Wij kijken, met een heerlijk drankje in ons hand, hoe de zwoegende fietsers, skeelers, renners de top bereiken.Om het schuldgevoel een beetje te verminderen hebben we wel een wandeling gemaakt om het meer.

Morgen, op onze laatste dag in Noorwegen, brengen we een bezoek aan de beroemde skischans daarna op weg naar de boot.

Dag 34       11 juni Holmekollen - Oslo veerboot             30 km

Het is heerlijk weer. We ontbijten op ons gemak en rijden dan naar beneden naar de skischans de Holmekollen en genieten, onder het genot van een lekker bakje koffie, van alle activiteiten. Een bus met Aziatische toeristen stopt, mensen stappen uit en maken selfies met hun telefoon en hop de bus rijdt na 10 minuten weer verder naar de volgende bestemming. Ongelooflijk! We klimmen de (te) hoge trappen van het stadion (au mijn knieën), genieten van het prachtige uitzicht, bekijken de winkel en lezen de lange geschiedenis over de skischans. Hierna lopen we een ronde door het biatlon stadion waar professionele sporters druk aan het trainen zijn. Na dit leuke bezoek gaan we de laatste inkopen doen en doen we twee vergeefse pogingen om de gasfles te vullen. Hierna sluiten we aan in de rij bij de Stenaline. Na het moeizame inchecken genieten we 's avonds van een onverwacht goed optreden van een Zweedse band genaamd Martinez. Ik denk dat het een fanclubreis was want ze treden slechts twee dagen aan boord op en er was heel veel belangstelling en enthousiasme van diverse fans. Pas om middernacht gaan we ons bedje in.

Dag 35   12 juni  Frederikshavn - Delmenhorst      605 km

Onrustig geslapen. De boot is oud en maakt veel herrie maar daarentegen is de inrichting van de zalen prachtig. We rijden tegen 8:00 uur de boot af en stoppen na een uurtje rijden voor een kop koffie en een ontbijt. Het regent en blijft de hele dag regenen. Balen! Bij Hamburg is het druk en bij Bremen zijn er veel werkzaamheden. Wij hebben meer geluk dan de arme vrachtwagenchauffeurs op de rechterrijbaan want in tegenstelling tot hen kunnen wij redelijk doorrijden. Op de camperplaats in Delmenhorst hebben wij het laatste plekje! Vanavond, traditiegetrouw op de laatste vakantiedag, lekker uit eten in restaurant Graftwerk.

Dag 36      13 juni             Delmenhorst - Boxtel             360 km

Al vroeg uit de veren, we willen een beetje op tijd thuis zijn. En dat lukt! Zonder files rijden wij om 12:00 uur Boxtel binnen. We hebben bijna 4900 km gereden en kunnen terugkijken op een  geweldige vakantie.