Noorwegen 2022 deel 2

Noorwegen 2022

deel 2

Dag 10    31 mei    Kaupanger - Lom  130 km

Het is mooi weer als we opstaan en we maken van de gelegenheid gebruik om de camper aan een grondige schoonmaak/opruimbeurt te onderwerpen. Hierna drinken we op ons gemak koffie en doet Henk nog een vergeefse poging om een goedkoop avondmaal aan de haak te slaan. Na de lunch verlaten we deze prachtige plek op een overigens simpele camping, maar wel met prachtig sanitair.

We rijden naar Sogndal en draaien daar de 55 op, de "sneeuwweg" naar Lom. De eerste 30 km voert ons langs het water over soms erg smalle weggetjes. We stoppen even in Skjolden en zo nu en dan voor een fotomomentje. We klimmen hoger en hoger en rijden door de sneeuw over de fjell. Er ligt deze keer echt heel veel sneeuw, de weg is ook pas twee weken geleden geopend. We genieten van de prachtige sneeuwwallen en de ijsmeren. Er ligt zoveel sneeuw dat de parkeerplaats, waar we voorheen al meerdere malen overnacht hebben, onvindbaar is. Ondergesneeuwd en dus niet toegankelijk. Jammer, ik had me er zo op verheugd, het heeft altijd iets magisch om boven op de berg in de kou, soms tussen rendieren te overnachten. Een beetje teleurgesteld rijden we richting Lom waar we op een rustplaats gaan overnachten. Ach het kan niet altijd gaan zoals je gepland hebt, we hebben alweer een aangepaste route gemaakt welke ongetwijfeld nog tig keer aangepast gaat worden. Dat is het leuke van camperen, de vrijheid!

Dag 11     1 juni     Lom - vlakbij Geiranger 105 km

Zoals bijna een gewoonte is geworden hebben we heerlijk uitgeslapen en op ons gemak ontbeten en koffie gezet. Zo wildkamperen en zonder stroom voelt toch een beetje meer als kamperen. Het belooft helaas een regenachtige dag te worden. We rijden naar Lom en doen dit keer boodschappen bij de Kiwi en inderdaad is deze winkel een stuk goedkoper dan de Coop. Hierna koop ik een mooie outdoorbroek voor mij en voor Henk een prachtig vest in de naastliggende sportwinkel.

Gisteren was de diesel 24,78 (€ 2,47)en nu bijna 3 kronen goedkoper (30 cent) dus we tanken maar even weer vol. We kunnen hier ook legen en vullen en de banden oppompen dus we kunnen er weer tegen aan.

We rijden van Lom via het Ottadal langs de wild stromende rivier de Otta, een zeer toeristisch gebied gezien de vele huisjes en hotels richting Geiranger. We rijden hoger en hoger en rijden tot onze verbazing weer in de sneeuw en er verschijnen weer hoge sneeuwwallen, zelfs hoger dan gisteren op de “sneeuwweg”. Prachtig, maar wat jammer dat het zo regent! Het is een adembenemend, mooie en vaak spannende tocht. Onze geplande mooie overnachtingsplaats aan het meer is wederom onbereikbaar door de sneeuw want het meer is nog een ijsmeer. Moeten we wéér improviseren voor vannacht. Nadat we het hoogste punt bereikt hebben op 1456 meter hoogte volgt er een flinke afdaling en ongeveer halverwege zien we een sneeuwvrij gemaakte parkeerplaats. We maken een fotostop van de mooie laaghangende wolken en besluiten hier vannacht te blijven. Het zal koud worden, het is drie graden brr. Maar het plekje is mooi, prachtig uitzicht op de sneeuwwallen en leuk om alle auto’s en motoren langs zien te komen.

Dag 12        2 Juni     Vlakbij Geiranger – Stordal  60 km

Wat was het koud vannacht! Eigen schuld, dikke bult, ha ha moet je maar zo nodig boven op een berg in de sneeuw willen overnachten! Enfin met de nodige vertraging (iets van een gevallen koffiebus met alle gemalen koffie door de camper) gaan we na de koffie de reis vervolgen. Het is druk, héél druk. Tijdens ons ontbijt zagen we al de lege toerbussen langs komen en dat betekent dat er waarschijnlijk een cruiseschip is aangemeerd in Geiranger. Als we de flinke afdaling maken, met tig haarspeldbochten, komen we ontzettend veel verkeer tegen. Maar ook superleuke kleine elektrische huurautootjes met toperisten, wat een leuk alternatief! Maar ja wat helpt, zou je zeggen, als je ziet hoeveel blauwe dampen het cruise schip uitspuwt! We stoppen nog voor een leuke fotostop en dalen af tot het fjord. Helaas kunnen we nergens parkeren dus we rijden verder over de Adelaarsweg naar boven via de vele haarspeldbochten. Het is onverminderd druk, vele motors, campers en kleine huurauto’s willen naar het uitzichtpunt. Ook wij stoppen hier en moeten wachten totdat de wolken verdwijnen om een mooi plaatje te kunnen schieten. We rijden verder naar Eidsdal en nemen de veerboot naar Linge. We kopen onze eerste heerlijke Noorse wafels en rijden naar de camperplaats in Stordal voor de overnachting. De voorspelde regen is tot 15:00 uur uitgebleven dus we maken van de gelegenheid gebruik om een heerlijke wandeling te maken tot het mooie kerkje. We zijn net op tijd terug in de camper want dan volgt een verfrissend buitje. De poging van Henk om een lekker visje aan de haak te slaan levert niets op, behalve een mooie foto.

Dag 13       3 Juni    Stordal - Hellesylt  50 km

Vandaag een hele rustige dag, we hoeven slechts 50 kilometer. We rijden een stukje naar de veerboot en sluiten aan in de rij. We doden de wachttijd met een lekker kopje koffie. De overtocht van Liabygda naar Stranda duurt maar 13 minuten en aan de overkant aangekomen rijden we naar Hellesylt. Onze kleine camping ligt 2,5 kilometer van het centrum. We zijn de enige op deze prachtig gelegen camping, vlakbij de waterval en de wild stromende rivier. Zoals bijna gebruikelijk hier is de receptie onbemand en bellen we met de eigenaar om "in te checken" We installeren ons op een prachtige plek en zien dat het sanitair mooi en superschoon is. Waar krijg je nog wc papier met roosjes? We maken een praatje met twee zalmvissers die ons vertellen dat het zalmseizoen net geopend is, ze mogen vanaf 1 juni vissen. De volwassen geworden zalmen komen dan terug uit zee en zwemmen tegen de stroom de rivier in. De gemiddelde zalm weegt 10 tot 15 kilo dus dat is een heerlijke vangst. De middag brengen we rustig door in de camper. Morgen gaan we een mooie wandeling maken.

Dag 14       4 Juni    Hellesylt rustdag

Onze tweede dag op deze prachtige kleine camping. Onze twee buurcampers vertrekken dus we hebben het rijk weer alleen. We doen de was met hindernissen. Alles is in het Noors dus we hebben het verkeerde programma gedraaid en de was is zeiknat. Gelukkig hoefden we geen munten voor de droger te gebruiken dus met een deel van de was aan het hek en een halve trommel in de droger is het met heel veel geduld goed gekomen. We maken ondertussen een wandeling naar de overkant en hebben een leuk gesprek met twee zalmvissers, vader en zoon. Vader heeft de zalmvergunning nog geërfd van zijn vader en hiermee mogen ze zes dagen per jaar vissen. Maar niet tegelijk! Dus ze lossen elkaar iedere keer af. Maar ze vangen niets! In de middag lopen we 2,5 km naar het stadje Hellesylt; aankomstplaats van de veerboot uit Geiranger en vol met toeristen. Leuk om de drukte bij de aankomst en de afvaart vanaf het bankje te bekijken. Er zijn in Hellesylt twee supermarkten, een paar toeristenwinkels, een camping en een waterval maar dat is het dan ook wel. We doen wat boodschappen bij de Joker, een gezellige buurtsuper en lopen de weg terug, heuvel op en wind tegen. Na terugkomst bij de camper is het met een lekker wijntje goed rusten.

Dag 15         5 Juni       Hellesylt

Omdat de plek zo bijzonder mooi is én omdat vandaag eindelijk de zon de hele dag gaat schijnen blijven we nog een dagje. Iedere avond na vijven komen er campers en mensen voor de hutten en iedere morgen zijn ze weer allemaal weg zodat wij de hele dag de camping voor onszelf hebben. We wandelen weer naar het dorp voor een gisteren vergeten boodschap en zien dat de winkel pas om 12:00 uur open gaat. Mijn veter van mijn wandelschoen is kapot dus bij de sportwinkel kopen we nieuwe  voor….18 euro! De benzineprijs is vandaag ook naar een nieuw record 2€ 80 en de diesel € 2,57, maar dat wisselt iedere dag. We kijken naar de aankomst van de veerboot en zien hoe deze tot op de cm opnieuw geladen wordt, het houdt echt niks over en er moeten zelfs nog vijf auto’s achterblijven. Na de boodschappen lopen we weer terug en brengen de middag heerlijk in het zonnetje door. Morgen gaan we weer verder, op zoek naar een mooie visstek voor Henk.

Dag 16            6 Juni             Hellesylt  - Bjørke    45 km

We hebben alle tijd, het is tweede Pinksterdag en de winkel is pas om 12.00 uur open. We verlaten ons mooie plekje in Hellesylt en na de boodschappen rijden we naar onze nieuwe plek, een afstand van slechts 45 kilometer. Het is prachtig weer en de nieuwe plaats die ik via de camper app gevonden heb belooft veel goeds. We hebben wederom een prachtige route alleen het laatste stukje is erg smal zodat Henk af en toe achteruit moet rijden om de tegenligger te laten passeren. De laatste tunnel is een eenbaans tunnel met inhaalplekken, spannend als je hier achteruit moet rijden. Meteen na de tunnel bevindt zich de camperplek, gelegen aan een prachtig fjord met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. We staan amper stil of Henk gooit zijn hengel al in het water. En niet onverdienstelijk…… hij vangt zijn eerste vis! De middag brengen we rustig door in het zonnetje, Henk vist, ik teken en we hebben leuk gesprek met de buren. Alweer een prachtige dag in Noorwegen!

Dag 17             7 Juni             Bjørke

Dat is nog eens heerlijk ontwaken! Wat een prachtig gezicht, een rimpelloos water waarin het landschap weerspiegelt! Even later worden we verblijd met het bezoek van twee bruinvissen die langs kwamen zwemmen! Schitterend! Nou mijn dag kan niet meer kapot.

We wandelen naar het piepkleine dorpje over de oude weg langs het fjord. Sinds de nieuwe tunnel er is wordt deze weg alleen gebruikt voor wandelaars en fietsers. Na 50 minuten bereiken we het dorpje maar de enige winkel, "brukthandel", waar ze een ijsje verkopen is gesloten. Na een korte rustpauze maken we dezelfde wandeling weer terug. We hebben in ieder geval weer bewogen en genoeg stappen gemaakt.

Na het eten doet Henk weer verwoede pogingen om een vis te vangen en zijn inspanning wordt beloond, vis twee wordt vakkundig gefileerd en koel weggezet. Onder het genot van een wijntje hebben we een leuk gesprek met de buren. ‘s-Avonds smullen we van vis 1.

Dag 18            8 juni              Bjørke – Runde 115 km

Vandaag staan we, voor ons doen, redelijk op tijd op. We gaan vandaag naar Runde en willen graag nog boodschappen doen omdat op het eiland geen winkels zijn. We moeten weer dezelfde weg terug van ons mooie plekje dus het eerste stuk van de route is weer spannend, eerst de eenbaans tunnel en dan de hele smalle weg maar wél door een prachtig landschap. Gelukkig is het niet druk op de weg. We draaien de E 39 op en rijden via veel tunnels en vele bruggen naar Fosnavag waar we voor een week boodschappen inslaan. Dan volgt het mooiste stuk van de route de laatste brug naar het eiland Runde. Prachtig! We worden zelfs begroet door de schapen!

Bij de camping aangekomen zien we een file van campers staan, wachtend op het toewijzen van een plekje. Wij hebben geluk, Knut heeft voor ons vaste plekje vrijgehouden zodat we weer op een prachtig plaatse staan. We worden hartelijk begroet door Knut en Inguna en onze andere vrienden. Heerlijk om weer terug te zijn na drie jaar! We brengen de rest van de dag door met wandelen en bijpraten. Het is prachtig zonnig weer, alleen waait het vreselijk hard. Maar dat zorgt weer voor schitterende hoge golven! Kortom weer superdagje!